utgave nr 5 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Nedfellbare pullere


Accon nedfellbare pullere i rustfritt stål ble lansert på Sjølyst i tre størrelser. Mange skippere og matroser har nok snublet i pullere og opplevd at tauverk har hengt seg opp i dem under tillegging og fortøyning. Hverken såre tær eller stygge ord er hyggelig i slike situasjoner. Er pullerne flush med dekket, kan dette gå smertefritt. Pullerne på bildet trekkes opp når man trenger dem og dyttes ned etter bruk. Bunnen er tett, men vann kan dreneres med en slangekupling i bunnen av enheten. Produktene leveres med underlagsplate som også kan brukes som boremal under montering. Størrelsene er 114, 152 og 203 mm.
Opplysninger: Telmo Control i Oslo. Tlf.: 22 67 23 60. Fax: 22 67 24 03.

Undervannskamera fra Canada


Aqua Vision Systems er et kanadisk undervannskamera som er utviklet i samarbeid med aktive undervannsfotografer fra ulike kanter av verden. Nytt av året er et undervannshus med kompaktkamera. Ekstrautstyr er macrosett og ekstra blitz. Huset er bygget i aluminium kledd med acryl og skal være tett ned til 100 meters dyp. Kompaktkameraet har DX koding fra 100 til 400 ISO, innebygget blitz og 28 mm linse.
Med kamera følger veske. Pris 2 995.
Opplysninger: Marin Foto Norge. Tlf.: 56 38 74 77. Fax: 56 38 73 13. e-mail: marin@uvfoto.com

Smarte el - dubbeditter


Det kommer stadig smarte elektriske "dubbeditter". Bryterpanelene på det ene bildet er vanntette og meget velegnet for åpne båter. På det andre bildet ser du en 12 - volts sigarettennerkontakt med lysdiode og sikring. Den andre er en kontakt til å sette direkte på batteripolen med ferdig koplingsanlegg for utstyr som bør monteres uten at det blir forstyrret av andre strømbrukere ombord. Opplysninger: Telmo Control, tlf.: 22672360. På Internett: www.telmo.no.

Stoffing for alltid


Det ”evigvarende” og miljøvennlige bunnstoffet Copperbot har vært på det norske markedet et par år og testene så langt viser positive resultater. Interessen fra leserne våre har vært stor, og mange har ringt redaksjonen for å forsikre seg om at dette stoffet virkelig holder i all evighet. Det kan vi ikke garantere, men det ser lovende ut. Ulempen for mange er at de kvier seg for å ta den ganske omfattende og grisete jobben med å fjerne alt det gamle bunnstoffet før den vannbaserte epoxyen påføres, noe som må gjøres i minst 12 plussgrader og med god tørk.
Nå tilbyr fagfolk å gjøre hele jobben. Med kalk fjernes det gamle bunnstoffet og Copperbot påføres i riktig temperatur og ellers optimale forhold. Man leverer båten på Malmøya i Oslo hvor jobben gjøres av eksperter og når man henter båten, er da forhåpentligvis bunnstoff blitt et fremmedord for båteieren.
Opplysninger: Malmøya slipp AS. Tlf.: 90 19 22 58.

Draco Oceancraft 620


Denne nye Dracoen, som ble lansert på Sjøyst, er en oppgradert forlengelse av modell 610. En romslig skjærgårdsjeep med frekk design og en rekke nye detaljer. Som f.eks sittebenken akterut, fiskestangholder, vannskistang, låsbart hanskerom, ny integrert badeplattform og flere stuerom. Med diverse teakdetaljer-og dørker, som er ekstrautstyr, og solid finish, har båten et eksklusivt preg. Båtens konstruktør er Geir Arnestad. Motoralternativene er Yamaha – påhengere fra 90 til 175 hk.
Opplysninger: Draco Boats International på Nedenes. Tlf.: 37 05 85 55. Fax: 37 05 85 75. Internet: www.draco.no

Beskytt drevet mot groe


Eiere av båter med hekkaggregat kjenner sikkert til problemene med groe og skjelldannelser på drev og gummibelger. Mange tar båten på land midt i sesongen for rengjøring og prøver forskjellige midler for å hindre groe – med samme negative resultat.
Drevhetten vist på bildet er en oppfinnelse utviklet av båteieren Rolf Eidsheim i Fyllingsdalen. I praksis beskytter den drevet mot fotosyntetiske organismer og sedentære dyr som salper, rur osv. Duken er laget av lystett materiale med maskevidde under 25 my, og hetten legges rundt de deler av motoren som er under vann. Å få drevhetten på plass skal være en enkel operasjon, både for båter med og uten badeplattform. To stålstenger presser hetten mot skroget og stenger sollyset ute.
Opplysninger: Rolf Eidsheim. Tlf.: 55 12 27 94 eller 90 60 00 35.

