utgave nr 11 1992
Tresfjord Ultra 310 DF
Test: Tresfjord Ultra 310 DF
"SMAKER AV FUGL"
Av Hans Due
Tresfjord-verftet på Vestnes ved Molde har reist seg som "Fugl Føniks" fra asken etter konkursen i Mosvold Industrier. Tresfjord 310 ble presentert på messen i Düsseldorf i slutten av januar. En særdeles vellykket båt med en spesiell innredning.
Det smaker av fugl. Vi har ikke stort å sette fingeren på etter å ha testet Tresfjord 310 DF (flybridge-utgaven). Båten har fine sjøegenskaper, bra komfort, er meget støysvak og har en omfattende utstyrsliste som standard.
SOVELUGARER
Det er to faste sovelugarer ombord, begge med dobbeltkøyer. I tillegg går det an å rigge til en dobbeltkøye i styrhussalongen og en barnekøye i minilugarenn under dekk. Totalt soveplass til seks voksne og ett barn. Som en nødløsning går det an å forlenge barnekøyen med en lem, slik at den skal kunne romme en voksen.
Sovelugaren i forpiggen med en romslig dobbeltkøye, er den største. Under køya ligger ferskvannstanken og et stort stuerom. Forøvrig er lugaren sparsomt utstyrt med to leselamper. Skrogsidene er polstret, mens taket er støpt. Lett å holde rent. I taket er det en stor luke i plexiglass med en mindre lufteventil innmontert. Dagslys kommer inn her og via smale vinduer langs overbygget. Lugaren er adskilt fra minilugaren med en skyvedør i sotet plexiglass og forheng.
Fra sovelugaren kommer du ned i minilugaren via støpte trappetrinn.
Den andre faste sovelugaren er en stikk-dobbeltkøye inn under styrhussalongen på babord side. Den er noe trangere enn lugaren i forpiggen, men har egen avkledningsavdeling med sittebenk og knaggrekke. "Avkledningsrommet" skilles fra salongen med en fortrekksgardin. På innsiden av dobbeltkøya og bak en fortrekksgardin, er det et garderobeskap med tre nettingtråd-kurver. Lufting foregår gjennom en vindusventil, og det er to leselys.
MINISALONG
Vi har valgt å kalle dette oppholdsrommet for en minisalong og ikke hovedlugar. Det er i høyden sitteplass til tre personer, men da sitter man uhyre tett med bena. Til familiens yngste med tegnesaker eller kortstokk, er plassen bra. Bordet kan felles ned og fungerer da som barnekøye. Under benken er det stuerom. Lyslister oppunder dekket gir et behagelig lys, og skal man lese, kan taklyset tennes. Ventilasjon sikres gjennom lufteventiler i sidevinduene og fra styrhussalongen.
I denne avdelingen er garderobeskapene plassert. Tre store på babord side vis á vis sittegruppen. Ett skap er innredet med nettingtrådskurver, ett skap med en hylle i kryssfinér og et hengeskap.
Skrogsidene er også her polstret, mens taket er støpt. Det er kantsydde tepper på dørken.
TOALETT/DUSJROM
Toalettrommet er så godt som helstøpt, bortsett fra skapene bak vasken. Drenert dørk tillater dusjing (felles armatur med håndvasken), stort skap under vasken, to store skap bak vasken og en stor hylle bak doen. Dusjen skilles fra doen med et forheng.
Det er full ståhøyde og god plass enten man sitter på do eller dusjer. Doen er Brydon fra ITT Jabsco. Vår testbåt hadde den elektriske versjonen, men det er ikke standard.
Våre bemerkninger til dette rommet er at speilet er for lavt plassert, man må bøye seg ned for skue sitt velkjente åsyn, lampen i taket burde vært plassert over speilet i steden for over doen. Nå får man lyset i nakken når man speiler seg. Utlufting skjer kun via en liten lufteventil i vinduet over vasken, og det synes vi er for snaut. En elektrisk vifte hadde vært ønskelig.
STYRHUSSALONG
Fem personer har sitteplass i styrhussalongen, en i førersetet, og to i hvert av de to dobbeltsetene. Det forreste har rygg som kan vippes, slik at man også kan sitte i fartsretningen. Under dette setet er det et skap ment for sammenrullede sjøkart. Skal man få plass til båtsportkart, må de enten rulles sammen, eller den midterste hylla må fjernes.
Skumgummien i setene var alt for bløt. Under gange kjente man godt bunnkonstruksjonen i setene i hver eneste "hump".
Under det aktre dobbeltsetet er kjøleboks(standard) og stuerom, og aktenfor ryggen, ytterligre to stuerom for pletter og kopper. Bordet kan senkes, og man får da en dobbeltkøye til.
