utgave nr 7 1993
Hans Jørgen Nilsen
GLEM DET!
AV: ANNE MARIT KLOKK
Glem alt som heter STATUS. Da først kan du finne båten du virkelig ønsker. En båt som gir ekte verdier og avsporing fra jobb og stress. Det kan være hva som helst. En sjark, snekke, seilbåt eller et fartsuhyre. Ingen kan lage en båt alle liker, sier Hans Jørgen Nilsen. Han har prøvd det meste som flyter.
Etter mange år i båt, ferier i Princess 45 og andre store hurtiggående motorbåter, joller og større seilbåter, tøffeturer i arbeidsbåt og sjark, er Hans Jørgen Nilsen kommet fram til en del konklusjoner når det gjelder båtlivet. Han har for sin del funnet svar på det spørsmålet mange av oss stiller med jevne mellomrom, nemlig hva slags båt vi egentlig ønsker oss, og hvordan vi helst vil bruke den.
Mange finner aldri svaret. De skifter båt stadig, ofte styrt av hva resten av båtgjengen har. Tre-fotssyken har lenge vært et kjent fenomen. Den ser ut til å ha snudd de siste årene,- ikke fordi folk ønsker å skaffe seg mindre farkoster, men fordi økonomien forteller dem at de må.
Jappetiden ødela
Hans Jørgen Nilsen holder til i Svelvik hvor han selger Sunseeker, Beneteau seilbåter og X Yachts. I ti år har han hatt Sunseeker-agenturet og vi husker ham best fra toppen av flybridgen. Han elsker sjøen og må ut. Hele året. For en tid siden fikk han kreft og da får man det travelt, forklarer han. Med å finne ut hvordan man skal bruke tiden maksimalt. Og det er ikke å sitte på toppen av en flybridge på en Princess eller Sunseeker for hans vedkommende.
-Ganske sterkt, sier han.- For mer enn ti år siden, før jappetiden, hadde vi en Princess 45 som vi dro på ferie med. Folk rundt kysten var hyggelige, og vi hadde det helt topp. Så kom jappetiden, vi solgte båter hele sommeren og det gikk noen år uten at vi hadde sommerferie. Da den perioden tok brått slutt, og vi i l989 ville feriere i en brukt tilsvarende båt, ble vi så uglesett rundt kysten at det ikke ble ferie, men et mareritt.
Folks holdning til båter ble forandret med jappetiden. Mistenksomhet, misunnelse, smålighet - disse egenskapene i den norske fokesjela blomstret opp som løvetann etter regnvær. Jappetiden ødela mye for båtlivet, dessverre. Den ødela mye annet også. Mange av våre problemer i dag, skyldes jappetiden.
Fra flybridge til rorkult
Da Gry, min kone og jeg opplevde dette så sterkt, satte jeg meg ned og prøvde å sortere ut mine behov når det gjaldt båt. Jeg skjønte at vi måtte ned fra flybridgen og finne fram til en annen form for båtliv. Jeg hadde seilt jolle som ung og hatt en Malø i sin tid.
På impuls kjøpte jeg seilbåt under båtutstillingen i London, og det endte med at firmaet begynte å importere seilbåter i tillegg til motorbåtene. Siden er det blitt en del regattaseiling, det engasjerer på en annerledes måte, og jeg tør si at det har vært med på å hjelpe meg over sykdommen.
-Du hoppet over?
-Fra motorbåt til seilbåt? Ja. Nei. På en måte. De siste par årene har vi feriert i en havseiler som koster minst like mye som en Princess eller Sunseeker, men med en slik båt er man velkommen overalt, noe familien selvfølgelig synes er viktig. Men skal jeg på langtur til Nordkapp, ville jeg gått i motorbåt. Kjøpt en vinterisolert deplasementsbåt, en yrkesbåt e.l. Gjerne med frontruten den gær'ne veien og en liten mesan. En real båt ribbet for alt vi forbinder med status.
-Statusjag er ruinerende på flere måter. Det ødelegger ikke bare folks økonomi, men også livsverdier og selvrespekt, sier Hans Jørgen Nilsen.
Vi blir lurt
-Mener du at mange har satset feil når det gjelder å velge båt?
-Nei. De fleste er da ganske fornøyd med den båten de har. Men jeg tror vi lett kan bli lurt til å få gale oppfatninger. Se bare på hvordan vi velger biler. Folk som har kjørt firehjulstrekker en stund, tror etter hvert at de MÅ ha det. Og når det kommer nye elektroniske tenkebokser, MÅ man ha det og helst noe som er litt bedre enn det naboen har. Slik skapes kunstige verdier. Dessverre.
-Norskproduserte båter er vel ganske nøkterne?
-Tja. Det har etter min mening vært gjort altfor mange usmakelige forsøk på å "jazze" opp snekketypen. Skal det være flashy og fancy, er det greit nok. Men la en real snekke og bruksbåt være i fred, sier han.
Klar tale fra en som har vært gjennom hele skalaen når det gjelder fritidsbåter. Man kan si det er lett for Hans Jørgen Nilsen å "snobbe ned" som er i bransjen og kanskje har råd til det. En trøst er det for alle som føler de har valgt båt etter hva den indre stemmen sier man bør begrense seg til.
Hans Jørgen Nilsens drømmebåt er ca 40 fot og har både seil og motor. Den er vinterisolert og har oljekamin og radar. To motorer for sikkerhetens skyld. For en som nesten har gjort kolbøtte med en diger flybridgebåt i det skumle farvannet sør for Tønsberg Tønne, og sett døden i øynene ute på havet, betyr sikkerheten og en båts sjøegenskaper mer enn noe annet.