utgave nr 4 2011
Test: Tre 7-tommers plottere - Kartplotteren for de mindre båtene
Syvtommeren passer bra for skjærgårdsjeeper, daycruisere og weekendcruisere. Den tar liten plass og kan enten bygges inn i dashbordet eller monteres på en brakett.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
I marsnummeret av Båtmagasinet testet vi 8-9 tommer plottere. Denne gangen har vi konsentrert oss om 7-tommerne. Forskjellen kan i utgangspunktet virke liten, men en 7-tommer har ikke bare mindre bildeflate, men også færre tilkoblingsmuligheter og en betydelig lavere pris. Strømforbruket er moderat og enkelte har også innebygd GPS-antenne.
Vi fant tre 7-tommere på markedet fra Garmin, Geonav og Humminbird. Like under dette segmentet har både Lowrance og Raymarine 6,4-tommere, men vi har valgt å konsentrere oss om 7-tommerne.
Verdt å merke seg er at Geonav 7 Wide-net er en av de første kartplotteren som kom på markedet og er utviklet av sjøkartleverandøren Navionics. Sånn sett er det egentlig litt rått parti siden vi har testet den sammen med den nyeste på markedet, Garmin GPSMAP 720 og Humminbird 858cx som er et multiinstrument med karplotter og ekkolodd i samme instrument. Sistnevnte koster litt mer, men da inngår også ekkolodd-svinger.
Bedre sjøkart
Man kan velge mellom basiskart og mer avanserte varianter med mengder av tilleggsinformasjon til alle plotterne. Basiskartene holder i massevis til vanlig navigasjon, men vil man ha havneinformasjon, flyfoto over populære gjestehavner eller satelittbilder som legges over sjøkartet, eller tredimensjonale bilder fra både over – og under vannflaten, må man velge de avanserte kartene som koster en del mer. Hos Garmin heter de Blue Chart g2 Vision og hos Geonav og Humminbird er det Navionics Paltinum som gjelder.
Testprosedyre
Vi gjennomførte testene i forskjellige hastigheter for å sjekke hurtigheten i kartoppdateringen og hvordan egen båts bevegelser ble vist. Skarpheten i dagslysbildet ble kontrollert under forskjellige lysforhold og vi sjekket også kvaliteten på nattlysbildet. Viktigst av alt er brukervennligheten der vi har gradert apparatene etter en 10-punkts liste, blant annet hvor raskt vi som vanlige båtbrukere finner fram til en visst antall av viktige funksjoner. Noen har hurtigknapper som finnes på skjermen, eller som dukker opp med et knappetrykk. I andre må man inn i et menysystem, og noen ganger er denne veien alt for lang å gå.
En vinner
En soleklar vinner av denne testen er Garmin GPSMAP 720. Den har et enkelt menysystem, et meget bra skjermbilde og er rask i oppdateringen av kartet ved forflyttinger og den kan enkelt tilkobles andre navigasjonssystemer som for eksempel en radar. Den har dessuten innebygd GPS-antenne og berøringsskjerm.
Humminbird 858 cx er en klar nummer to, først og fremst på grunn av et fint skjermbilde og at den også har ekkoloddfunksjon. Derimot får ikke menysystemet og logikken i funksjonsknappene noen plusspoeng.
Geonav 7 Wide-net har riktignok innebygd GPS-antenne og smarte fester slik at den er enkel å montere og demontere, men kartbildet er alt for svak, manøvreringsknapper er ulogiske og menysystemet alt for plundrete sammenlignet med de mer moderne kartplotterne.
Garmin GPSMAP 720 – soleklar vinner
Dette er den nyeste syvtommeren på markedet, og den er nesten like avansert som de større og mer proffe kartplotterne fra Garmin. GPSMAP 720 har tilkoblingsmuligheter for en rekke funksjoner på baksiden av apparatet, blant annet ekkolodd og radar, men også for dataprotokollen NMEA 2000 som gjør at man kan få opp motordata, vinddata og autopilotinformasjon på skjermen. Plotteren finnes i to utgaver, med- og uten ekkoloddmodul. Apparatet betjenes via berøringsskjerm og GPS-mottager er innebygd i begge modellene.
