utgave nr 4 2001
Test: 115-hk påhengsmotorer
Test: 115-hk påhengsmotorer
Nye takter i klassen over 100 hk
For to år siden gjennomførte Båtmagasinet en test av markedets 115 hestere. Da hadde firetakteren fra Honda eksistert i cirka ett år, og Evinrude hadde premierevist sine nye totaktere med Ficht-teknikken. Målet var å møte de amerikanske utslippskravene som gjelder fra år 2006. På bare to år er det lansert to nye 115-hestere fra Suzuki og Yamaha, og ytterligere en er på vei fra Mercury/Mariner.
Tekst og foto: Lars H. LindènNorsk tilretteleggelse: Jon S. Fredriksen
Med forenklet startprosedyre, forbedret akselerasjon og en mer effektiv forbrenning, som resulterte i mindre utslipp av karbondioksid (CO2) var man kommet langt på vei når det gjelder miljøvennlighet. Nå har man skjerpet kravene ytterligere. Seks år før man har nådd grensen for de kravene man satte seg forrige gang, har man tatt et nytt steg i miljøvennlig retning. Suzuki DF115, som ble premierevist for noen måneder siden, er konstruert for å klare verdens tøffeste miljøkrav. De er vedtatt i den amerikanske delstaten California, og gjelder fra år 2008.
Varierende vekt
Fire av markedets mest moderne 115-hestere, amerikanske Evinrudes totaktere mot tre japanske firetaktere, ble montert og testet på den nye ”bakladerbåten” Flipper 630 CC. Samtlige motorer er firesylindrede motorer med elektronisk innsprøyting som er godkjente i henhold til de amerikanske miljøkravene (EPA-normene).
Det som skiller motorene fra hverandre er volumet på 1,7 og 2,2 liter og vekten som ligger mellom 145 og 225 kg. Evinrudes totaktere er lettest mens Hondas firetaktere er tyngst, men nye og lettere firetaktere er på vei. Suzuki DF115 veier 188 kg, Yamaha F115 veier 181 kg og nye Mercury F115 som kommer neste sesong, er nede i cirka 175 kg. Det er nesten samme vekt som de gamle totakterne, og dette til tross for at den moderne firetakteren har betydelig flere komponenter.
Bra akselerasjon
Samtlige 115 hestere ble testet med sine standardpropeller og ved fem ulike turtall. Det laveste turtallet lå like over planingsfarten på cirka 20 knop. Ved ytterligere reduksjon av turtallet hadde samtlige motorer i testgruppen falt igjennom og havnet på en uøkonomisk halvplanende fart. Fart, forbruk og motorstøy ble målt ved samtlige turtall.
Tre av 115-hesterne nådde en toppfart på hele 37 knop på 21 foteren. Det var bare Hondaen som havnet noen knop etter. Under testen fikk vi bra hastigheter selv på lavere turtall. Med Suzuki og Yamaha ble farten 30 knop etter å ha redusert med 1000 omdreininger. Totakteren fra Evinrude har kjappest akselerasjon, men de nye firetakterne fra Suzuki og Yamaha ligger ikke langt etter. Den litt ”daue” firetakteren er blitt betydelig piggere med årene. En av forklaringene ligger naturligvis i den elektroniske innsprøytingen på disse store utenbordsmotorene.
Firetakterne bruker minst
Drivstofforbruket reduseres i takt med nye modeller, og firetakterne bruker fortsatt mindre enn den nye generasjonen totaktere, i hvert fall i denne effektklassen. Den nye 115-hesteren fra Suzuki bruker 0,68 liter per sjømil ved 25 knops fart, mens Yamaha F115 bare bruker 0,72 liter ved 30 knops fart.
Lydmessig er Hondaen fortsatt den mest støysvake til tross for nye konstruksjoner. Støyen ble målt til fire decibel lavere enn Evinrudes totakter, og den var eneste motor som kom under 80 decibel etter at man hadde redusert med cirka 2000 omdreininger. Generelt fikk vi meget høye støyverdier med samtlige motorer, men mye resonanslyd i båtens forskip får ta mye av skylden for dette.
Fakta – markedets 115-hestere
Merknad:
Samtlige motorer ble testet på fem ulike turtall. Først på toppturtall, og deretter har vi redusert med 500, 1000, 1500 og 2000 omdr/per min. Farten er radarmålt, drivstofforbruk er målt med gjennomstrømsmåler og motorstøy er målt med decibelmåler ved førerplass. Motorene er montert av den svenske importøren for den enkelte motor. Testene er utført av MarinReportage ved Lars H. Lindèn.
