utgave nr 2 2004

Testkavalkade - Flem 340

Publisert Sist oppdatert

Lærerens drøm ble suksess

Du gjør knapt en dagsseilas på Vestlandet uten å se en Flem 340. 100 båter er bygd, og frydefulle eiere arrangerer treff for hverandre. En ønskedrøm for mange norske båtprodusenter. Bakom står en båtglad lærer.

TEKST : ATLE KNUTSEN

Den mildt konservative 34-foteren med flybridge, rikelig innvendig plass, stor salong og ryddig akterdekk har falt i smak hos vestlendingene. Båten er utviklet av læreren Magne Flem fra Molde. Han fant ingen ferdig båt han ville ha, så han designet sin egen. Formene var ferdige i 1995 og sist sommer kom byggenummer 100. Halvparten er verftsbygde, resten halvfabrikata som en vanlig familie kan bygge opp til en fullverdig hytte på sjøen.

Nyttige senterlugarer

To senterlugarer - en enkel og en dobbel - er plasser under hovedsalongens dørk. Eierlugaren forut er romslig og har et hav av skap. Toalett med dusj til styrbord. Koøyer, takluke og luftedyser sørger for god ventilasjon.
Førerplassen har alt som trengs på de riktige stedene. Førerstolen kan snues mot U-salongen med bordplass til åtte. Bordet kan senkes og gjør salongen til dobbelkøy. Den fremre av salongen kan vippes opp til et sete for to i fartsretningen, i samme høyde som førerplassen. Kartbord og rikelig med mindre stuerom rundt passasjerplassen. God belysning i hovedsalongen. Byssa strekker seg akterover fra førerplassen. Rikelig med oppbevaringsplass, kjøleskap og tre-bluss gasskoker.
Tre sitteplasser forut og to under targabøylen. Fire personer kan sitte på flybridgen i fart. Ryddig akterdekk uten benker. Port gjennom akterspeilet til badeplattformen. Totalt seks kryssholt.
Brukbar plastfinish på båten, men skjemmende unøyaktigheter i innredningen. Teknisk er båten svært bra. Selv med dobbel motorinstallasjon har båten enorm plass i motorrommet. Alle installasjoner er ryddige og godt merket. Forbilledlig dimensjonert og klamret el-anlegg, og brukbar batterikapasitet (3x102 ah). 3,5 kw dieselvarmer er standard. Båten leveres med flere kombinasjoner av fremdriftsanlegg: en eller to motorer, ulike motorer, drev eller aksel med V-gir. Alle tanker sitter i båtens senterlinje, det gir fin balanse.
Testbåten planer ved 12 knop, med moderat planingsterskel. 20 graders V-bunn gjør at skroget sitter godt i svingene. Den virker rank og krenger betydelig ved kraftige rorutslag i høy fart. Udramatisk, men alt løsøre må festes før avgang. For mindre båtvante kan krengingen være skremmende. Vi målte toppfarten til 26,5 knop med 270 hk.

Data

Lengde10,65 m (eks. baugspyd).
Bredde3,30 m.
DyptgåendeCa 1 m.
V-vinkel ved akterspeil20 grader
MotorFra 250 hk til 400 hk. Div. fabrikat.
Motor testbåtYanmar 6LP-STZE 270 hk og Bravo 2-drev.
Vekt tørr båtFra 5.300 til 5.800 kg.
Ferskvann250 l.
Varmtvann40-50 l.
Septik225 l.
Drivstoff620 l.
Pris standard båt inkl. mva.Fra ca. 1.500.000 kroner
Pris halvfabrikat eks. motor og teknisk utstyrFra ca. 440.000 - 660.000
ProdusentFlem Tekniske AS
Løvsangerveien 26
6425 Molde
Tlf. 71 25 31 97
www.flemtekniske.no