utgave nr 10 1997
Smånyheter
Blendende "Blenda"
Skreddersøm er båtbygger Thore Berntsson i Kungälv ved Göteborg sin spesialitet. Derfor er ikke "Blenda" noen hyllevare, men en spesialbygd båt for en kar som også ville ha plass til sine to hunder ombord. 25 fot lang og 10 fot bred er båten som er bygd rundt et gammel Bohus-skrog, bred i front og smalere akterover, og som passer best for små motorer. En 48 hk. Volvo Penta MD22 driver fram båten i behagelig fart. Ombord finens det forøvrig toalett, bysse og andre bekvemmeligheter. Styringen er hydraulisk, og akterut er det montert et eget ankerspill. Materialene er eik i spant og skrog og mahogni i overbygget. Prisen for denne båten er 630.000 svenske kroner.
Ytterligere opplysninger: Thore Berntsson. Tlf. 0046 303 227509.
Elling kom ikke
I aprilutgaven (4/97) av Båtmagasinet beskrev vi det hollandske Neptunus har omtalt som verdens beste båt. Elling kalles prosjektet, som ble unnfanget for fem år siden. Det er snakk om flere modeller i en familie i størrelsesorden 9 - 14 meter. 16 millioner kroner ble brukt bare i utviklingskostnader før formene ble bygget. Vi beskrev båten og nevnte lansering i Amsterdam i sepåtember. interessen fra leserbne har vært stor. Flere ønsket å reise ned for å se nyheten. Men lanseringen er utsatt til Dusseldorfutstillingen i slutten av januar.
Ansvarlig for Elling-prosjektet hos Neptunus sa til Båtmgasinet at båten ville være ferdig hjemme på verftet i november og at man sannsynligvis ville ta i mot kunder og aktuelle forhandlere på hjemmebane fra det tidspunkt.
Sjarmtroll på fortauet
Denne lille sjarmebassen av en båt sto oppstilt utenfor Båtmagasinets hovedinngang en ettermiddag i sommer. Som om den ventet på en svett skribent som bare ønsket å hive tøyet og dra til sjøs. Skipperen ombord og ansvarlig for skuta, er markedssjef Ola Thygesen i Norpart. Han kunne fortelle at båten Funseeker 2500 er 2,5 meter lang og med en 8 hk skal den gjøre 16 knop med en voksen person ombord.
Det er plass til en 20 liters bensintank og på targabøylen sitter lanterne, horn og søkelykt. Båten tåler godt sterkere motorer på 10 eller 15 hk da skroget er konstruert for høy fart og båten er solid bygget.
-Men den er like morsom med 8-hesteren. Overalt jeg kommer vinker folk. Selv de mest blaserte båteiere høyt der oppe på flybridgene sine sjarmeres av Funseekeren min, sier Ola Thygesen som innrømmer at prosjektet kanskje ble skapt med tanke på hans 15 årige sønn Alexander. Om noen er interessert, bygges det flere båter som er leveringsklare våren 1998.
Opplysninger: Norpart A/S på Lysaker. Tlf.: 67 12 12 11.
Honda med 115 og 130
Honda vil på båtutstillingen i Genova denne måneden vise fram de to nye firetakts påhengerne, en 115 hk og en 130 hk. Til nå de to største firetaktspåhengerne på markedet. De to nye påhengerne er basert på Honda Accord-motoren, og har begge elektronisk bensininnsprøyting, eller ”programmert bensininjeksjon (PGM-FI) som Honda har valgt å kalle det. Noen flere detaljer har vi i skrivende stund ikke fått om motorene. Hondas firetaktsutvalg spenner nå over området fra 2 – 130 hk.
Større plass
Svenske Thermoprodukter, som lager Isotherm kjøleskap, har lansert et helt nytt kjøleskap på 85 liter med innvendig belysning og en fryseboks på 8 liter. Det økte innvendige volumet har man klart å få til ved å komprimere selve kjøledelen samt montere den ved siden av fryseboksen. Skapets ytre mål er H: 630 mm., B: 475 mm, D: 500 mm.
Norsk Importør: Stein Iversen A/S. Tlf: 33 45 87 00.
