utgave nr 6 201
Førsteinntrykk: Bella 580C
Med negative styrhusvinduer får man litt Elias-følelse i Bella 580C. En typisk finsk styrhusbåt med mye innhold og gunstig pris.
Førsteinntrykk: Bella 580C
Finsk Elias
Med negative styrhusvinduer får man litt Elias-følelse i Bella 580C. En typisk finsk styrhusbåt med mye innhold og gunstig pris.
TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG KARI WILÉN
Det er først og fremst de negative vinduene som skiller Bella 580C fra sine svenske konkurrenter. Åpent fordekk og akterdekk, og gjennomgang gjennom styrhuset er vanlig for de svenske og finske styrhusbåtene – og det er riktig så praktisk. Kombinerer man den egenskapen med at man, som på Bella 580C, faktisk kan bevege seg langs dollbordet, har man en bowrider med tilnærmet ståhøyde i hytta.
Praktisk hytte
Hytta har en enkel og praktisk innredning på hver side. Lengst akter er det to langsgående benker med romslige stuverom i. Videre er det en liten byssemodul på babord side under passasjersetet. Her er det plass til et ettbluss kokeapparat som også fungerer som varmer. Til byssa hører også en skufferekke under førersetet på styrbord side. Foran passasjerplassen er det et solid håndtak og en praktisk liten nisje til småsaker.
Også førerplassen er komfortabel, og ratt og spak faller rett i hendene på føreren. Her er instrumentene plassert godt synlig rundt rattet, og her er også plass til en liten kartplotter. Man har god oversikt gjennom vinduene, og to av frontvinduene er forsynt med viskere. Hytta er opplyst av to lamper, hvilket er helt ok i en så liten båt.
En stor takluke i hele salongtakets bredde og halve lengde gjør det mulig å stå og kjøre, samtidig som man får meget god gjennomlufting på varme dager. Både i for- og akterkant av hytta er det skyvedør, noe som er en plassbesparende løsning, og som også gir gode luftigmuligheter.
For- og akterdekk
Det er særlig det åpne fordekket som skiller Bella 580 C fra for eksempel Ryds. Dermed kan Bellaen sammenlignes med en bowrider med hytte, noe som er en utmerket løsning. Der konkurrentene har lugar under fordekket, har Bella 580C gjennomgang til et nedsenket fordekk med sitteplasser. Så blir det opp til den enkelte å vurdere behovet for sitte- eller soveplasser der fremme.
På fordekket er det et stuverom i U-sofaen. En dreggkasse i baugen er også på plass, samt en høy og solid pulpit. Adkomst til stengekraner for selvdreneringen har man via trinnet til uteplassen, og skroggjennomføringene er forsynt med doble slangeklemmer.
Akterdekk er mer av et arbeidsdekk enn fordekket – med benker som kan felles ned på hver side slik at man kommer helt ut til rekka. På badeplattformen er det store dreggkasser på hver side av motorbrønnen, samt en solid badetrapp som er enkel å få ut også når man ligger i vannet. Totalt har båten fire kryssholt, men vi hadde gjerne sett at den hadde to til midtskips.
Teknisk godkjent
Vi kjørte Bella 580 C med en Mercury Optimax 115 hk, som er det største motoralternativet. Den responsvillige totakteren byr på mer enn nok krefter til denne pakken og får båten lett opp i plan. Skroget byr ikke på noen overraskelser, og vi antar at en 90-hester er det fornuftige motorvalget.
Teknisk sett fant vi ingen ting å utsette på båten. I stuverommet under dørken på uteplassen er batteriet godt festet i en kasse, og her har man også adkomst til motoren til trimflapsene. Via en luke i akterspeilet har man også tilgang til kabeldragninger m.v. Det eneste vi savnet var et bensinfilter med vannutskiller.
FAKTA: BELLA 580C
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Finland |
Lengde i meter: | 5,80 |
Bredde i meter: | 2,09 |
Dyptgående i meter: | 0,68 |
V-bunn i grader: | 14,6 |
Vekt tørr båt i kg: | 1.120 |
Drivstoff i liter: | 62 |
Ferskvann i liter: | 14 |
Max antall personer: | 6 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 75-115 |
Motor testbåt: | Mercury Optimax 115 |
- Sylindervolum | 1526 ccm |
- Antall sylindre | 3 |
- Effekt i hk (kw) | 115 (84,6) |
Toppfart i test i knop: | 30 |
Pris fra i kroner: | 287.600,- |
Pris testbåt i kroner: | 352.300,- |
Opplysninger: |