utgave nr 8 2007
Nyheter juni 2007
Nyheter juni 2007
Åpen løsning
Siste skudd på stammen fra amerikanske Bayliner er den nye 300. Båten lanseres nå i Europa og vil være å finne på ”Båter i sjøen” i september. Dette er en romslig båt på 30 fot med få inndelte rom. Under dekk går bysse, salong og sovelugar over i hverandre, uten fysiske skiller. Byssa finner vi på babord side tvers overfor en romslig salong. På babord side på høyde med førerposisjonen er det plassert en lang sofa, og litt lenger akter en vinkelsofa med et trekantet bord. Båten vil komme med to motoralternativ for det norske markedet. Bensinvarianten vil bestå av to 4,3 liters Mercruiser-motorer på til sammen 440 hk, med Bravo 3 drev. Dieselvarianten vil ha samme drev, men med to Cummins motorer. Hver på 2,8 l. Dette alternativet vil til sammen yte 400 hk.
www.bayliner.com
Plug and surf
Jeppesen Marine er best kjent for sine Nobeltec PC kartplottersystem og sofistikerte radarintegrasjoner. Nå lanserer selskapet Nobeltec 2kW. En antenne for PC-tilkobling. Antennen kobles til Pc via USB-porten. Produsenten skriver i en pressemelding at antennen er designet for båter mellom 25 og 40 fot. Antennen skal være lett å koble til, og med USB-kabel skal det hele gå av seg selv etter plug and play-metoden.
www.jeppesen.com
Bedre værmelding
for båtfolket
Telenor, Maritim Radio, Kystradio har nå begynt sendingene lokale værvarsler over de maritime VHF-radiokanaler fire ganger i døgnet på klokkeslettene: 0900, 1200, 1500 og 1800 norsk tid.
Fritidsbåteiere har lenge etterlyst både bedre lokale værvarsler over VHF og sendetider som er lette å huske. De nye sendetidene er utarbeidet i samarbeid med Meteorologisk Institutt (met.no) og Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF).
Met.no vil i første omgang lage bedre varsler, som inneholder vind, bølge, vær, observasjoner og kuling-/stormvarsel for strekningen Svenskegrensa til Åna-Sira og indre Oslofjord. Det blir i dette området fylkesvise varslinger. Utsending vil skje over Tjøme radios VHF-arbeidskanaler.
De nye sendetider vil også gjelde for resten av kysten, sendt over øvrige kystradiostasjoners arbeidskanaler. Innholdet i varselet blir imidlertid i første omgang noe redusert i forhold til varselet over Tjøme radio, men det er meningen på sikt å få til samme inndeling og innhold på varselet langs hele kysten opp til Kirkenes, opplyser Telenor, Maritim radio
Informasjon om båtværet kan også skaffes gjennom NRKs egen DAB-kanal for båtfolk. I samarbeid med Meteorologisk institutt har NRK lanserten egen båt DAB-kanal. NRK sender oppdaterte kystmeldinger fra Meteorologisk institutt 24 timer i døgnet. Med en DAB digitalradio i båten vil NRK Båtvær gi deg full oversikt over været i indre Oslofjord og kystværet fra svenskegrensa i øst til Åna-Sira i vest. Værmeldingene er skreddersydd for fritidsbåtflåten med alt om bølgehøyder og vindstyrker.
NRK Båtvær kan mottas inntil 20 kilometer ut fra kysten langs svenskegrensa og ned til Kristiansand. Værmeldingene blir oppdatert hver tredje time.
www.maritimradio.no
Oppvask eller champagne?
Flerbruksmuligheter er alltid noe båtfolk ser etter for å spare plass. Normann Copenhagen lanserer nå to morsomme produkter, en balje i bløt gummi som er like egnet til oppvask som chanpagnekjøler. Baljen kan formes etter hva den skal brukes til. Velger du å kjøle vin i den, er du ikke alene om det. Museum of Moderen Art gjør akkurat det samme. Den har vunnet flere designpriser. Den koster 525 kroner.
Designpris har det også vanket til designer Boje Estermanns dørslag. En praktisk liten sak i myk gummi som er helt flat npr den foldes sammen. Den koster 399 kroner. Den tar ikke plass i det heletatt. En trakt, som er laget etter samme prinsipp, koster 170 kroner.
www.shoporama.no
Bygg din egen kano
På årets trebåtfestival i Risør kan du ta deg et kurs i kajakkbygging. Du trenger ingen forkunnskaper, men du må regne medf flere harde dager. Normalt tar det 50 timer å bygge seg en kajakk og inntil 40 timer med lakk og finish. Kajakken duin skal bli omtrent trekvart ferdig i løpet av kurset, resten av jobben må du ta med deg hjem. I kursprisen på 8900 kroner er overnatting inkludert. Arrangøren krever minimum to deltakere pr båt. Det er eb Shearwater 17 som skal bygges, en grei båt som skal padle godt og stor nok for en weeking-camping.
