utgave nr 5 2004

Leserbrev - mai 2004

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i april-utgaven var Stangholmen. Vinnere er:
Harry Eklo, Sanningdal
Erling Berntsen, Akland
Svend-Erik Ringnes, Oslo

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten: finn en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet.
Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra båtutstyrsfirmaet Maritim i Arendal. Finner du propellen, send oss en SMS, en faks på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 23. januar. Da blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2005.
Vinneren er Erling Wiik, Lillehammer.
Vi gratulerer!

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .
Don Egilio skrev i slutten av mars hva han opplevde da han skulle hente bruktbåten han hadde kjøpt:
Kjøpte en båt for ca en måned siden, ble avtalt hentet for en uke siden. Båten skulle da iflg eier være klargjort for langtur (ca 7 t å kjøre fra kjøpssted og hjem til meg). Lykken ble imidlertid kortvarig, etter 1 1/2 bråstoppet båten, uten mulighet for å få start igjen. Båten ble fraktet til verksted hvor det ble konstatert at hekkaggregatet var ganske skamfert innvendig. Samtidig viser det seg at det bare var ca 4-5dl med olje på aggregatet (skal være 2,8 Liter). Under visning av båten ble det opptil flere ganger spurt om å sjekke oljen på hekkaggregatet. Svaret var at "nei, det var ikke nødvendig - den er nettopp skiftet". Selv rett før oppstart av hjemreise ble det spurt om det var nok olje på aggregatet osv, noe som ble bekreftet. Skulle tro at jeg hadde alt mitt på det tørre her, men er ikke helt sikker på mine rettigheter i en sånn sak. Jeg har lyst til å høre fra andre som har vært i lignende situasjoner. Har vært i kontakt med forbrukerrådet, men de henviste til kjøpsloven inntil videre....

Minneord

Knut-Erik Eikenes

(1957-2004)
Knut-Erik Eikenes døde i januar i år. Han gjorde seg bemerket i veteranbåtmiljøet og var en av grunnleggerne av foreningen CMB (Classic Motor Boating, senere Classiske Motor Båter), som ble stiftet i 1992. Foreningen er den norske analogen til svenske MYS (Motor Yacht Society) og ble raskt den største foreningen for klassiske motorbåter i Norge. Medlemsmassen teller i dag i underkant av 200 medlemmer spredd langs hele kysten. Foreningen har underavdelinger i Bergen, Østfold, Vestfold og Stavanger.
Knut-Eriks interesse for båter og sjø ble vekket tidlig i barndommen under lange ferier på Tjøme. Han ble tidlig kjent med Magnus Habbestad som delte Knut-Eriks interesse for gamle biler og båter, og som han senere stiftet CMB sammen med. De var et tospann som reiste land og strand rundt for å snuse opp gamle klassiske trebåter. Særlig Knut-Erik gikk systematisk til verks og samlet etter hvert et stort materiale om gamle klassikere, enten de var signert Rich. G. Furuholmen, C. G. Petterson eller Knut Ljungberg. Han brant for plattgattede motorbåter, og kjøpte tidlig sin første båt, Manjana. Skjønt det var med Sessan han fikk drømmebåten. 46-foteren Sessan (BM 9/96) fra 1939, bygget i Honduras mahogny, ble en av Knut-Eriks kjæreste hobbyer helt frem til hans siste leveår. Knut-Erik var en nostalgiker, med sansen for alt fra "gamle dager". Han var av natur genuint interessert i andre mennesker, og møtte alle med samme, oppriktige begeistring og interesse. Han var et sjeldent vennlig menneske som elsket nattlige spaserturer ned til Holmen Yachtværft i Asker for å "sludre" med andre som tok natten til hjelp for å flikke på båten. Sessan var et evigvarende prosjekt. Knut-Erik fortapte seg lett i detaljer og snurrepiperier og registrerte med storsinn at hyttetaket ikke var helt tett. Desto flinkere var han til å inspirere andre med sin optimisme.
Veteranbåtmiljøet i Norge har mistet en ihuga og kunnskapsrik entusiast med et stort kontaktnett. Knut-Erik Eikenes etterlater seg kone og to barn.
Atle Knutsen

Skip Ohoy!!