Hvis man velger å kjøpe Garmins mest omfattende kartpakke, BlueChart g2 Vision, får man også høyoppløselige satelittbilder, 3D-bilder av både landskapet over vannflaten og bunnforholdene under vannet samt flyfoto av gjestehavner. All informasjon om norske gjestehavner i Garmins kartsystemer er for øvrig levert av oss i Båtmagasinet gjennom en eksklusiv avtale.
Garmin har også en annen finesse som kalles Auto Guidance som virker på samme måte som kartmaskinene man bruker i biler der man taster inn eller markerer et punkt man ønsker å kjøre til, og så foreslår kartsystemet den beste ruten for deg. Den anbefalte seilingsruten markeres med en rød strek, og apparatet kan velge fem forskjellige seilingsruter avhengig av hvor dyptgående ens egen båt er. Det taster man inn på forhånd.
Garmin GPSMAP 720 er veldig enkel å bruke med berøringsskjermen. Via de blåfargede hovedtekstene ”Hjem” og ”Meny” kommer man enkelt inn i systemet og får opp flere andre valg. Vil man bevege seg rundt i kartet, gjør man det med fingeren på skjermen der man drar kartet ditt man vil. Det gjelder også dersom man legger ut kurspunkter og ruter. Her er dette apparatet suverent i forhold til de andre.
Tekstbokser med fart, kurs og annen informasjon kan legges hvor som helst på skjermen, men man kan også enkelt fjerne dem hvis man vil ha et rent kartbilde. Det gjelder spesielt dersom man vil dele skjermen i to med kartplotterbilde på den ene delen og ekkoloddbilde på den andre. Det går greit å lese, men man merker ganske stor forskjell på den ene tommen som utgjør forskjellen mellom denne plotteren og åttetommeren vi testet i marsnummeret. Allikevel gir vi Garmin GPSMAP 720 toppkarakter. Den er så langt den beste og billigste syv tommers i testen.
Testresultater
Garmin GPSMAP 720 karakter Våre kommentarer
Dagslysbilde 5 Sterk og klar. Kan stilles i 5 forskjellige nivåer med mer eller mindre detaljer.
Nattbilde 5 3 nivåer, dag, natt eller Auto. Skarpe kontraster mellom land og vann.
Kartforflyttning 5 Enkelt med en finger og sømløst.
Brukervennlighet:
1. Logiske taster 5 Veldig tydelige ”taster” på skjermen. Lett å gå tilbake i menyen.
2. Forandre belysning 5 Trykk på ”Power” og juster styrken med en finger.
3. Forandre til nattbilde 5 Trykk på ”Power” og forandre fargene.
4. Sjøkartorientering 3 Fem trinn, burde vært enklere.
5. Dele opp bildet 5 Velg ”Hjem” og deretter ”Kombinasjoner”. Veldig enkelt.
6. Lage et spor 5 Enkel og bra sporside med mange forslag.
7. Lage et kurspunkt 5 Enkelt med en finger. Fire valg kommer opp som f. eks ”Navigere til”.
8. Lage en rute 5 Enkelt med en finger. Her får man også valget ”Auto Guidance”.
9. Finne havneinformasjon 5 Peke på symbol i sjøkartet og velge ”Informasjon”
10. Finne båten 5 Velg teksten ”Avbryt panorering”.
Sum 63
Geonav 7 Wide-net – gammelt menysystem
Italienske Geonav er et av verdens første firmaer som laget en kartplotter for fritidsbåter. Det samme firmaet lager også Navionics digitale sjøkart. Modellen 7 Wide-net har en ganske bred bildeskjerm på 155 mm. Med såpass brede skjermer kan man dele opp bildeskjermen i to med kartplotterfunksjon på den ene siden og ekkolodd på den andre uten at det blir alt for små bilder. Forutsetningen er at man kan rense bildene for annen informasjon, for eksempel tekstbokser, men denne funksjonen har dessverre ikke Geonav 7 Wide-net. Bildeskjermen har også for dårlig oppløsning og både dagslysbilder og nattbilde er litt for svake, spesielt om vi sammenligner med Garmins apparat. Vi er også tvilsomme til om det er lurt å satse på Navionics Platinum-kart på denne plotteren på grunn av skjermkvaliteten. Luftfoto og 3D-bilder krever en bedre oppløsning.
