Sprek gullfiskrekke
Alle gode ting er tre. I år presenterer Goldfish Boat nyhetene Goldfish 29 RIB Tender, 36 P1 Supersport og Goldfish 23 Tender. (09.02.10)
I helgen ble de nye utgavene av Goldfish 29 RIB Tender og Goldfish 36 P1 Supersport vist fram for det svenske messepublikumet for aller første gang. Den Son-baserte produsenten jobber også på spreng for å få ferdig Goldfish 23 Tender til Sjøen for alle i mars.
Goldfish 29 RIB Tender |
Helt ny
29 RIB Tender er en helt ny modell som er 20 cm lengre, og har over en meter lengre kjøreflate. Det eneste som er beholdt fra tidligere modell er konsoll og motorlokk.
- Det gamle skroget var i særklasse, og dette er som å kjøre en båt som er ytterligere fem fot større i grov sjø. Skroget er også blitt tre prosent raskere, sier Henrik Sollie. Styrekonsoll og skrog på den utstilte modellen i Gøteborg var hvit, mens pontongene kommer med ulike fargevalg. En kan også velge mellom klart, mørksotet eller grønntonet plexiglass i vindskjermen.
Kan slankes
Hydraulisk styring, DEFA startsystem og startsperre, stålpropp, ferskvannskjøling og drevdusj er standard utstyr, men Goldfish 29 RIB Tender kan også leveres med high performance oppgradering, noe som for eksempel innebærer utvendig montert racingstyring, samt skrog og dekk bygget i fullkarbon. Dette skal gi en vektreduksjon på 150 kilo.
Sprek lettbåt
Dieselalternativene er Yanmar 6LPA-STP 300 hk og Yanmar D-MAX 380 hk, mens bensinalternativene er Mercruiser 496 MAG HO 725 hk eller Ilmor MV10 725 hk. Med diesel på hekken skal maks hastighet ligge på 54-61 knop, mens bensinmotorene drar på med spreke 65-80 knop som maks hastighet målt med GPS. Startprisen på Goldfish 29 RIB Tender starter i overkant av en million kroner.
Militærbåt i sivil
For fullblodsutgaven Goldfish 36 P1 Supersport må du derimot bla opp med rundt tre millioner kroner. Verdens raskeste dieselbåt har blitt 22cm lengre, og Goldfish har også endret skroget som en følge av optimaliseringen av skroget på båtene som blir levert til Forsvaret. Modellen har vakuumstøpt skrog i vinylester og karbon, slide on-hypalong pongtonger, hydrauliske trimflaps, offshoreseter med demping, monsterinstrumentering, HP gass/gir system, DEFA startsperre og startsystem, to integrerte kompressor kjølebokser, LED-belysning og syrefast eksossystem med utløp under vann.
95 knop
Maks hastighet er henholdsvis 66 og 75 knop med 2 x Yanmar 6LPA-STP 600 hk og 2 x Yanmar D-MAX 760 hk. Tilsvarende er topphastigheten 81 og hele 95 knop (GPS knop) med 2 x Mercruiser 496 MAG HO 850 hk og 2 x Ilmor MV10 725 1450 hk. Prisen ligger fra 2. 872.700 kroner. Dyreste båt som er solgt ligger på 4,8 millioner kroner i følge Sollie.