utgave nr 9 1995
Maritime makeløse Malta
Maritime makeløse Malta
I leid båt rundt Malta
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
Malta midt i Middelhavet satser nå på båtcharter. Med sol og varme fra april til desember, er sesongen lang. Vi seilte rundt Malta, Gozo og Comino en uke i juni. Øyene er som et levende museum, preget av mange folkeslag og en unik historie.
Det er 15 år siden vi første gang dro til Hellas for å seile i Egeerhavet i leid båt. Siden har tusenvis av norske båtfolk vært i Hellas, Tyrkia og Jugoslavia for å forlenge båtsesongen hjemme i Norge og kjøpe seg litt ekstra sol og varme på senhøsten for å bedre å møte novembermørket og julerushet. Nå er Malta lansert som en ny destinasjon for båtcharter.
Malta. Hva er Malta? Det er foreløpig ikke så mange nordmenn som har opplevd Malta og de to naboøyene Gozo og Comino. Kanskje de som har vært der og opplevd særpreget, det vidunderlige klimaet og de vennlige menneskene, ikke har villet kringkaste det. Ha det for seg selv så lenge som mulig. For etter en ukes seiling rundt øyene, sitter vi tilbake med et håp om at Malta ikke må hjemsøkes av masseturisme. Vi kan for eksempel ikke forestille oss Europas siste lykkelige huleboere beglodd av nysgjerrige tyskere eller de smale, sjarmerende smugene fylt av kamerakåte amerikanere og deres begeistrede hvin.
Likevel må vi fortelle om vår seilas rundt de tre øyene. En uke i den mest spennende historieleksjon vi har opplevd. Det er vel knapt noen annen plass på jorden som har så mange kulturhistorisk verdifulle minnesmerker og rester fra alle tidsepoker som disse øyene, som ligger midt i hjertet av Middelhavet, på det trangeste stedet mellom Afrika og Europa.
Chartertilbudet
I sesongen går det to charterfly fra Norge i uken. Vi ankom Malta og den største båthavnen ved byen Valletta en lørdag ettermiddag i juni. Denne havnen er moderne og har plass til hundrevis av privateide båter, gjesteplasser for tilreisende og plasser for utleiebåter. Vår mann Edward A. Woods, bare kalt Eddie, driver firmaet Trader Marine Yacht Services Ltd., som ved siden av båtutleie importerer engelske seil-og motorbåter. Han har foreløpig et titalls franske seilbåter "i stallen" som jevnlig går i charter. Vår båt var en Feeling 1090 med tre sovelugarer, en populær charterbåt, men i følge Eddie i minste laget, i alle fall for tyske og franske grupper.
-Seilbåter på 42 - 43 fot er mest etterspurt, forteller han. - Båter hvor det kan bo seks - åtte personer. Vi har stadig oftere spørsmål om motorbåtcharter, men kan foreløpig bare tilby et begrenset antall privateide cabincruisere med skipper. Å leie skipper er ikke dyrt, og det kan være både praktisk og komfortabelt å ha med en lommekjent, for her på Malta er det mye å se. Mange av våre kunder er ivrige seilere og drar ut på havet for full duk, men enda flere putrer bedagelig rundt for motor fra havn til havn og drar ut fokka når det passer. Avstandene er små, og man kommer rundt alle tre øyene i løpet av et par dager i sjøen.
Eddie er malteser, ivrig ragattaseiler og kompis med alle som har et ben innenfor båtbransjen. Han snakker som de fleste på Malta, flytende engelsk og stiller på flyplassen med transport. Han har folk som tar seg av alt det praktiske ombord. Vi kom til en ikke ny båt, men en båt som var ren og ryddig, med fulle diesel -og vanntanker, bra med strøm, landstrømtilkobling og en kjøleboks med det nødvendigste av mat og drikke. Søndag fikk vi en gjennomgang av alt ombord, pluss en mulighet til å proviantere før vi gikk ut av havnen på vei sørvestover rundt en kyst preget av høye klipper, grotter og forrevne hyller, skåret inn i rustikke mønstre.