Linssens nye 46-foter
Den velkjente hollandske stålbåtprodusenten Linssen Yachts lanserer nye modeller hvert år. I Amsterdam i september presenterte verftet siste medlem av Sturdy-familien, Grand Sturdy 460. 460 er lillesøsteren til "skipet" Sturdy 500 som kom i fjor. Årets nyhet har om mulig enda bedre utnyttet plass, men virker naturlig nok litt trangere under dekk. Det er stor salong i styrehuset og nok en salong et hakk ned i forbindelse med byssa. Diger akterlugar og forlugar med egne baderom. Et flott alternativ til familien på fire eller to par.
Man kommer ombord aktenfra og over et stort dekk finnes utvendig styreposisjon. Så går man inn og ned i gemakkene. Det kjennes så riktig og båtens ytre får en lav profil. Flybridge og etasjefornemmelsene eksisterer ikke. Disse stålbåtene er ekslusivt maritime i sin robuste eleganse og innredningen er i utsøkt edeltre med superfinish.
Mer kubikk
Med et forstørret sylindervolum på 967 ccm fordelt på tre sylindre, har Mercury/Mariner lansert tre nye totaktsmotorer på 40 hk., 50 hk. og 60 hk. Vi har testet den minste av de nye, 40-hesteren på en Uttern 4602, en 15-fots skjærgårdsjeep som veier 340 kg. uten motor. 30 knop målte vi som maksfart og noterte en sprek akselerasjon. Med sine tre sylindre virket motoren både støysvak og vibrasjonssnill.
Motoren har et anbefalt maksturtall på mellom 5.000 og 5.500 omdreininger pr. minutt, boring og slaglengde er 76mm x 71mm. Vekten er 93 kg. En dynamo gir 16 amp. lading via en regulator. Gearutveksling er 1.83 : 1.
Jeep med køye
På det gamle Marex 23-skroget har svenskene Håkan Carlander og Mats Johansson laget en helt ny skjærgårdsjeep med navnet Mittskär 230. En sportslig båt med innenbordsmotor og drev og med teakdekk over hele. Under styrekonsoll og dørk finnes en dobbeltkøye med målene 2,05 x 1,25 m. Båten ligger i prisklassen fra ca. 360.000 kroner (uten motor) og opp til 500.000 kroner, avhengig av motorvalget. Båten er 6,71 m. lang, 2,63 m. bred og med en vekt på ca. 1.600 kg. Drivstofftanken rommer 180 lt. Toppfart med en 200 hk. Volvo Penta dieselmotor er ca. 39 knop. Ytterligere opplysninger: Mats Johansson, Orust. Tlf: 0046 706 41 44 73.
Annerledes Storebro
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
Storebro J32 / S32 ble for aller første gang vist i vannet under den flytende utstillingen i Amsterdam tidlig i september. Den nye båten er en spennende blanding av nostalgisk tradisjon og moderne teknologi og materialer. Skroglinjene minner om de gamle Solø-trebåtene som verftet bygget på 50-tallet, og det er ganske riktig herfra konstruktøren har hentet sin inspirasjon. Båten skal leveres i forskjellige skrogfarger etter kundens ønske. Hvitt, gult, rødt, blått eller sort. Innredningen er i alternative tresorter og med vanlig Storebro-kvalitet i finishen.
J' en i modellbetegnelsen står for vannjet og S for vanlig drev. Man kan velge mellom en og to Volvo Penta-diesler. Ned til babord er en dinette og til styrbord bysse med toalettrom forenom. Forut sovelugar. Storebro presenterer båten som en weekendbåt eller en blanding av en cabincruiser og en daycruiser. For et par må båten passe utmerket også for lengre turer. Det er mye ombord som minner om komfortabel og god svensk seilbåtinnredning.
DATA:Norsk importør: Fjordservice i Asker. Tlf.: 66 79 82 01.
Lengde | 10,13 m |
Bredde | 3,40 m |
Dypg. med vannjet | 0,5 m |
Dypg. med drev | 0,7 m |
Deplasement | 4,2 tonn |
Drivstoff | 700 liter |
Ferskvann | 150 liter |