Båten veier 20 kg og tar en person op til 100 kg og som er opp til 1 meter 90 høy. Dette er en hybrid konstruksjon, d.v.s. skroget er laget etter ” sy og Lim”- metoden. Kursdeltakerne får en innføring i bruk av epoksy og duk, og strip-bygging. Strip-bygging er en annet metode for kajakk bygging i tre. Tynne lekter (strip) er limt sammen over en bygge jig. Sy og lim metoden er relativt rask, strip bygging metoden tillater mer avanserte skrogfasonger med tilsvarende sjøegenskaper, men tar mer tid (150- 200 timer). Hybrid båter er et greit kompromiss.
En tre/epoky kajakk er lett og sterk og kan måle seg med produksjonsmodeller laget av moderne materialer som karbon/kevlar, glassfiber og polyetylen, . Båten har et lavt vedlikeholdsnivå, er lett å reparere, kan bygges til 30% - 40% av kostnadene av en sammenlignbar plast/glassfiber design. Kajakkens funksjonene kan skreddersys etter eget behov og fysikk. Båten kan forsterkes etter behov som gjør at den tåler ekstra juling og slitasje, egen innredning av cockpit og dekks rig til f.eks jakt og fiske.
Mer informasjon: Paul Cuypers, Dolvik, tlf. 93018060
Lykkelig som liten
Den tar liten plass og kan festes overalt. Med Micro LED lampen kan du lyse opp de mest utilgjengelige steder - i 100.000 timer.
LED-teknologien har tatt et syvmilssteg i utviklingen og gitt oss mange nye typer lyskilder. Før i tiden måtte lommelyktene med glødelamper være store for å lyse godt. En bitteliten LED-diode gjør at små lamper lyser betraktelig bedre, sammenlignet med større glødepærer. I tillegg er LED-diodens levetid på hele 100.000 timer.
Den nye Micro LED lampen fra Relekta er vanntett og har en utforming som gir brukeren ekstra muligheter. Den er liten og lett, enkel å ta med seg, samtidig som den trenger liten lagringsplass. Lampen er utstyrt med tøyelig svanehals, magnet og klips, noe som gir den fire ulike bruksmåter. Hold den i hånden, fest magneten til metall, fest klipsen til en brem eller kant, eller heng den opp ved å bøye svanehalsen.
- Denne lampen har allerede rukket å slå godt an blant våre kunder. Et eksempel er bilmekanikere som får lyst opp selv de mørkeste kroker i bilens motorrom, samtidig som de har begge hender frie til å utføre arbeidet, sier produktsjef Hans Erik Lian i Relekta.
Micro LED lampen markedsføres av Relekta Import AS som er en del av Relekta Gruppen.
www.relekta.no
Spanske Doma til Norge
Den spanske yacht-produsenten Doma fra Astilleros de Alicante er nå representert i Norge gjenom Asker-selskapet Doma Norge AS. Nå først skal en Doma 5 lanseres, en båt på 15.60 meter med Hard Top. Senere følger både mindre og større båter etter.
www.doma.no
Ny daycruiser på Dracoform
Dette er ikke historien om Draco som har stått opp fra de døde. Dessverre, vil mange mene. Men det er en hyggelig historie om folk med et bankende hjerte for Draco som har bygd ny båt på formen til den gamle Draco 23. Ekstra hyggelig er det at produksjonen av den nye Ocean 780 Extreme skjer i Flekkefjord, hos Flekkefjord Plast.
AV AMUND RICH. LØKEN
- Formen til Draco 23 ble liggende igjen i det gamle produksjonslokalet, sier en av de tre ildsjelene bak det nye båtprosjektet, Kjell Oskar Strømland. Han har selv jobbet hos Draco i 8 år.
- En Draco-elsker vil dra kjensel på linjene i skroget. Den nye daycruiseren har noe retro over seg, men er en moderne og linjeren båt. Skroget er forlenget med en badeplattform og baugen er noe forandret. Den klassiske bordgangen på Dracoen er fjernet og erstattet to brede bord. Den nye båten er noe bredere enn den opprinnelige, 2.56 meter og den er noe lengre, 7.84 meter.
Ingen planingsterskel
Med en Volvo Penta D3 har båten en toppfart rundt 35 knop. I følge produsenten har den ingen planingsterskel og ligger i plan allerede ved 12 knop med sine 2600 kg. Båten ble første gang vist på båtmessen i Stavanger i våres, med god respons i følge Strømland. Det er hittil produsert tre båter, men flere er allerede i bestilling.