Det er fire lamper i taket, en stor, rundtlysende og tre spot'er. Vinduet både ved førerplass og vis á vis kan åpnes.
FØRERPLASS
En meget velorganisert førerplass. Stort kartbord foran rattet, motorinstrumenter og bryterpanel på hver side av rattet, log, kompass og tankmålere på et dashbord foran kartbordet, ytterligere plass for instrumenter i en konsoll i taket og gass-/gearregulering ved siden av førerstolen. Kompass er ikke standard, selv om Tresfjord har VDOs fluxgatekompass med egen logo.
Førerstolen er regulerbar både i høyde og i lengderetningen, og var behagelig å sitte i. Sikten er god horisonten rundt. Det eneste vi ikke likte, var de sorte bryterne på mørkebrunt panel og minimal belysning bak skiltene som viste funksjonene til bryterne. Belysningen er skiftet ut på dagens produksjonsnummer.
Med dobbelinstallasjon blir det mange brytere å holde styr på. Dobbelt sett med gass-/gear, dobbelt sett med powertrimknapper og to brytere for trimplan. Du skal være dyktig flipperspiller for å mestre alt. Ideelt sett skulle vi ønsket oss en felles powertrimbryter på siden av gasshåndtaket. I en båt med dobbelinstallasjon og trimplan, trenger man sjelden å trimme drevene individuelt.
Med både defroster og vindusspyler som standard, har Tresfjord unngått vår hovedinnvending mot alt for mange båtbyggere. På sjøen trenger man defroster i langt større grad enn på landeveien, og å kjøpe en bil uten defroster er utenkelig. Det samme burde vært for lystbåter. Saltavleiringer på frontruten fjernes effektivt med vindusspyler. Bra, Tresfjord!
Flaten mellom det forreste instrumentpanelet og frontvinduet er hvitt, og gir grufulle reflekser i frontvinduet, men Tresfjord har løst dette elegant ved å legge sort nålefilt festet med borelås oppå. Dermed er refleksene helt borte.
BYSSE
Byssa er aktenfor førerplassen. Den er velutstyrt med innfelt Wallas Safeflame kokeapparat og elektrisk kjøleboks som standard. Fem skap og fem skuffer, samt stueplassen bak ryggen på det aktre dobbeltsetet, gir god plass til matvarer og utstyr. Varmt vann er standard. Armaturen er av god marinekvalitet. Det eneste man kan sette fingeren på, er at det ikke er mulig å få elektrisk avtrekksvifte over byssa og at avsettingsplassen er noe snau. Det følger med et lokk til oppvaskkummen slik at plassen blir litt større. Ett av skapene kan benyttes til mikrobølgeovn.
DEKK/OVERBYGG/MOTORROM
Uteplassen på akterdekket er ikke stor, men det er plass til en L-sofa med stueplass under og et bord. Sitteplass til fem personer i L-sofaen og en person til i en ekstra stol. Det er et stigtrinn fra akterdekket til dollbordet. Akterporten er på styrbord side. Motorromslukene (2 stk.) dekker hele akterdekket. Skal du komme til motorrommet, må du fjerne bordet og putene på L-sofaen og vippe denne opp. Litt jobb, men det er fort gjort, og når først motorromslukene er oppe, er det all verdens plass for service og reparasjoner. Selv med dobbelinstallasjon er det god plass..
Adkomsten til flybridgen skjer via leider utvendig på styrhuset, men man kan i følge produsenten få kjøpt en løs leider som kan brukes fra akterdekket og som kan klappes sammen og stues vekk. Ideelt sett skulle vi ha fjernet den utvendige leideren. Skal man ned fra flybridgen i mye sjø, må man være akrobat for å ikke å havne på ryggen i sjøen, eller med haka og tanngarden i dollbordet. Skyvedøren til salongen er i sotet plexiglass med aluminiumsramme og håndtak i rustfritt. Døren er buet. OK løsning på denne båten som har tak over inngangspartiet.
Badeplattformen er integrert og meget stor. Den har sittebenk med stuerom under, hånddusj med varmt vann og solide håndrekker på hver side. Bade-/redningsleideren er til å skyve inn under badeplattformen når den ikke er i bruk.
Rundt hele akterdekket er det håndrekker i mahogni.
Dollbordet er bredt nok for passasje på utsiden av styrhuset, som også har langsgående griperekke. Pulpiten starter midt på styrhuset og går fram til nebbet. Det er tilstrekkelig høyt til å fylle sin funksjon. I tillegg er det griperekker oppå dekksoverbygget, hvilket gjør det meget sikkert å ferdes her. I baugen er det en stor, drenert ankerboks, og nebbet har innebygget rulle for anker.