Dette er ikke noen ny plotter på markedet og det er ikke bare bildeskjermen som føles gammeldags, men også menysystemer og manøvreringstastene. Eksempelvis var det mange tastetrykk for å skifte fra dagslysbilde til nattbilde og for å endre sjøkartorienteringen. Generelt må man taste mye for å endre innstillinger.
Positivt er det imidlertid at apparatet er enkelt å montere med sin innebygde GPS-antenne, og den enten monteres innbygget i dashbordet eller på en vribar brakett. Uansett montering er plotteren enkel å huke av og ta med seg hjem. Det finnes også spesialfester for enten 25 mm eller 35 mm rør som gjør at man kan montere den på en griperekke. Det er en fordel om den skal brukes på en seilbåt eller utendørs på akterdekket. En annen finesse som spesielt seilbåtfolket vil sette pris på er at man kan koble til vinddatasystem gjennom NMEA 0183-porten. Dette systemet har også innebygget barometer som i følge produsenten kan gi værprognoser for inntil 48 timer.
Testresultater
Geonav 7 Wide-net Karakter Våre kommentarer
Dagslysbilde 3 Godkjent, men ikke mer. Lav oppløsning som gir et litt ”svakt” bilde.
Nattbilde 3 Konverteres til andre farger. Godkjent, men ikke mer.
Kartforflyttning 3 Ikke sømløs. Forflyttning i litt for store steg.
Brukervennlighet:
1. Logiske taster 2 Ingen logikk i taster, og ingen undermenyer dukker opp.
2. Forandre belysning 5 Trykk på ”Power” og forandre med joystick til 10 forskjellige nivåer.
3. Skifte til nattbilde 2 Lang vei for å komme til riktig meny, og lang vei tilbake til dagslysbilde.
4. Sjøkartorientering 3 Fire trinn for å komme til riktig meny. Burde vært enklere.
5. Dele opp bildet 3 Tre trinn via GOTO og Setup.
6. Lage ett spor 4 Enkelt via GOTO og ”Start spor”.
7. Lage et kurspunkt 3 Man legger ut et kurspunkt med pilplaten og bekrefter med ”Enter”.
8. Lage en rute 3 Samme prosedyre som å lage et kurspunkt.
9. Finne havneinformasjon 2 Litt for lang vei og ganske begrenset informasjon.
10. Finne båten 5 Enkelt via trykk på ”Exit”.
Sum 40
Humminbird 858cx – ekkolodd med plotter
Humminbird er verdensledende på ekkolodd og fishfindere, men har også kartplottere i sitt modellutvalg. Man får ikke kartplotter som frittstående instrument, men den må kombineres med ekkolodd. Produsenten har to forskjellige syv-tommere og vi har testet standardmodellen 858cx som har en ekkoloddsvinger med to bredder på strålen, henholdsvis 20 og 60 grader. Den mer avanserte modellen heter 898cx. Den har nøyaktig samme kartplotter, men i tillegg et sideseende ekkolodd som gir fotolignende undervannsbilder. Bildeskjermen er syv tommer for begge apparater og bildeflaten har omtrent akkurat samme mål som det Garmin og Geonav har.
Men en ekkoloddsvinger tilkoblet starter denne kartplotteren opp i ekkoloddfunksjon og da må man trykke seg videre fram med View-knappen for å komme til kartplottersiden. Dersom man kobler ut ekkoloddfunksjonen i menyen, starter den riktignok opp i kartplotterfunksjon.
Bildeskjermen er delbar og man kan også ta bort og legge til informasjon som tekstbokser med fart, dybde, kurs og annen informasjon. Det betyr at man kan rense opp bildet og ha to rene bilder på skjermen med for eksempel kartplotter i den ene delen og ekkolodd i den andre.