Varm opp


med vannet


Disse to varmevekslerne med to - trinns vifter, henter varme fra varmt vann. Enten fra et varmeapparat som benytter seg av varme, eller fra kjølevannet til motoren. De to du ser på bildet er på henholdsvis 2000 og 4000 watt og kan fåes både til 12-, og 24 volt. Prisene er kr 1056,- inkl. m.v.a., mens den største koster kr 1590,-.
Opplysninger: Robert Bosch AS, tlf.: 66 81 70 00.

Morgendagens


VHF er kommet


Det nye GMDSS - systemet for VHF er her og prisene begynner å bli overkommelige, men fortsatt er en egnet stasjon dobbelt så dyr som en vanlig. Ca 10.000 kroner må du ut med for stasjonen på bildet. Den danske kvalitetsprodusenten Sailor produserer stasjonen på bildet, som er av det monteringsvennlige slaget med en sender/mottaker som kan monteres hvorsomhelst, mens alle betjeningsfunksjonene ligger i "røret". Her er blant annet nødknappen. Skjer det noe, trykker du på denne knappen f.eks tre ganger. Hvis VHF - en da er koplet til en GPS, kan posisjonen din sendes sammen med et digitalt nødsignal. Du kan også ringe direkte til en telefon på land gjennom de nye VHF - stasjonene. De har i tillegg de skip - til - skip kanaler og selvsagt kanal 16. Opplysninger Sailor Norge A.S.: tlf.: 22897875.

Romskip fra Hansvik


Hansviks nye flaggskip på ni meter er "full av former". Utseendet avslører at man her har bestemt seg for å lage en luftig båt med høyde overalt. Når vi sier "full av former", har dette også en annen årsak. De erfarne båtbyggerne fra Rørvik har nemlig videreført erfaringene fra sine mindre båter ved at man baserer hele konstruksjonen på ytter- og innerskall. Med andre ord: Hvis du "vrenger" båten, er den like fin og blank på innsiden som på utsiden. Dette gir en svært stiv båt. Ytterligere stivhet oppnås med alle dobbeltkromme flater. På flere vitale steder er det dessuten skummet mellom ytter- og innerskall. Hele 40 former er laget for å bygge opp alle innredningsdetaljene. Innredningen blir derved preget av rene flater kombinert med solid og ordentlig treverk. Alle rom inne i båten er maksimalt utnyttet.
Det er hele 1,95 cm ståhøyde i alle lugarer. Nedenunder er det to sovelugarer, begge med dobbeltkøyer. Senterlugaren har egen vask. I tillegg er det selvsagt et stort toalettrom med gode dusjmuligheter. Salongen oppe kan gjøres om til dobbeltkøye. Dekkssalongen er ellers bygget over den vanlige standarden for akterskottbåter, med salong, styreposisjon og bysseseksjon. Gjennom skyvedøren i akterskottet, kommer du ut på en selvdrenerende uteplass med stor port ut til en romslig badeplattform.
Produsenten opplyser at båten blir utstyrt med nær sagt alt ekstrautstyr som standard, slik at du i realiteten overtar en "kjøreklar" båt. Den har uvanlig solid flyndre til beskyttelse av ror og propell. Båten er beregnet for motorer fra 180- til 350 hk og hastigheter fra 15 - 28 knop og er 9,01 m lang, 3,25 m bred og har 80 cm. dyptgående. Vekten er ca 3,8 tonn, og prisen er beregnet til kr 980.000,- med 220 hk. Yanmar.
Opplysninger: Hansvik A/S, tlf.: 74 36 06 00.