Trenger flere havner
Før vi gikk fra kai, ble vi tipset om alternative havner, og vi krysset av i kartene ved fjorder, bukter og byer. Valgmulighetene for natthavner er ganske mange, men man er avhengig av jolle med en påhenger som virker. Du blir nemlig nødt til å ligge på svai her og der, noe som for oss forløp helt uproblematisk. Ikke en eneste gang hadde vi problemer med ankerfestet, og vi lå trygt på en 15 kilo dregg med 50 meter kjetting. Det mest dramatiske var at vår lille Bombard gummibåt var utstyrt med en to hester som sviktet oss. Å ro en gummibåt motstrøms i slike farvann, kan man jo alltids kalle mosjon, men driver man av, er Libanon neste stopp, hvis man er riktig uheldig.
Havnen i Valletta er intet blivende sted. Vil man bare ligge til kai, er det for eksempel en godt beskyttet moderne havn med alle fasiliteter på Gozo. Her kan man gjerne ligge flere dager og ta dagsturer om man ikke ønsker å gå inn i fjordene og svaie rundt med nattebrisen. Men man kommer ikke utenom at Malta og Gozo trenger flere havnemuligheter der båtfolket kan gå til kai innenfor en trygg molo. Dette er man i ferd med å planlegge. Når planene blir realisert, vet vi ikke. Men båtcharter skal prioriteres innenfor turismen, en næringsvei som er i ferd med å bli viktig for øyene. Ingen ønsker masseturisme. Man snakker om kvalitet, ikke kvantitet. Heldigvis!
På Malta føler du turismen. Her finnes luksushoteller og aktivitetssentre ut mot sjøen med alle slags tilbud. Men foreløpig mangler høyblokkene og hotellmaskinene. På Malta er også tempoet tilpasset resten av den vestlige verden. Med åpne butikker, banker og annen service det meste av dagen. Her tømmes ikke gatene under siestaen, noe som skjer på Gozo. Der går man langsomt, der sitter man på kafe eller et annet skyggefullt sted når solen står i senit, og de besøkende må tilpasse seg en roligere og mindre hektisk tilværelse.
På Comino går man enda saktere, og man går. På øya er det nemlig bare en bil, som brukes til å frakte varer, men det er laget stier med belysning på kryss og tvers over øya. Hotellkomplekset med bungalower til leie ligger lavt og vakkert opp fra den blå bukten, hvor charterbåtene ligger på svai. Her kan man gå inn og spise et praktfullt måltid på restauranten under åpen himmel. Maltesisk mat tilberedt på grill er et eventyr.
Kirker og kanoner
Hvis du synes religion og historie er kjedelig, glemmer du det på Malta, fordi her eksisterer begge deler uansett hvor du befinner deg. På hvert hjørne møter du et minnesmerke fra en tidligere kultur. Det kan være spor etter arabere, romere eller andre som har hersket på øyene siden oldtiden. De første kom fra Sicilia, et steinalderfolk som dyrket gudinnen "Moder Jord", en kvinneskikkelse de bygget templer for som det fortsatt er rester av.
Senere kom herskerne av det gamle verdensherredømmet, den ene etter den andre. Først var det fønikerne, så bysantinerne, arabere, kartagere, romere, johanitterriddere, franskmenn og til slutt engelskmenn. Tyskerne prøvde jo også så godt de kunne under den andre verdenskrig. Malta har dermed vært underlagt mange kulturer og religioner. Størst betydning hadde nok johanitterridderne som var herrer på Malta fra 1530 til 1798. De fikk øya til å blomstre opp, de bygde sterke fort og forsvarte seg kraftig mot tyrkerne. Valletta ble bygd i denne perioden, handelen tok seg opp, kunst og kultur blomstret og praktfulle kirker og andre arkitektoniske perler ble reist.