Flybridgen er ikke stor, det er sitteplass til tre voksne. Rattet sitter på en liten konsoll, og kunne gjene vært tiltet mer mot føreren. Spaker og brytere er greit plassert, bortsett fra trimvinkelindikatorene som var vanskelige å se.
Det er tre kryssholt i rustfritt på hver side av båten.
KJØREEGENSKAPER
Med to Volvo Penta AD41DP, hver på 192 hk, toger båten unna i drøyt 33 knop. Vå testkjøring foregikk i liten kuling med krappe bølger, og vi holdt fint 20 knop med baugen godt nedtrimmet. Testbåten var utstyrt med Micro Commander gass- og gearspaksystem (ekstrautstyr), der elektriske impulser blir overført til en kontrollboks som sitter i maskinrommet. Dermed unngår man de lange wirene som gjør at gearing og gassing kan være en kraftanstrengelse, spesielt for båter med flybridge. Det er litt uvant for en som er vant til å ta i. Men ved finmanøvrering er dette systemet en velsignelse, spesielt når man skal operere to motorer.
Styringen i testbåten var hydraulisk, litt i tyngste laget. En servoenhet på hydraulikken ville hjulpet. Det er tross alt enorme krefter som skal temmes når båten går for full fart og man skal rette opp etter en sving.
Skroget i Ultra 310 er bra. Vi fikk ingen overraskelser hverken i medsjø, motsjø eller sidesjø. Men trimplan er en forutsetning for en behagelig reise, og trimplan er standard.
Støynivået ombord overrasket mest av alt. En mer stillegående båt har vi ikke vært borti, selv om vi tar i betraktning at det satt to store dieselmotorer ombord.
TEKNISKE INSTALLASJONER/FINISH
Ultra 310 blir nå bygget med håndopplagde matter. Tidligere ble alle Tresfjord-båtene sprøytestøpt, men det har man gått bort fra fordi tyskerne foretrekker håndopplegg, uvisst av hvilken grunn.
24 former skal til for å støpe alle deler av båten. Innerskrog og dekk blir støpt sammen med skroget, slik at konstruksjonen blir stiv og solid. Her er det ikke mange skruer som kan løsne. Taket er godt isolert med divinycell som kjernmateriale i sandwich-konstruksjonen. I tillegg kommer en luftlomme mellom dekk og tak i innredningen. Finishen på båtene er av høy klasse.
Motorrommet er rent og ryddig, og kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Kabler er samlet i en koblingsskinne i et rom ved førerplassen, og er lett tilgjengelig for service. Alle brytere på dashbord er utstyrt med automatsikringer. Som standard følger det med to 125 Ah. batterier. Tresfjord er et av de få båtbyggeriene som også installerer ekstra laderegulatorer som standard. I dette tilfellet Ladacs. Ladespenningen lå på 14,1 volt med belastning på batteriene og et tomgangsturtall på 2000 omdr. Det er akseptabelt, selv om vi gjerne så at ladespenningen lå 0,2-03 volt høyere. Som standard følger det med en elektrisk og to manuelle lensepumper. Bra!
FART/STØY
Farten er målt med to mann ombord, full vanntank (ca. 240 lt.) og 3/4 drivstofftank (ca. 450 lt.) Motorene var 2 stk. Volvo Penta AD41DP på 192 hk. hver.
Omdr.fart i knopstøy i dbA
390033,177,7
360029,077,4
330026,275,5
300023,275,4
270016,975,9
240013,376,9
210010,377,7
1800 8,775,5
1500 7,569,1
1200 6,466,7
900 4,861,7
700 (tomg.)3,762,0
KONKLUSJON
Et samvittighetsfullt bygget og vel gjennomført produkt med gode sjøegenskaper. Bortsett fra noen smådetaljer som er enkle å rette på, har vi ingenting å utsette på denne båten.
DATA
Lengde:9,30 m.
Bredde:3,30 m.
Vekt m/to dieselmotorer:4400 kg.
Drivstoff:590 lt.
Freskvann:240 lt.
Septik:100 lt.
Pris m 2XVP AD41DP(2x185hk):Kr. 1.016.560,-
Pris m 2X Merc. D219 (2x170 hk):Kr. 902.324,-
Pris m. 1x VPKAD 42DP (1x216 hk):Kr. 852.445,-
Selges også som halvfabrikat med priser fra kr. 277.513,-
Produsent:Tresfjord Boats A/S, 6390 Vestnes. Tlf. 072-81225