utgave nr 11 1997
Belysning ombord
Belysning ombord -
Et hav av muligheter
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
Hvis du har en lampe hjemme du mener passer ombord, ta den med. Alle lamper kan nå brukes i båten. Du må bare skifte pærer fra 220 V til 12 V. For mer effektivt lys kan du velge halogenpærer på sokkel. Gamle parafinlamper kan dessuten enkelt bygges om til 12 V.
Nå er det mange som vil riste på hodet og si at så enkelt er det ikke. Men det er faktisk mulig å ta med hjemmelamper ombord. Men man skal være klar over at lamper, pærer og sokler er utsatt for helt andre påvirkninger i båten enn hjemme. Salt miljø skaper korrosjon og kabler og alt elektrisk utstyr er mye mer utsatt på sjøen. Derfor advares det fra bransjehold mot å bruke elektrisk utstyr som ikke er beregnet for båt.
Lyspærer for 12 volt
I teorien kan man altså ta med seg en vanlig lampe ombord og skru i en passende 12 volts pære med enten E 14 eller E 27 sokkel. Man kan også bruke en halogenpære i en ekstra sokkel som passer lampen. Halogenpærene gir et meget effektivt lys. En 5 watts halogenpære gir minst like godt lys som en 10 watts normalpære. Husk at halogenpærer må behandles meget varsomt. De skal ikke berøres av menneskehender, så hold i plastemballasjen når du setter dem inn. Kalde fingre kan resultere i at en halogenpære smeller. Fettede fingre reduserer pærenes levetid.
Har man lampetter eller andre lamper med skjerm, kan det virke problematsik å få lampeskjermen til å sitte på en liten halogenpære. Det finnes spesialstativer til skjermene som løser det. Stativene får du kjøpt i lampeforretninger og spesialforretninger for 12 volts utstyr.
Hos RK-smia på Grønland i Oslo finnes lyspærer og lysstoffrør i alle varianter for 12 V. Der bidrar de også med råd og hjelp om båtlamper, hva som passer ombord og hva man bør la være hjemme. De sier seg enige i at det teoretisk er lyspærene som i dag er avgjørende, men advarer båtfolket mot å droppe spesiallamper for båt av praktiske grunner. Lamper laget for maritimt miljø varer lenger og ser man på prisene, er ikke båtlampene dyrere enn hjemmelamper.
"Nye" og gamle parafinlamper
Har du en gammel koselig parafinlampe i f.eks kobber, messing eller smijern, finnes det deler som forvandler lampen til en 12 V lampe ombord eller til en 220 V hjemme. De nye imiterte brennerne er kopier av de gamle vekebrennerne, men veken er erstatter med en sokkel og påsatt kabel. Man beholder lampeglasset og oljehuset og setter i en E 14 pære.
For båtfolk som tøyer sesongen og kanskje bruker båten hele vinteren, kan det være aktuelt å satse kun på parafinlamper for kosens skyld. Du får dem i forskjellige varianter og materialer. Mest brukt i båt er messinglamper, enten til å henge opp under dekket eller til å feste på veggen med eller uten kardangoppheng. Velger man en stålampe, skal den ha en stødig og tung fot og kan bare brukes mens båten ligger i ro. Stålamper må gjetes og kan resultere i farlige situasjoner.
Av parafinlamper er det Aladdin-lampene som gir mest lys. De har et glødenett som skal avbrennes og må behandles forsiktig. Det er ikke vanskelig bare man følger bruksanvisningen. Aladdinlampene har et lys som tilsvarer en 60 watts pære. Solbrennerlamper og vanlige parafinlamper gir svakere lys (8 - 17 watt) og krever regelmessig stell. Veken må brennes av før lampen tas i bruk og må holdes jevn kontinuerlig og renses for sot.
Det er viktig å bruke lampeolje eller parafin av beste kvalitet for å få lampene til å trives. Kjøp ikke biligvarianter. En lampeolje skal hverken lukte, ose eller fryse.
12 volt standardisert
I riktig gamle båter finnes en type 12 V pærer BA 15d (står for dobbel) som man i sin tid arvet fra bilindustrien. I sokkelen var det to punkter, som nå er erstattet med bare ett og som bruker pærer som heter BA 15s. BA 15d er på vei ut og de som har slike pærer, må enten skifte pæreholder til type S (singel) eller kjøpe et restopplag om de får tak i det. Å skifte pæreholder, kan man ganske greit gjøre selv.
RK-smias folk opplyser at det blir mer og mer skrupærer i båt, både fordi de fineste lampene er utstyrt med skruholdere og at man dessuten er i ferd med å gå bort fra lysstoffrør for 12 V. Pærer gir et hyggeligere lys og det har også vært en del problemer med lysstoffrørene i enkelte båter.Hva som er direkte årsak er uvisst, men faktum er at noen båteiere kan ha lysstoffrør i årevis mens ombord i andre båter ryker de i ett sett.