Heder til Horten


og Gjelsten


På bildet er det tydelig to meget fornøyde herrer etter mottakelsen av velfortjente priser under utstillingen Sjøen for alle. Bjørn Rune Gjelsten ble kåret til årets båtmann både i Norge og Norden etter at han ble den første verdensmester i Offshore 1 fra de nordiske landene.
Havnefogd Kjell Fjelling fra Horten i Borre kommune mottok utmerkelsen som årets båtby/kommune i 1998. I Horten har man helt fra null bygget opp et av de fineste gjestehavnanleggene i Norge.

Lovende norsk


kontrollsystem


Dette nye elektroniske motorstyringssystemet er utviklet av Lilaas Finmekaniske A.S. i Horten, og hadde sin verdenspremiere på Sjøen for alle. Bedriften har lenge jobbet med å lage spaker og "joy sticks" til større styringssystemer fra Kongsberg o.l., men har nå utviklet et system for fritidsbåter og mindre yrkesbåter. Spakene virket veldig behagelige og eksakte og kan leveres til en eller to motorer og opptil fem styreposisjoner. Systemet er under uttesting i disse dager.
Opplysninger: Lilaas Finmekaniske A.S., tlf.: 33 03 18 50.

Yanmar og


Volvo kriger


"Dieselkrigen" blusset opp for fullt under Sjøen for alle da Volvo Penta fikk namsrettens kjennelse til å fjerne et reklameseil Yanmar hadde kjøpt plass til hos messearrangøren. Seilet hang bak Volvo Pentas stand, noe de likte svært dårlig. Yanmar Norge ga seg imidlertid ikke, og ved ny behandling i namsretten ble kjennelsen omgjort. Dermed kunne Yanmar - reklamen igjen pryde baksiden av Volvo - standen.
På bildet er administrerende direktør Oddvar Hansen i Yanmar Norge sånn passe oppgitt da reklameseilet ble fjernet.

Sjøkart på


lomme - PC


Det er ikke bare mobiltelefonene som krymper i størrelse. På Sjøen for alle viste man denne lomme PC-en med fullgodt farge kartplotterprogram basert på C - MAP CF 95. Programmet ligger på en miniharddisk, et såkalt PCMCIA - kort. Det har alt man trenger og kan koples både til GPS og til autopilot. Prisen er hyggelig, men formatet er neppe egnet til annet enn saktegående båter. PC med program koster kr 11.960,-. Kartene kommer i tillegg.
Opplysninger: Nav Tech, tlf.: 51 49 22 33.

Lekker "norsk” Marex


"Vestlandsbåt med Sørlandspreg" er en av betegnelsene Marex bruker om sitt nye flaggskip "33 Millenium". Antakelig er det dekning for dette - båten er blitt lekker med vestlandspreget løsning. Nå blir båter med lukket salong mer vanlig langs hele kysten og båttypen er etter vår mening ikke bare en vestlandsløsning, men en typisk norsk løsning. Noe som underbygges av at stadig flere utenlandske byggere satser på denne båttypen - også på langt varmere breddegrader. Linjene til den nye båten er trukket av Windys huskonstruktør Hans Jørgen Johnsen i samarbeid med avdøde Marex - sjef , Eyvin Aalrud.
Utstillingsbåten på Sjøen for alle var en prototype, men virket likevel svært gjennomarbeidet og "ferdig". Ifølge produsenten solgte man sesongens produksjon på messen. Dette til tross for at man her snakker om en båt som koster mellom 1,1 og 1,3 millioner kroner.
Nede forut har båten en "eiers lugar" med stor dobbeltseng, et prektig toalett med dusj, samt en egen innelukket sovelugar med dobbeltkøye. I salongen oppe er løsningen "standard" med bysseseksjon og U - salong plassert så høyt at alle har utsyn. En egenkonstruert todelt luke gjør at nesten hele styrehustaket kan åpnes. Ifølge brosjyrene har båten en meget komplett standardutstyrsliste som inkluderer varmeapparat, defroster, septik- og spillvannstank med elektrisk tømming, landstrøm og mye, mye mer.
Båten er 10,26 meter lang, 3,31 meter bred og har 670 liters dieseltank, 350 liters vanntank, mens septik - og spillvannstankene er på 210 liter hver. Båten er planende, og gjorde under testkjøring 31,6 knop på topp med Volvo Pentas KAD 32 fire sylindrete diesler på 159 hestekrefter hver.
Opplysninger: A.S. Marex, tlf.: 37 04 77 77.