Dine kritiske kommentarer og små spark i de siste lederne i Båtmagasinet, har fått meg til å reflektere. Kanskje litt om hvem jeg er. Skipper i Redningsselskapet, 40 år, fartstid fra fiske, utenriks, lokalfart, instruktør ved Havarivernsenter, Lostjenesten, aktiv seiler mm. Har sett med bekymring på den manglende forståelse og suksessive nedlegging av sikkerheta på kysten.
Nedbemanning av fyrtjenesten: her mister vi en resurs, som kanskje aldri har vært utnyttet på en god nok måte. Tenker da på observasjoner av forurensning, værtjeneste, med mer. Disse burde ha hatt lytteplikt av maritime kanaler og utvidet kontroll av fyr og lykter. Automatiseringen som skal erstatte disse, fører til at feilfrekvensen øker og at det tar lang tid til dette blir utbedret. Væravhengig som man er.
Fjernstyring av Kystradiostasjonene: Vi er faktisk i den heldige situasjonen at de som har vært ansatt på de nedlagte stasjonene har blitt overført. Disse har tatt med sin lokalkunnskap, men de fleste er på tur ut av systemet pga høy alder. Hva når disse forsvinner?
Nedstegning av NMT 450: skal iverksettes i år. Eneste systemet som har full dekning på kysten, og som yrkesflåten er utstyrt med. GSM systemet kan stort sett ikke brukes inne i fjorder og tett inntil bratte fjell. Det er i disse farvannene at de fleste havarier skjer. Prøver på å sende kraftigere signaler, viser seg og ikke dekke kystområdene. Nytt sender- og mottakerutstyr kan på langt nær erstatte NMT 450.
Innføring av GMDSS/AIS på alle fartøy: lytteplikten på Kanal 16 blir fjernet fra 2006. Vi kan innføre nasjonale regler, men se for deg følgende scenario: Fartøy på grunn, black out og mannskapet har ikke hatt tid å sende nødmelding. Påkaller andre fartøy i nærheten med bærbar VHF, som er i nærheten, men disse seiler forbi. Prøv selv å betjene et tastatur i mørket, kanskje med redningsdrakt på!
Manglende bevilgninger til Kystvakten og Redningsselskapet: utrolig at ikke myndighetene krever mer av oss. Beregninger gjort av Transport Økonomisk Institutt viser at Redningsselskapet alene berger liv og verdier for milliarder. Vi har materiellet og motiverte og trente mannskaper. Det er jo ikke noe vi heller vil enn å yte en best mulig tjeneste.
Sikkerhetsopplæring: spesielt for fiskere, som har en meget risikofylt arbeidsplass. Her skal tilbudet reduseres og legges ned. Ett kursfartøy er det vi har å tilby vår langstrakte kyst. Her kunne tilbudet også gått til fritidsflåten. Som redningsmann i snart 16 år har jeg vært ute for flere tilfeller der det har vært avgjørende at havarister har visst hva de skulle gjøre. Dårlig økonomi - spesielt i kystfiskeflåten - fører til flere ulykker. Materiellet blir brukt lenger og sjeldnere utskiftet og service blir utsatt. Kravet til sikkerhet kan bli nedprioritert.
Fritidsflåten øker dramatisk, og sesongen er snart helårig. Mange, spesielt motorbåtflåten, kjører båt som de kjører bil. Lås opp, start og kjør. Sikkerhet og gode holdninger kan ikke kjøpes, nen må læres. Det er det dessverre ikke alle som prioriterer, eller har tid til. Stort sett alt av regelverk kommer etter større ulykker, og her vil vi nok dessverre få flere små som kanskje ikke separat vil føre til endringer. Vi har vel en plikt, alle oss som ferdes på sjøen, til å presse på, slik at myndighetene får øynene opp.
Må vel kanskje påpeke at dette er personlige refleksjoner.
Knut Charles Olsen, R/S ”Erik Bye”

Nord for Sinsen…

I all vennskapelighet, i lederen din i siste Båtmagasinet plasserer du Hareid feil. Det er ikke "en øy på Romsdalskysten", men derimot en kommune på tjukkeste Sunnmøre. Hareid befinner seg litt sørvest for Ålesund (hurtigbåt 20 min), på Sunnmøres største øy, Hareidlandet. Og Åge Hareide er heller ikke romsdaling opprinnelig, men født og oppvokst på Hareide, Sunnmøre. På samme øy ligger også nabobygda Ulsteinvik, der Åge Hareide startet sin fotballkarriere i sunnmørsklubben Hødd, før han som voksen meldte overgang til Molde Fotballklubb, og senere flyttet til Romsdalsbyen. Navnebroren, Hareide som var designer i Saab, er også utflyttet sunnmøring fra samme bygd selvsagt.

Antagelig har du allerede fått korreksjon, men bare for sikkerhets skyld. God påske og takk for nok et fint blad, lederen er unnskyldt! ;-)

Med vennlig hilsen
Stein Rekdal, Ålesund

Så gikk vi altså i fella nok en gang. Vi vet jo at det er tilnærmet dødssynd å forveksle møringer og romsdalinger. Unnskyld!!
Red.

Båtsportkart ikke autorisert

Stavanger Aftenblad skrev i midten av april at Miljøverndepartementet har solgt båtsportkartserien til Ugland IT. Nye kart skal stemples "Ikke autoriserte sjøkart". Både departementet som styrer kartverket og firmaet som har kjøpt kartserien understreker likevel at kartene vil være like gode som før, og basert på offisielle kartdata fra Sjøkartverket.
Bare sjøkartene i hovedserien er autoriserte navigasjonshjelpemidler, i henhold til internasjonale konvensjoner. Kun nasjonale kartverk kan utgi autoriserte kart. Stortinget har bestemt at kommersielle aktiviteter og tilbud skal selges ut av statens virksomheter. Det inkluderer blant annet båtsportkart og turkart.
Dette synes jeg dere bør skrive om. Det er jo meningsløst at båtsportkartene ikke skal være "offisielt godkjente". De har jo alltid vært markedsført som nettopp det. Og hva sier forsikringsselskapene den dagen det skjer en grunnstøting eller lignende, og båtføreren har basert seg på båtsportkart (som de aller fleste fritidsbåtførere som bruker kart gjør)?
Mvh Knut Olav Berg, www.hannah2.net

Sommer i Røyksund-kanalen

Vår første sommer med båt hadde Sunnhordland med Bømlo og Hardanger som mål. En drøy dagstur fra Bergen, via Brandasund, Kullseidkanalen og Røyksundkanalen (obs. Bare èn meters dybde på det grunneste!), ankom vi gjestehavnen i Skogbu/Røyksundkanalen.
Samtidig passerte gradestokken 30 fantastiske sommergrader. Her er de små størst, og her blir selv de store små. Over 100 båter av ulik størrelse, et eldorado for ungene, og mange gode tips for nye båtfarere å høste på bryggene. Ungene koste seg på flotte badestrender, og sklier både innendørs og utendørs. Nye kamerater fant de over alt. Gjestehavnen har forøvrig fine sanitæranlegg, kafeteria og en liten kiosk/butikk. Lun og gudeskapt beliggenhet, og hyggelig vertskap.
Hilsen Eivind, Magnus, Beathe og Bjørn Johannesen
Familie på fire i Nidelv 26 fra Bergen.