Vanntemperatur: +10° C
Lufttemperatur: +12°C
Importører:
Suzuki Erling Sande AS, tlf. 22 57 89 50
Honda Kellox AS, tlf. 64 97 61 00
Evinrude Fische Marine AS, tlf. 66 80 91 81
Yamaha Motor Norge AS, tlf: 64 97 94 00
Testresultat med Flipper 630 CC
Evinrude 115 Ficht – lettest i klassen
115-hesteren fra Evinrude er den eneste totakteren i testgruppen. Motoren er utstyrt med den nye Ficht-teknikken som ble presentert for et par år siden på utenbordsmotorer. Denne 115-hesteren på 1,7 liter er basismotor også for Evinrude 75 og 90 hk. Alle er 60-graders V4`ere som er meget kompakte og har lav vekt. Evinrude 115 veier bare 145 kg, hvilket er klart lettest i klassen.
Evinrude 115 er i grunnen en tradisjonell totakter som er komplettert med en elektronisk styrt innsprøyting. I hver sylinder sitter det en såkalt Ficht-injektor som ”skyter inn” drivstoff under høyt trykk cirka hundre ganger per sekund. Hele forbrenningsprosessen styres av en ECU-boks som får masse inngangsverdier via en rekke sensorer i motoren. Alle data bearbeides i ECU-boksen slik at riktig mengde bensin kan sprutes inn i forbrenningskammeret. I tillegg lagrer ECU-boksen alle data, slik at de senere kan kontrolleres med en vanlig pc på verkstedet. Evinrude Ficht er den eneste motoren i klassen som leveres i to valgfrie farger, hvit eller blå.
Testresultat
Bra toppfart på hele 37 knop, hvilket vil si den samme som firetakterne Suzuki og Yamaha. Meget bra akselerasjon til tross for at motoren var utstyrt med en standardpropell i aluminium. Motoren har nesten samme forbruk som Hondas firetakter med litt under en liter per sjømil ved 30 knops fart, men begge disse ligger noe over forbruket på både nye Suzuki 115 og Yamaha 115. Også motorstøyen ligger høyt til tross for nytt motordeksel. Ved sammenligning viser det seg faktisk at det gamle motordekselet isolerer bedre mot motorstøyen (tre decibel).
Suzuki DF115 – den mest miljøvennlige i klassen
Markedets ferskeste 115-hester kommer fra japanske Suzuki, og den ble premierevist for noen måneder siden. Denne nyheten er trolig markedets reneste 115-hester. Ifølge de japanske konstruktørene består denne motoren de nye og meget strenge kravene til utslipp av karbondioksid (CO2) som er vedtatt i California, og som vil gjelde fra 2008. Dette greier de takket være en mer effektiv innsprøyting og et mer effektivt innsugs- og avgassystem. Innsuging av både drivstoff og luft skjer via avstemte rør som i tillegg er vannavkjølte. Lavere temperatur øker drivstoff-/luftblandingens innsugingshastighet, noe som igjen resulterer i økt effekt fra motoren.
Nye Suzuki DF115 er en firesylindret rekkemotor med et volum på nesten to liter. Motoren har en helt ny konstruksjon med topplokk i aluminium. Den er meget kompakt til å være en firetakter, noe man har lykkes med gjennom å forskyve veivaksel og drivaksel fra hverandre og forbinde disse med et reduksjonsgear. Kammen drives med en kjede med hydraulisk strekker som krever minimalt vedlikehold. Andre finesser er en vannavkjølt laderegulator og luftavkjølt generator på hele 40 ampere.
Testresultat
Samme toppfart som Evinrude og Yamaha med hele 37 knop, og også god fart ved lavere turtall. Reduserer man turtallet med 2000 omdreininger, ligger båten fortsatt i plan og gjør 22,5 knop med to personer. Dette er nesten fire knop bedre enn Honda 115. Akselerasjonen med standardpropellen er meget bra. Motoren scorer også høyt når det gjelder drivstofforbruk med under 0,7 liter per sjømil ved 25 knops fart og 0,75 liter ved 30 knops fart. Verdiene fra støymålingene ble noe høye i den øvre delen av turtallsregisteret. Motoren som ble testet er en såkalt forseriemotor, og produsenten oppgir at motorene som kommer ut til forbruker vil støye mindre.