Lettmontert minikompass


Årets kompassnyhet fra Plastimo kalles Mini-C som kan monteres i alle vinkler. Diamateren er kun 70 mm. Man trenger et hull på 68 mm diameters bredde og 45 mm dybde. Kopasset monteres enkelt med fire skruer. Kompasset kan leveres med belysning og finnes i sort eller hvit ramme. Pris ca kr. 600.
Norsk importør: Termomarin AS i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90.

Linjeren Nor - Dan


Denne nye 6,15 - meteren fra Nor - Dan er en virkelig lekker båt. Produsenten er en av de første norske som har turt å lage en "ekte" bow - rider, altså med "svigermorsete" foran vindskjermen. Sittegruppen kan gjøres om til solseng, båten har to låsbare rom med mulighet for kjøleboks, har kokeapparat og vask, kalesje, selvdrenerende dørker, seter akterut som kan gjøres om til sofa og 150 liters fast brennstofftank. Stolene ved førerplass kan snus og det er lett å komme seg uti sjøen via en badeplattform.
Lengden er 6,15 m, bredden 2,40 m og vekten er 850 kg. Båten er beregnet for motorer fra 90 - til 130 hestekrefter. Prisen er fra 161.800 i "ribbet" utgave, mens utgaven på bildet med "ståstoler", teakdørker o.s.v. kommer på kr 200.600,-.
Opplysninger: Nor - Dan A.S., tlf.: 37 93 04 48.

Selvdrenerende


bestselger


Pioners bestselger, 13 - foteren er kommer i ny og forbedret utgave. Det viktigste er at båten er gjort selvdrenerende. I tillegg har den fått høyere fribord, er blitt litt bredere innvendig, har fått stor låsbar kasse og stivere akterspeil. Pioner - båtene er slitere som tåler mye juling. 13 - foteren er godkjent for opptil 9,9 - hesters motor og fem personer. Pris i Oslo er kr 12.600,-.
Opplysninger: Dyno Cipax, tlf.: 69 30 39 90.

Ankervinsjer for mindre båter


Den elektriske ankervinsjen får plass ombord i flere og flere båter. En fornuftig investering, etter vår oppfatning. De tre nye modellene fra Power IL, er tre forskjellige versjoner av en 500 watts vinsj beregnet på båter opp til 24 - 26 fot (3,5 tonn). Systemet for vinsjene er det samme som for de større 1000 watts vinsjene og de leveres både for tau og kjetting. Vinsjene har en trekkraft på 380 kg, men er innstilt på 100 kg trekk fra produsenten, noe som stort sett holder i lange baner. De bruker ca 2,5 minutter på å trekke 50 meter tau eller kjetting.
På bildet ser du de tre versjonene, Captain til å montere på kasse på plattformen og Inside og Sailor til montering på innsiden av akterspeilet eller under dekket. Pakkepriser med anker, tau eller kjetting er på rundt 13.000 kroner.
Opplysninger: Industri Lambertseter A.S., tlf.: 23 16 76 60. På Internett: www.ilas.no

Liten kraftblokk


Power Wasp er en hyggelig nyhet for fiskefrelste som drar mye garn, teiner, ruser og langliner. Den kan monteres på småbåter med påhenger ned til 14 fot. Den trekker ca 200 kg på trommelen som er ca 23 cm bred. Vekten er kun 13 kg, så den kan derfor også monteres på sleder og snøscootere og brukes under isfiske. Blokka er produsert i robust plast med innebygget aluminiumsramme og den skal tåle temperaturer ned i 60 minusgrader.
Drivkraften er en Husqvarna 235R totakts bensinmotor på 1.8 hk som er utstyrt med katalysator. Du starter den med snor, det finnes hastighetsregulering, choke og stoppknapp. Tanken er på 0,55 liter og det holder til en times kjøring. Motoren skal være lett å starte selv i 30 kuldegrader. Effekten er 29 meter pr. minutt. Garnrullen er utstyrt med tøff naturgummi som hefter bra og tåler bensin- og oljesøl. På venstre side sitter lineskiven, nokken og kraftuttak for ekstrautstyr som f.eks spyle/lensepumpe. Power Wasp leveres med beslag for rekkemontering og to garnstyringer som skrus inn i rammen. Prisen ligger på ca. kr. 14 000.
Opplysninger: Herholdt Andersen AS i Tønsberg. Tlf.: 33 31 32 07. Fax: 33 31 13 30.