Dagslysbildet er bra, men blir noe blekt i sollys og når man kommer litt på siden av skjermbildet. Skjermen til Humminbird 858cx har samme oppløsning som Garmin GPSMAP 720, men sistnevnte er skarpere og mer lyssterk. Nattbildet på Humminbirds plotter er veldig bra og kan innstilles i flere forskjellige fargekombinasjoner. Også detaljene i sjøkartbildet kan justeres og i basis-innstillingen har man renset bort alt utenom landkonturene.
Menysystemet har visse likheter med Geonavs, og for å komme fram til enkelte funksjoner kreves det litt for mange tastetrykk. Dog er det tre hurtigtaster som gir rask adgang til tre viktige funksjoner.
Tilkoblingsmulighetene er svært begrenset. Man kan ikke koble til radar og har heller ikke noen NMEA-2000 inngang. Humminbird 858cx har ekstern GPS-antenne. Garmin og Geonav har innebygde antenner.
Testresultater
Humminbird 858cx Karakter Våre kommentarer
Dagslysbild 4 Bra i dagslys, litt svak i sollys. Kan stilles inn for å få mer eller mindre detaljer.
Nattbilde 5 Veldig bra med tre forskjellige fargenivåer for forskjellige typer av lys.
Kartforflyttning 3 Ikke sømløs, men godkjent.
Brukervennlighet:
1. Logiske taster 3 Tre smarte hurtigtaster, men også flere ulogiske taster.
2. Forandre belysning 5 Enkelt med ”Power” og justere med pilplaten.
3. Forandre till nattbilde 5 Enkelt med ”Power” og velg deretter ”bakgrunn”.
4. Sjøkartorientering 3 Godkjent, men ikke mere. Litt for mange trinn via ”Meny”.
5. Dele opp bildet 5 Enkelt med ”View” og velg deretter ønsket sideoppsett.
6. Lage ett spor 4 Fullt godkjent via ”Auto On”.
7. Lage et kurspunkt 4 Man legger ut et kurspunkt med pilplaten og bekrefter med ”GOTO”.
8. Lage en rute 4 Samme prosedyre som å lage et kurspunkt.
9. Finne havneinformasjon 4 Velg havnesymbol i sjøkartet med pilplaten og trykk på ”Info”.
10. Finne båten 5 Enkelt via trykk på ”Exit”.
Sum 54
Forklaringer til karakterene:
Dagslysbilde: Karakter for skarphet i bildet og sjøkartdetaljer i både dagslys og sollys. Vi har også vurdert lesbarheten i en viss synsvinkel.
Nattbilde: Karakter for skarphet i bildet og sjøkartdetaljer i mørket.
Kartforflyttning: Karakter for hvor raskt og sømløst man kan flytte kartbildet rundt på skjermen. Det gir også en indikator på kartplotterens totale ytelse.
Brukervennlighet: Karakter for hvordan man på en enkel måte kommer fram til 10 vanlige funksjoner.
