utgave nr 6 1998
Minitest: Bever 490 Fighter
Minitest: Bever 490 Fighter
Ypperlig dagsturbåt
En kano var opprinnelsen til Bever-navnet. Familien Dale i Sandefjord produserer i dag Bever-båter fra små joller til mellomstore daycruisere. Modellen 490 Fighter er den nyeste, en ypperlig dagsturbåt.
Tekst og foto: Hans Due
Med bare 16 fot som utgangspunkt, er det blitt plass til en spartansk utstyrt mini-daycruiser med fordekk, vindskjerm, to enkeltseter og en sittesofa akterut med plass til tre personer. Vi har testet båten med det største motoralternativet, den nye firetakters 70-hesteren til Suzuki.
Sjøegenskaper
Båten virker fast og fin i sjøen, har et harmonisk skrog som er tørt i småkvapsete sjø, og ingen generende slamring fra hengsler, lokk eller skott. Båten takler greit samarbeidet med 70-hesteren til Suzuki til tross for motorens tyngde på ca. 150 kg., omtrent 40 kg. mer enn en tilsvarende totakter. At motoren helst ikke bør være tyngre, merker man først når man tar av på en bølgetopp. Akterenden setter seg litt brått nedpå igjen, så mer sedat kjøring er å anbefale.
Men på stille vann er det ingen fare å ”gi jernet”. Drøyt 34 knop målte vi som topphastighet med en 19 tommers propell. Topphastigheten sank bare en knop med en 17-tommer, og båten var raskere ut av plan med sistnevnte. Båten reagerte fint på powertrim, og klarte krappe svinger uten å kaste på seg.
Innredning
16 fot er ikke mye å boltre seg på, men plassen er godt utnyttet. Et nedsenket, drenert fordekk med en liten pulpit rundt etter Ibiza-modellen, halve frontruten som kan åpnes for enkel ombordstigning via støpt trinn og kun et stuerom under fordekket. Stuerommet kunne med fordel vært låsbart. For øvrig er det fin passasje gjennom hele båten, og med et gripehåndtak ved oppstigningen til fordekket.
Båten er selvlensende med lensingen ut gjennom en slange til motorbrønnen. Førerplassen er grei nok, med et dashbord hvor det er plass til mer enn bare en turteller som er det eneste instrumentet som følger med 70-hesteren til Suzuki som standard. For øvrig er det to glassholdere. Rattet og gass/gir-spak er ok plassert, men det er trangt mellom gasshåndtaket og sidevinduet. Båten er lett og fin på styringen. Sikten er god horisonten rundt, men da vi prøvekjørte båten, var det regnvær og surt, så med oppslått kalesje og regn på frontruten, så vi ingenting. En vindusvisker og en liten defrostervifte er påkrevet under slike forhold. For øvrig er det god plass til bena under dashbordet.
Vis av vis førerplassen er et passasjersete. Begge setene kan snus, slik at man har kontakt med de som sitter i aktersofaen. Vi savnet et lite cocktailbord på søyle i dørken.
Ved siden av passasjersetet under dollbordet er en liten, avlang hylle som kan romme fiskestenger. Under aktersofaen er det stuerom med plass til bensintank (er) og annet. Det er også en manuell lensepumpe. På hver side av motorbrønnen er det et rom med lokk, den ene til batteriet og den andre til dregg/fotøyningsutstyr. På hekken en nedfellbar bade-/redningsleider.
Det er tre kryssholt, ett forut og to akter. Topplatnerne på vindskjerm, sidelanterner på hver side i forkant av vindskjermen og akterlanterne på styrbord side ved siden av motoren.
Båten leveres uten puter og kalesje som standard. Man kan velge mellom to forskjellige kalesjer, en havnekalesje der det ikke er sittehøyde for de på akterbenken og en en kalesje der det er plass til alle under.
Konklusjon
En ypperlig dagsturbåt/landstedbåt med bra sjøegenskaper. Stort sett bra håndverk, men pyntestriper som flekker av ved litt hard spyling og gelcoatfeil i fordekket trekker noe ned. Savnet et lite bord.
Eiers vurdering
Båten tilhører Gullik Svensen på Tjøme. ”Den oppfyller de krav jeg har satt til en ideell dagstursbåt som jeg også kan benytte til litt lengre turer enn kun den nære skjærgård. Her er plass til hele familien på tur uten at noen behøver å sitte i blåsten hele tiden. Båten virker myk og god i sjøen, størrelsen tatt i betraktning. Likte spesielt godt løsningen med nedsenket fordekk og lett adkomst til cockpiten, men var lite begeistret for gelcoatskadene i fordekket samt deler av pyntestripen som flerret av ved første spyling. Om motoren er det bare en ting å si: Den er en drøm!
Fart/støy
Farten er målt med GPS med to mann ombord og ca. 20 liter bensin. Motoren er en 70 hk. Suzuki firetakter med 13 ¼ x 17 tommers propell. Turtallsmessig ville en 19 tommers propell vært perfekt. Produsenten oppgir 5.800 omdreininger som maks. Men med fullastet båt eller til vannskikjøring er 17-tommeren vel så anvendbar. Støyen er målt ved førerplass. Spesielt i nedre turtallsområde er motoren utrolig støysvak og behagelig å kjøre med.
Omdr. | Fart i knop | Støy i dbA |
6100 | 33,4 | 85,8 |
5700 | 31,4 | 86,0 |
5300 | 28,6 | 84,3 |
4900 | 27,6 | 83,1 |
4500 | 23,2 | 80,5 |
4100 | 20,0 | 79,4 |
3700 | 17,4 | 83,4 |
3300 | 12,6 | 77,3 |
2900 | 8,9 | 80,7 |
2500 | 7,1 | 73,5 |
2100 | 6,2 | 71,6 |
1700 | 5,4 | 68,9 |
1300 | 4,6 | 61,2 |
900 | 3,1 | 58,6 |
Tomg. 600 | 2,3 | 55,5 |
Data
Produsent: Bever Marin A/S, Østerøyveien 12, 3218 Sandefjord. Tlf: 33 46 83 00.
Lengde: | 4,90 m. |
Bredde: | 1,97 m. |
Vekt u/motor: | ca. 450 kg. |
Motoralt: | 40 – 70 hk. |
Pris: | Kr. 73.290,- |