Honda BF115 – størst i klassen
Med et volum på hele 2,3 liter er 115-hesteren fra Honda den klart største i denne effektklassen. Den har en annen type motorblokk hvor svinghjulet er plassert i den nedre delen av motorenheten. På denne måten får man senket motorens gravitasjonssentrum, noe som igjen gjør at man blant annet får mindre vibrasjoner. I motorblokka finnes også to vertikale balanseaksler som roterer mot hverandre. Disse hjelper også til med å redusere vibrasjonene i de store firetaktsmotorene. Honda 115 har overliggende kamaksler, 4 sylindre og 16 ventiler. Motoren har direkte innsprøyting av drivstoff i sylindrene. Dette styres av datateknikk for å gi eksakt mengde drivstoff ved alle turtall og ved ulike temperaturer. Resultatet blir en optimal forbrenning av drivstoffet. Man trenger ikke choke ved kaldstart. Det er bare å vri om nøkkelen som på en moderne bil. I standardutstyret på Honda 115 inngår det blant annet en generator på hele 40 ampere. Motoren finnes også som 130 hk, og vekten for begge motorene ligger på hele 225 kg.
Testresultat
Til tross for nye konkurrenter henger Honda 115 godt med og når en toppfart på 35 knop. Ved lavere turtall er den noe raskere enn Evinrude 115. Styrken til Honda har tidligere vært på forbruk, men nå blir den slått av de nye firetakterne fra Yamaha og Suzuki. Drar man av til cirka 25 knops fart, havner forbruket på 0,8 liter, noe som er et hyggelig tall for en motor med cirka 2,2 liters volum. Støymessig er Hondaen klart mest stillegående med bare 81 decibel ved 25 knops fart, og man hadde helt sikkert kommet enda bedre ut med en mer stillegående båt.
Yamaha F115 – lavest forbruk
115-hesteren fra Yamaha ble presentert for litt over ett år siden, og tilhører samme familie som produsentens 80- og 100-hestere. Samtlige er firetaktere med fire sylindre, 16 ventiler og doble overliggende kamaksler. Det betyr to innsugingsventiler og to eksosventiler per sylinder for å få best mulig forbrenning. Dette er samme konstruksjon som i Suzuki DF115. Den store forskjellen mellom Yamaha F80/F100 og nye F115 er at forgasserne er erstattet med elektronisk innsprøyting. EFI-systemet (en mikrodatamaskin) samler inn en mengde fakta via sensorer og sender så den rette bensin-/luftblandingen inn i sylindrene. Nye F115 har et noe større volum og en noe kraftigere stamme, noe som igjen gir høyere vekt. Med sine 189 kg er den bare cirka 10 kg tyngre enn Yamahas gamle totakter på 115 hk. Dette er et godt eksempel på at det går an å komme ned i en hyggelig vekt med en moderne firetakter. Yamaha F115 er den eneste motoren i testen som kommer med stålpropell som standard. De andre har aluminiumspropeller.
Testresultat
115-hesteren fra Yamaha oppnår nøyaktig de samme hastighetene som Suzuki 115 på høye turtall. Ved lavere turtall er nye Suzuki 115 noe raskere. Yamaha F115 har lavest forbruk av motorene i denne gruppen med 37 liter per time. Det gir et forbruk på nøyaktig 1 liter per sjømil på toppfart. Ved 30-knops fart faller forbruket til cirka 0,7 liter per sjømil, og det er ikke dårlig for en 115-hester på en båt av denne typen. Støyverdiene ligger noe høyt på toppturtall, og det er først når man har redusert med cirka 1000 omdreininger at man kommer ned på et akseptabelt nivå (83 decibel). Men som vi også tidligere har nevnt, kommer mye av støyen fra båtens innredning.
Ny Mercury underveis
Marin Power lanserer snart en ny firetakter på 115 hester. Den nye motoren skal selges som Mercury og Mariner, og den er utviklet i samarbeid med Yamaha. Motordelen er identisk med Yamaha F115, mens stamme og undervannshus er hentet fra totakteren som produseres av Marine Power Int. Ltd. Motoren er firesylindret, som de øvrige motorene i klassen, har et volum på 1741 ccm, 16 ventiler og doble overliggende kamaksler. Andre finesser er blant annet elektronisk innsprøyting. Utvekslingen er 2,07 : 1, og vekten bare 175 kg (dvs noe lavere enn Yamaha F115).
Pris: Cirka 129.000 kr.
Importør: Marine Power Int. Ltd, tlf: 22 81 26 20
Testbåten Flipper 630 CC
Samtlige motorer er testet på Flipper 630 CC (Closed Cabin). På denne nye modellen har man gjort om hele overbygget og satt opp et fast skott mellom salongen og den aktre sittebrønnen. Resultatet er en helt ny båt hvor det er muligheter for komfort på sensommeren med en liten varmer. Produsenten, Bella Veneet i Finland, anbefaler motorinstallasjoner fra 75 til 150 hester på denne v-bunnede båten. Skal det fine skroget komme til sin rett, mener vi at man ikke bør satse på noe mindre enn 100 hester, og kanskje helst en 115 hester. Med en slik motor kan man dra av 1000 omdreininger på gassen, og enda oppnå en god planingsfart på mellom 25 og 30 knop. Denne motorstyrken takler også tyngre last i båten uten problemer.