Made in Malta


De italienske Rascala båtene ble tidligere produsert i Romania. Nå bygges de på Malta, noe den norske importøren er meget glad for. Først og fremst fordi språkproblemer er en saga blott. Båtene har vært på det norske marked i tre år og var representert på Sjølyst for andre gang i år. Det er snakk om syv modeller fra 15 til 25 fot, seks av dem tilhører skjærgårdsjeepene og er beregnet for utenbordsmotorer, mens den største, OP 25 er en åpen hurtiggående ”utebåt” beregnet for innenbordsmotor(er). Båten kan leveres med et lite utepentry, ferskvannstank og dusjopplegg og kjøleskap.
Årets nyhet er FM 21, en tøff skjærgårdsjeep som på Sjølyst ble utstilt i mørk blå versjon. Båten skal i følge importøren gjøre 50 knop med 150 hk. Standardutstyret inkluderer badestige, puter, navigasjonslys/mast, horn, kompass, bord, 190 liters drivstofftank, fiskestangholdere, elektrisk lensepumpe, stuerom og ankerrull. Da er prisen kr. 127.000.

DATA:


Norsk importør: Rascala Scandinavia AS i Stavanger. Tlf.: 51 89 10 46. Fax: 51 89 56 46. e-mail: rascala@rl.telia.no

Lengde6,18 m
Bredde2,18 m
Vekt760 kg
Anbefalt motor130 hk
Max motor150 hk

Jakker i flyt og fleece


Regatta viste to nye jakker under Sjøen for alle. Til venstre ser du en fleecemodell som tidligere hadde kort glidelås. Nå går denne helt ned og jakken lages også i rødt med blå ermer og skuldre. Den blå og gul- stripete jakken til høyre er i strikket kvalitet med vindtett for og flytemidler. Den produseres i marineblått med gule eller hvite striper. Begge jakkene fås i størrelser fra liten til XX stor.

Konfirmantens drømmebåt


Denne snertne båten må være drømmen til konfirmanten - så sant han/hun er over 16 år. Men, herligheten med 9,9 - hesters Yamaha koster kr 44.539,-, så det gjelder å ha valgt riktige "hovedsponsorer". Italienske SeaCraft 350 er uten tvil en verdig konkurrent til de ungdomsbåtene vi har sett til nå.
Opplysninger: Bestmarine, tlf.: 69 32 87 00.

Sealine 41 med kabriolet

S41 Sports Cruiser fra engelske Sealine blir lansert den 10. mai under Portoroz Boat Show i Slovenia. Båten er beregnet for makshastigheter på 30 til 35 knop med 2 x 260-300 hk Volvo Penta diesler. Innredningsløningen er tredisjonell med kombinert salong og bysse. Byssa går langs babord side og til styrbord er en stor u-sofa som kan gjøres om til soveplass for to. Forut er dobbel sovelugar med tilstøtende bad/do og garderobe. Under førerposisjonen er dobbel sovelugar på tvers, også med eget bad-og toalettrom. Linjene i innredningen er ikke tradisjonelle. Sealines typiske runde former går igjen her, men i utsøkt elegant og moderne stil.
Båten er en studie i praktiske og bruksvennlige detaljer. Det aller mest spennende høres ut til å bli kalesjeløsningen som styres elektrisk. Bare ved å trykke på en knapp, skal man få kalesjestyret opp og ned, noe vi gleder oss til å se i praksis. I og med at man har gjennomført dette for biler i så mange år, bør det kunne overføres til båt.

DATA:

Norsk importør: Formo Marin AS i Skien. Tlf.: 35 50 99 30. Fax: 35 50 99 39.