Noen av de mest berømte severdighetene er middelalderbyene Mdina og Rabat, den Blå Grotte og fiskelandsbyen Marsaxlokk, bare for å nevne noen. Vårt poeng med å dra til Malta var i utgangspunktet å seile, men de mange severdighetene lokket oss hele tiden ut på turer på land. Avstandene er så små og det går busser man kan slenge seg på for et par kroner. Man trenger absolutt ikke være noen "kulturfreak" for å la seg fascinere av Maltas historie.
Kirker er det over alt, og malteserne er et meget religiøst folkeslag. Betegnende er kirkenes plassering og de mange truende kanonene på kirketrappene. Kirkefestivaler pågår kontinuerlig og de skyter med kanoner, kimer i klokkene og sender opp fyrverkeri i en forvirrende blanding.
Huleboere
På vestkysten av Malta gikk vi inn i en bukt med en tiltalende strand. Vi hadde bra med proviant og skulle spise ombord, så vi søkte et stille sted uten restauranter og folk. Stedet het Gnejna Bay og det lå folk på stranden og vi skimtet en kiosk og noen parkerte biler. Etter å ha droppet dreggen og tatt "ankerdukkerten", kom et par av de karakteristiske og fargerike "luzzus" med fiskere forbi oss og gikk inn til land. De viftet og vinket og la til ved noe som for oss så ut som gamle ståldører inn i fjellet.
Senere padlet vi gummibåten til land og fant det som må være Europas siste huleboere. Dørene inn i fjellet skjulte boliger for mennesker og båter. Litt opp fra sjøen lå de på rekke og rad og i strandkanten satt folk og solte seg, noen badet og andre surfet. Små barn, unge bikinikledte jenter, gamle kvinner med badekjoler og solhatter satt på de gamle steinbryggene med bena i vannet og tok livet helt med ro.
Da vi spurte en ung pike om dette var feriebolig eller permanent hjem, smilte hun strålende og nikket -This is my home. Uten elektrisitet, bare gass og parafin. Uten TV, men en bil parkert i nærheten lever disse menneskene inne i fjellet og er tilsynelatende meget fornøyd med tilværelsen. Ute på bukten sto unge gutter på vannski bak speedbåter, som de kunne leie inne på stranden og noen tråkket seg rundt i bukten med en pedalbåt. Flere av dem kom opp til oss for å hilse på.
Verdensherredømmer har oppstått og forgått. Malteserne har bestått. De er seg selv. Vennlige, åpne, tålmodige, hjelpsomme. En merkelig blanding av italiensk, arabisk, engelsk, afrikansk og med et språk som minner om arabisk, men så å si alle snakker engelsk, en arv fra kolonitiden som for Malta faktisk varte fram til 1979 da den britiske militærbasen omsider forlot øyene. Malteserne føler seg mest beslektet med de engelske og italienske, sier de selv. Uansett hvor du kommer fra, er du velkommen på Malta. Menneskene har et vidsyn og en vennlig nysgjerrighet som er meget sjarmerende og hyggelig.
Å leie båt og seile på Malta vil bli populært på sikt. Vil man vente til havnene er bedre utbygget, kan man risikere å unngå den eksklusivitet vi følte slik det er nå. Med få båter, god service, bukter helt for oss selv og lave priser.
Fakta om øyene
Totalt areal:316 km2
Befolkning:350.000
Hovedstad:Valletta
Sesong: mai - desember
Valuta:maltesiske pund
Religion: romersk-katolsk m.m.
Språk: maltesisk og engelsk
Leiebiler: billigst i Europa
På veien:venstrekjøring
Fly: Ukecharter med Air Malta i Oslo
Båtcharter: Trader Marine Yacht Services Ltd.
Norsk forhandler: Norsk Båt & Hytteutleie i Sandefjord. Tlf.: 33 46 46 51