"Miljøvennlig" akterkabinbåt
Finske Bella presenterte nylig sin nye hybridbåt 9000 hybrid. Den er ikke helt ulike nye Marex 320 aft. Det får Marex-direktøren til å riste på hodet
Av Lars Kristian Larsen og Amund Rich Løken
Bellas nykommer fikk sin premiere under Helsinki international boat show som startet fredag i forrige uke. 30-foteren har en el-motor på 7 kilowattt i tillegg til dieselmotoren på 164 hk. Ønskes mer fart kan båten utrustes med 200 hesters motor. Når dieselmotoren går, lader den batteriene til el-motoren.
Akterlugarbåten har køyeplass til totalt fem personer. Tre av disse er i akterlugaren.
Båten er ikke helt ulik den snart premiereklare Marex 320 Aft cabin cruiser. Det er den norske designeren Espen Thorup som har tegnet den nye Bella-båten. Thorup var delaktig i designet av Marex 370 Aft cabin, som er forgjenger og storesøster til 320 Aft cabin cruiser. Bellas nyhet vil sannsynligvis være et rimeligere alternativ, uten sammenligning forøvrig.
Marex reagerer
Marex-direktør Espen Aalrud sier i en kommentar til familielikheten mellom de to båtene at han finner det er merkelig at en produsent som Bella ikke kan komme opp med egne idéer. Selv om Aalrud absolutt ikke vil sammenligne båtene, ser han at konseptet bygger på akkurat den samme idéen.
- Dessuten er det litt pusslig at lanseringen av Bella skjer relativt kort tid før Marex 320 Aft skal sjøsettes, sier han.
Tegningene av den nye Marex-båten har i lang tid har vært kjent gjennom Marex sin hjemmeside og fra båtpressen.
- Jeg har ikke lyst til å si så mye mer om dette. Jeg vil vel bare heve meg over sammenligningen, sier Espen Aalrud.
-Jeg stiller meg like uforstående til den sammenligningen som Espen Aalrud i Marex gjør. Bella 9000 hybrid er et resultat av lang planlegging. Båten, som bygger på et godt innarbeidet konsept fra 1970-tallet, var påbegynt hos Bella lenge før jeg kom inn i bildet, sier båtdesigner Espen Thorup i en kommentar.
- Men det må jo være et kompliment at båten sammenlignes med Marex, legger han til. Det til tross for at de ikke har noe annet felles enn at de begge har akterkabin. Bella 9000 hybrid er en langt enklere og rimeligere båt som heller ikke henvender seg til Marex sin kundegruppe, sier Espen Thorup som absolutt ikke vil være med på at Marex 320 Aft har vært noe forbilde for den nye hybridbåten fra Bella.
Bella driver systematisk produktutvikling. I en ni meter lang båt beregnet for elektrisk drift og strak aksel på diesel kan motoren kun plasseres i senter av båten på grunn av vektplassering. da blir det ikke nok til to kabiner forut. derfor valgte Bella i sitt konsept å legge en kabin akter.
LIKHETSTREKK: Dette er Marex 320 acc.
Tekniske data Bella 9000 hybrid
Lengde:
9,12 meter
Bredde:
3,3 meter
Vekt:
2300 kilo
Drivstofftank:
270 liter
Ferskvann:
100 liter
Motor fra til:
164-200 hk
CE-kategori:
C
Maks antall personer
: 8
(14.02.2012)