Støy var et problem i denne båten, og det er noe av forklaringen på de høye støyverdiene som ble målt under motortesten. Moderne utenbordsmotorer stiller store krav til båtprodusentene. Luker, dører, vinduer og mange andre innredningsdetaljer skaper mye allerede ved middels sjø. På den nye Flipper 630 CC hadde vi dessuten høy resonanslyd fra hele forskipet. Med en eller annen form for isolering mellom ytter- og innerskroget hadde støyverdiene sannsynligvis blitt redusert med tre til fire decibel.
Fakta om testbåten:
Fabrikat | Evinrude | Honda | Suzuki | Yamaha |
Modell | 115 Ficht | BF115 | DF115 | F115 |
Effekt i hestekrefter | 115 | 115 | 115 | 115 |
Motortype | 2-takt | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Antall sylindre | 4 | 4 | 4 | 4 |
Sylindervolum i ccm | 1726 | 2254 | 1950 | 1741 |
Antall ventiler | - | 12 | 16 | 16 |
Overliggende kamaksler | - | Ja | Ja | Ja |
Innsprøyting | elektronisk | elektronisk | elektronisk | elektronisk |
Toppturtall | 5750 | 6000 | 6000 | 6000 |
Utveksling | 2,00:1 | 2,00:1 | 2,59:1 | 2,15:1 |
Generatoreffekt i A | 35 | 40 | 40 | 25 |
Vekt i kg (lang stamme) | 145 | 225 | 188 | 181 |
Standardutstyr | ||||
Propell | Ja (Aluminium) | Nei | Ja (Aluminium) | Ja (Stål) |
Drivstofftank | -- | -- | -- | -- |
Power trim & tilt | Ja | Ja | Ja | Ja |
Turteller | Ja | Ja | Ja | Ja |
Loggiver | Ja | - | Ja | Ja |
Trimindikator | Ja | Ja | Ja | Ja |
Kontrollboks | Ja | Ja | Ja | Ja |
Ca. pris 2001 | 118.500 | 129.900 | ???.000 | 133.505 |
Fabrikat | Evinrude | Honda | Suzuki | Yamaha |
Modell | 115 Ficht | BF115 | DF115 | F115 |
Propell i tommer | 17 | 17 | 23 | 19 |
Heisning på akterspeilet | Hull 4 | Hull 4 | Hull 4 | Hull 3 |
Toppturtall i test | 5600 | 5700 | 5700 | 5700 |
Fart i knop: | ||||
Ved toppturtall | 37,0 | 35,0 | 37,0 | 37,0 |
–500 omdr/min | 31,8 | 32,4 | 33,5 | 33,0 |
–1000 omdr/min | 28,0 | 28,6 | 30,3 | 30,2 |
–1500 omdr/min | 23,8 | 24,8 | 27,0 | 25,4 |
–2000 omdr/min | 19,5 | 18,8 | 22,5 | 20,5 |
Drivstoff, liter/time: | ||||
Ved toppturtall | 42,2 | 41,0 | 39,6 | 37,0 |
–500 omdr/min | 32,1 | 32,2 | 27,0 | 27,0 |
–1000 omdr/min | 26,0 | 24,8 | 22,6 | 21,8 |
–1500 omdr/min | 20,4 | 20,0 | 19,0 | 17,8 |
–2000 omdr/min | 16,4 | 16,2 | 15,0 | 14,0 |
Drivstoff, liter/sjømil: | ||||
Ved toppturtall | 1,14 | 1,17 | 1,07 | 1,00 |
–500 omdr/min | 1,01 | 0,99 | 0,81 | 0,82 |
–1000 omdr/min | 0,93 | 0,87 | 0,75 | 0,72 |
–1500 omdr/min | 0,86 | 0,81 | 0,70 | 0,70 |
–2000 omdr/min | 0,84 | 0,86 | 0,67 | 0,68 |
Lyd i decibel (A): | ||||
Ved toppturtall | 88 | 84 | 87 | 86 |
–500 omdr/min | 87 | 83 | 86 | 84 |
–1000 omdr/min | 86 | 82 | 85 | 83 |
–1500 omdr/min | 85 | 81 | 83 | 82 |
–2000 omdr/min | 83 | 79 | 82 | 81 |
Lengde: | 6,33 m |
Bredde: | 2,40 m |
Vekt uten motor: | 980 kg |
Maksimal belastning: | 7 personer |
Anbefalt motorinnstallasjon: | 75 - 150 hk |
Norsk importør: | Fische Marine AS, tlf. 66809190 |