utgave nr 3 2006

Nyheter - mars 2006

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Galeon 330 HT
Hallo i luken

Galeon 330 HT er et flytende bevis på at den polske produsenten mener alvor med
sine båter. Med en innovativ hardtop tilfører den båtverdenen noe nytt. Andre
deler av båten er mer gjennomsnittlige.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Galeon 330 HT er et hederlig unntak blant mange svært uskandinaviske
importbåter. Den ekspansive polske produsenten har fjernet stolene på taket av
sin 330 FB-modell og laget en ganske vellykket coupé med store glassflater i
hardtopen. Til tross for at den på testtidspunktet var sjeldent polyesterfersk,
overbeviste Galeon 330 HT om at den henvender seg med troverdighet til et
skandinavisk marked - og at den med en del justeringer kan bli et veldig godt
familiebåtalternativ i våre farvann.

Sjøegenskaper
Galeon 330 HT har et planende skrog med et ganske markant V-bunn. Vår båt var
utstyrt med en Volvo Penta D6-350 som yter 337 hk og DPH-drev. Denne
kombinasjonen fremstår som en fornuftig pakke med hensyn til både akselerasjon
og toppfart, som ble målt til 31,8 knop på 3.500 omdreininger. Da var lydnivået
ved førerplassen på behagelige 77 dBA.
Et relativt høyt tyngdepunkt og V-bunnen gjør at båten får meget sporty
sjøegenskaper - og krenger kraftig ved harde rorutslag. Skroget oppførte seg
harmonisk og fint under varierte testforhold.

Førerposisjon
Førerplassen er ganske vellykket. Moderne og funksjonell i formene, men det
dessverre satt av for lite plass til en skikkelig plotter. Vi mener en så vidt
stor båt som denne bør ha skikkelig plass til noe mer enn en 8'' plotter,
fortrinnsvis en 12''. Refleksproblematikken er tatt på alvor ved gjennom valg
av mørke farger. Førerstolen kan justeres i lengderetningen, og bidrar
ytterligere til et gunstig førermiljø idet ratt, spaker og brytere er
ergonomisk plassert. Et godt synlig kompass er montert i siktretningen. At det
er montert røde nattlys i konsollen over fører- og passasjerplass viser at det
også ligger godt sjømannskap bak utviklingen av båten.
A-stolpene stjeler derimot litt for mye av sikten etter vår smak. Videre savnet
vi en koppholder, en fornuftig plassering av et 12 V-uttak samt en nisje eller
lignende til mobiltelefoner m.v.
Foran den doble passasjerbenken på babord side er det et nyttig og funksjonelt
kartbord. Her er det også en skikkelig rekke til å holde seg i for
passasjerene. Kartbordet er forberedt for plassering av et TV.

Salong
Det er taket i salongen som bidrar til at denne båten ikke blir nr 13 på
dusinet. I hardtopen har man nemlig felt inn tre store glassfelt - hvorav det
fremste kan åpnes elektrisk. Skal man finne lignende løsninger må man se ganske
mye oppover både i størrelse og pris.
Layouten i salongen skiller seg imidlertid lite fra søsterbåten med flybridge.
Polstring og trearbeider er pent utført, men planløsningen er tradisjonell, med
en U-sofa og fast, dobbel benk i fartsretningen. En alternativ løsning er også
tilgjengelig, og da med et vesentlig større salongbord. Bordet i testbåten gir
knapt nok plass til tre store tallerkener - noe som blir i minste laget når
båten faktisk har køyeplass til fem.
Salongen har bra belysning med hele ti spoter i taket, som gir en helhetlig og
fin belysning som kan dempes.
Byssebenken bak førerplassen på styrbord side er meget romslig. Den har en
lang arbeidsbenk, som kunne blitt ytterligere noen cm lenger hvis førerstolen
kunne vippes frem. I coriantoppen er det felt ned to gode vaskekummer med
tilhørende skikkelig ettgrepsarmatur. Her er også et tobluss propankokeapparat.
Stuveplass er det rikelig av: En skufferekke med tre skuffer og en skuff med
plass til flasker og glass er ytterligere komplettert med skap inn under
dollbordet og under den aktre benken i salongen. I akterkant av byssebenken er
det også et stort skap. Konklusjonen er at Galeon 330 HT har en velfungerende
bysse, men at byssebenken kunne vært noen cm høyere.