Lengde o.a.12,56 m
Vannlinjelengde9,37 m
Bredde4,07 m
Høyde3,85 m
Dypgående0,94 m
Deplasement7,5 tonn
Drivstoff772 liter
Ferskvann375 liter

Effektiv teakrens


Snappy er en to - trinns teakrens som ifølge leverandøren er så effektiv at den til og med kan fjerne jordslag eller "blåmann" fra teak. Om bord i en del norskbygde båter fra 80 - tallet er dette et stort problem. Spesielt der teaken ble behandlet med teakvoks. Hvis Snappy skal brukes på teak i innredningen, må jobben forberedes fordi prosessen krever nøye skylling. Først skal teaken nemlig vætes med vann. Så skal de to midlene brukes etter hverandre. Deretter skal det skylles igjen. Mye jobb, men resultatet blir forbløffende bra. Leverandøren har også en sealer som etter sigende skal fylle porene og hindre flekker, støv og vann som kan misfarge teaken. Watski - butikkene forhandler middelet.
Opplysninger: Hermann Gotthardt A/S, tlf.: 22 71 60 90.

Kanadiske Victoria 627


Den kanadiske båtprodusenten Campion har vært representert i Norge en del år med småbåter. Bedriften, som nylig har feiret 25 års jubileum, satser på fire båtserier, daycruiserne Allante, fiskebåtene Explorer, sportsbåtene Chase og familie/bobåtene Victoria. Den minste i denne serien var utstilt på Sjølyst, en rask ”bakveggbåt” med dieselalternativer fra 135 til 200 hk. Båten har åpen innredningsløsning og mye glass i form av vinduer, dør og takluke som slipper inn rikelig med lys. Innredningen er enkel og omfatter pentry bak førerstolen til styrbord, dinette, soveplass til to forut og plass til en porta potti-do.

DATA:


Norsk importør: S. Laregg A/S i Oslo. Tlf.: 22 25 33 42. Fax: 22 16 10 37.

Lengde6,25 m
Bredde2,36 m
Vekt1455 kg
Drivstoff190 liter

Overbevisende


demonstrasjon


Båtbyggeren Westermoen A.S. fikk til fulle vist at deres selvdreneringssystem virket under båtmessen Sjøen for alle. Det gikk nemlig ikke bedre enn at sprinkler - anlegget i taket på messebygningen sprang lekk, og vannet rant i strie strømmer, blant annet ned i en av båtene til Westermoen, men som du ser på bildet: Selvlenseren holdt unna!
Episoden skapte uhygge i messehallene ettersom brannalarmen ble utløst og brannportene ble lukket. Bortsett fra noen mindre dører, var messehallene mer eller mindre avstengt i en time etterpå. Hva hadde skjedd hvis en brann hadde oppstått i denne perioden? Ikke bra!

Mye lys til mindre strøm


Xenon dekkslyskaster for 12 og 24 volt ble presentert under Sjølystmessen. I den sitter en D2S Xenon - en gassutladningspære, som kombinert med en FF-reflektor, skal gi ekstra mye lys til et maksimum strømforbruk på 35W. En annen fordel er at levetiden loves fem ganger så lang som for en vanlig halogenpære. Lyskasteren skal gi en meget bred belysning i motsetning til smale spotlights med konvensjonell reflektor,og lysfargen er tilnærmet lik dagsbelysning.
Med i lyskasterpakken hører robust strømforsyningsenhet, gassutladningspære og kabelsett.
Norsk importør: Hellanor A/S. TRlf.: 67 06 60 00. Fax: 67 06 60 10. Internet: www.hellanor.no

Luktfri luktfjerner


X-it skal fjerne vond lukt fra søppel, septik, mugg og nikotin m.m. Middelet er et luktfritt naturprodukt, bestående av vann, uorganiske salter, mineraler og konserveringsmiddel. Det skiller seg fra luftfriskerne, som i stedet for å fjerne vond lukt, dekker over den med en annen og bedre lukt som f.eks parfyme eller granbar. Produsenten Sanodor mener X-it er det første i sitt slag i verden og firmaet har holdt på med utviklingen av det i ti år.
Man har foretatt en rekke tester, både i laboratorier hos det offentlige og blant forbrukere med gode resultater. Produktet er godkjent av Rikstrygdeverket og kan fås på blå resept, men det blir å finne i dagligvarehandelen, apotek og på bensinstasjoner. Sprayen setter ikke merker og kan dermed brukes rett på klær og tekstiler. Prisen vil ligge på samme nivå som luftfriskerne.
Opplysninger: Sanodor i Oslo. Tlf.: 23 37 37 37.