Overbygget er nytt, nesten i hvert fall. Kantene og sidene på Dracodekket er brukt, men selve dekket er nydesignet.
Ocean 780 Extreme er først og fremst en dagsturbåt, men to voksne personer kan behagelig overnatte under dekk. Interiøret er i kirsebærtre og putene er trukket i mørk grå mikrofiber.
Mye tyder på at de tre karene bak Ocean 780; Rune Heglund (tidligere Draco-ansatt), Per Birkeland (Fjekkefjord Plast) og Kjell Oskar Strømland vil etablere et produksjonsselskap for fremtidig serieproduksjon av Ocean. De har flere gamle Dracoformer til rådighet, Draco 18, Draco 21 og den gamle 25 foteren som var en halvplanenede båt.
Vannavstøtende
Puter som er selvoppblåsende og vannavstøtende er interessante for båtlivet. Seabound heter et slikt produkt som ble vist fram på Sjøen for alle. Putene fåes i mange forskjellige størrelser, alt fra enkle sitteputer som på bildet og større til benker med- og uten rygg og hele solsenger i samme materiale og patent. Den ene siden av puten er utstyrt med en masse små gummiprikker som gjør dem skilsikre, og stoffet i putene er spesielt utviklet for sjøvann. Selvoppblåsingssystemet kjenner sikkert mange fra liggeunderlag for turbruk og camping. www.maritim.no eller www.seabound.eu.
”Lefsa” kan enkelt fornyes
TEKST OG FOTO: ROLF W. MARTHINSEN
– Har man det gamle beviset er det ikke noe problem. Da kan man sammen med kopi av gyldig legitimasjon og et passbilde sende dette per post til oss, så utsteder vi et nytt, sier fagkonsulent i Norsk Test, Britt Rustad. Hun sier at Sjøfartsdirektoratets retningslinjer for utstedelse av nye båtførerbevis er svært fleksible når det gjelder dem som har tatt prøven tidligere. Mange har tatt prøven som valgfag på ungdomsskolen. Hvis man ikke lenger har det gamle beviset kan en kopi av vitnemålet være god nok dokumentasjon. En forutsetning er at vitnemålet inneholder informasjon som kan bekrefte at vedkommende har hatt dette valgfaget.
Stor fleksibilitet
– Har man ingen dokumentasjon tilgjengelig er det mulig å søke i Sjøfartsdirektoratets båtførerregister. Dessverre er ikke dette registeret helt komplett, da rutinene om innmelding til registeret ikke har vært gode nok. Vi forsøker så godt vi kan å være fleksible. Hvis vedkommende ikke er oppført i registeret, eller han eller hun ikke har noen dokumentasjon, har man enda en mulighet til. I enkelte tilfeller kan vi godta et skriv fra personen som var kursleder, sier Rustad.
Det er i dag selskapet Norsk Test som utsteder de nye båtførerbevisene. Å skaffe seg en nytt koster 280 kroner, pluss porto og ekspedisjonsgebyr.
www.norsktest.no
Obligatorisk fra 2010
410.000 nordmenn må trolig før 1. juni 2010 ha avlagt båtførerprøven dersom de fremdeles lovlig skal føre egen båt. Kun de som er født før 1950 slipper unna. Blir loven innført må alle som har båt lengre enn 7 meter (22,97 fot), eller større motor enn 25 hk (19 kW) innom skolebenken. En rapport og forslag til forskriften ligger nå ute til høring.
Sjøfartsdirektoratet nedsatte i september 2006 en arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å skaffe til veie et forslag om, og hvordan, et obligatorisk båtførerbevis skal innføres. Sjøfartsdirektøren sier at forslaget virker grundig gjennomarbeidet og vil danne et godt grunnlag for videre arbeid for det videre arbeidet. Saken er sendt ut på en bred høringsrunde.
Unntak
Elegant til
skalldyrbordet
Designeren Eirin Støen har latt seg inspirere av havet og har tryllet frem det du trenger av bestikk til skalldyrmåltidet. I settet finner vi en vakker, svai skalldyrgaffel og en robust, men elegant knekker som også biter på det tykkeste skallet. Begge deler skal ligge godt i hånden - et typisk kjennetegn ved godt designet bestikk.
Thor Bjørklund som fant opp ostehøvelen i 1925, står for produksjonen. Firmaet har i alle år vært et klassisk symbol på norsk innovasjon og design. 4 skalldyrgafler og en skalldyrknekker koster ca 700 kr. 2 skalldyrgafler og en skalldyrknekker er priset til 450 kroner.
www.bjorklund-1925.no