Lugarene
Totalt har båten fem faste køyeplasser fordelt på tre lugarer. Den minste
befinner seg under førerplassen på styrbord side. Den er en åpen, enkel
stikkøye som det er lett å ta seg inn i. Til lugaren hører det et godt skap med
hyller, samt en dyse til varmeren.
Gjestelugaren ligger på babord side og er en nokså romslig og lun dobbeltlugar
med god ståhøyde i omkledningsavdelingen. Her er det også mye bra skapplass.
Lugaren er godt opplyst med spoter, og i tillegg er taket laget av en mattet
glassplate - som utgjør kartbordet i salongen. Denne løsningen gjør lugaren
lysere. Køya er veldig romslig. Belysningen her består både av to spoter og to
fine leselamper. Føler man behov for frisk luft, kan et av koøyene åpnes.
Rederlugaren forut har bra ståhøyde og rikelig med skapplass, som består av
fire mindre skap samt to hengeskap. Alle med lamper. I akterkant av køya er det
en diger skuff som rommer både bager og mye klær. Det er også stuverom i trinn
på hver side av køya. Disse trinnene gjør det også enklere å ta seg opp i køya.
Selv under køya er det godt med stuveplass, og god adkomst til baugpropellen.
Kvaliteten på trearbeider og polstring er meget god. Blant annet er dekksluka
pent innrammet i mahogni. Denne velutstyrte båten til 1,7 millioner kroner har
en del detaljer og gir et kvalitetsinntrykk som en del nordiske konkurrenter
ikke har. Blant annet er det et kjekt sminkebord med speil og lys som kan
felles ut på hovedlugaren. Her er også kontrollenheten til dieselvarmerne
montert. Det er verd å merke seg at båten leveres med to 4 kw dieselvarmere.
Foruten dekksluka har lugaren også to koøyer som kan åpnes.
Lugaren er godt opplyst, med fem spoter, lyslister og to leselamper på
svanehals.

Toalett og dusj
Stadig flere båter under 35-fot kan skilte med separerte dusj- og toaletterom.
Dusjrommet i Galeonen ligger på babord side, og tilbyr selv småkorpulente
journalister gode arbeidsforhold. Her er det brukbart med stuveplass i et rom
innunder dollbordet - men hengslene på lukene bør strammes godt om ikke
toalettmapper og den slags skal fly mellom skottene i litt sjøgang. Rent
teknisk holder rommet høy standard, med coriantopp på sittebenken, skikkelig
armatur og dusjhode. Foruten en elektriske avtrekksvifte, kan også koøyet åpnes.
Hjerterommet ligger vis-a-vis på styrbord side. Rommet er pent og forseggjort,
og man har det helt greit når forretningene gjøres. I benken er det et par
stuverom, i tillegg til stuveplassen oppunder dekk. Også disse lukene bør få
kraftigere hengsler. Rommet er forsynt med en elektrisk vifte i tillegg til et
koøye som kan åpnes. 220 volt uttak er på plass, og rommet er godt belyst - men
du får lyset rett i nakken når du skal barbere deg. En bedre plassering av den
ene spoten ville vært en forbedring.

Motor/teknisk
Også teknisk overrasker båten. Produsenten har tatt et sjumilssteg, og montert
elektroniske elektroniske hovedstrømsbrytere som er styrt via et touch-panel i
akterkant av salongen. I tillegg er det også et elektronisk multifunksjonspanel
ved førerplassen som gir alle vesentlige data tilstanden om bord.
Vår testbåt var ustyrt med en Volvo Penta D6-350, som er en nokså ruvende
motor. Med en singelinstallasjon er motorrommet veldig romslig. Teknisk sett
holder det et høyt nivå, med ryddige og solide installasjoner. Batteribanken
består av 3x170 Ah batterier, montert i en solid kasse. Man har veldig lett
adkomst til grovfilteret og alle servicepunkter på motoren. Vi kunne ønsket oss
en tappekran på dieseltanken i tillegg til håndlokket. For å utnytte den gode
plassen i motorrommet ytterligere, kunne vi også ønske oss noen solide
slingreskott på siden av motoren. I tillegg burde det vært en større dekksluke
i akterdekket.

Konklusjon
Innredningsmessig er Galeon 330 HT nærmest identisk med 330 FB. Båten skiller
seg ut fra mengden som mer påkostet enn mange av sine konkurrenter - samtidig
som den har en fornuftig pris.

DATA GALEON 330 HT

Lengde: 10,08 meter
Bredde: 3,42 meter
Vekt tørr båt: 6.700 kg
Drivstoff: 750 liter
Ferskvann: 260 liter
Varmtvann: 40 liter
Septik: 120 liter
Motor (standard): D6-350
CE-kategori: B
Pris med standard motor: 1.590.000 kroner
Ytterligere opplysninger: Båtbutikk1, Skjeberg, tlf 69 12 55 20. www.galeon.no