Karakterskala: 5 = meget bra, 4 = bra, 3 = godkjent, 2 = ikke godkjent, 1 = stryk
Fabrikat Garmin Geonav Humminbird
Modell GPSMAP 720 7 WIDE-net 858cx
GPS-antenne Innebygd Innebygd Ekstern
Bildeskjerm, størrelse i tommer 7,0 7,0 7,0
Bildeflate i mm 152 x 91 155 x 86 153 x 91
Oppløsning i piksler 800 x 480 480 x 234 800 x 480
Maks enheter i nettverket 50 8 2
Manøvrering Berøringsskjerm Knapp/joystick Taster
Sjøkarttype Blue Chart Navionics Navionics
Kartbrikkeleser, antall 1 1 2
Bredde i mm 277 217 273
Høyde i mm 140 131 153
Dybde i mm 79 38 70
Vekt i kg 1,1 0,68 1,63
Spenningsområde i volt 10-32 12 12-20
Strømforbruk i Watt 8 10 9
Garanti i år 3 2 2
Ca-pris inkl GPS-antenne 9.470 kr (720)*
11.790 kr (720s)* 10.058 kr 13.250 kr
Finesser
Auto Guidance Ja Nei Nei
Delbart bilde Ja Ja Ja
True Motion Ja Nei Nei
Sjøkartorientering Ja Ja Ja
Belysning, antall trinn 100 10 10
COG-vektorer Ja Ja Ja
Skjermoffset Ja Auto ved 3 knop Nei
Sporfunksjon Ja Ja Ja
Trippfunksjon Ja Ja Ja
Tilkoblinger:
Ekkolodd Ja, dybdedata Ja Standard med svinger
Radar Ja Nei Nei
NMEA 0183 Ja Ja Ja
NMEA 2000 Ja Nei Nei
AIS Ja Ja Ja
Navtex Nei Nei Nei
RGB-utgang Nei Nei Ja
Video-innganger Nei Nei Nei
Motordata Ja Nei Nei
Vinddata Ja Ja Nei
Informasjon www.garmin.no www.sleipner.no www.sleipner.no
*Prisene på Garmin er hentet fra nettbutikken til Maritim (www.maritim.no). Kart kommer i tillegg.
Forklaringer till fakta-tabell:
Bildeskjerm i tommer: Diagonalmål på bildeskjermen måltti i tommer.
Bildeflate i mm: Bredde og hyde på bildeskjermen
Oppløsning: Antall pixler (=punkter) i bildeskjermen.
Maks. enheter: Antall enheter som kan kobles sammen i et nettverk ombord.
Manøvrering: Faste knapper, ratt eller berøringsskjerm.
Bredde/høyde/dybde: Produsentens opplysninger.
Spenning i volt: Omfanget i spenning som kartplotterne klarer.
Strømforbruk: Maks strømforbruk med full bakgrunnsbelysning
Finesser:
Auto Guidance: Kartplotteren kan gi forslag til anbefalt seilingsrute mellom to punkter.
True Motion: Kartbildet ligger stille på skjemen Kun egen båt beveger seg i bildet.
Sjøkartorientering: Kartbildet kan innstilles til Nord opp, Kurs opp eller til Baug opp.
Belysning, antall trinn: Manga små trinn kan være viktig i skumring eller mørke.
COG-vektor: Linje eller pil som vises foran egen båt på skjermen. Kan stilles inn i tid eller avstand.
Skjermoffset: Båtens posisjon markeres normalt midt i kartbildet. Kan den flyttes til underkant av bildet, får man et større sjøkartområde forover.
Sporfunksjon: Båtens bevegelser markeres med et spor på bildeskjermen.
Trippfunksjon: Utseilt distanse i nautiske mil lagres og kan nullstilles.
Tilkobling for:
Ekkolodd/radar: Kartplotteren har ferdige tilkoblinger for radar og ekkolodd. Givere og antenne kreves.
NMEA 0183: Tradisjonell standard, kun et produkt kan tilkobles per port.
NMEA 2000: Nyere standard for tilkobling til for eksempel et nettverk, der alle innkoblede instrumenter kan ”suge ti seg” informasjon.
AIS: Fartøy sender data om sin identitet, kurs, fart mm, og denne informasjon kommer opp på bildeskjermen. En ekstern AIS-mottager kreves.
Navtex: Kartplotteren er forberedt for å motta værdata.
RGB-utgang: Gjør det mulig å presentere kartbildet på et større eksternt display, for eksempel en dataskjerm, LCD display mm.
Video-inngang: Dette gir muligheter for å spille av informasjon fra for eksempel overvåkingskameraer , DVD-spillere, TV mm.
Motordata: Kartplotteren er forberedt for å kunne ta imot motordata fra utenbords- eller innenbordsmotorer. Programvar kreves.
Vinddata: Vindinformasjon kan presenteres på bildeskjermen. Giver kreves.
OBS! Fargbildene på de forskjellige kartplotterne i vår test er tatt ved forskjellige lysforhold, og gir således ikke et rettferdig bilde av det utseende til det virkelige kartbildet.