Nr 5 2012

Førstehjelp til jollemotoren - Sjekk plugg og bensin

Tiden nærmer seg da jolla skal på vannet igjen. Motoren har kanskje ikke fått den aller beste pleien, og nekter å starte. Her er førstehjelpsprosedyren.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Når jolla skal på vannet, er det ikke alltid påhengeren er like villig. 4-hesteren kommer sjelden i første rekke når båtparken vedlikeholdes, og resultatet er ofte at den ikke vil gå når jolla skal tas i bruk. Det er to grunnforutsetninger som må oppfylles for at en liten påhenger skal starte: Den må tenne (pluggene må gi gnist) og bensin må komme frem til sylinderen. Disse to avgjørende faktorene er utgangspunkt for feilsøkingen. En enkel førstehjelp kan være nok til å få motoren i gang igjen.

  1. Sjekk først bensin og filter

Det er fordelaktig å begynne feilsøkingen på bensinsiden. Det er størst sannsynlighet for at det er her feilen ligger. Kondens i en bensintank, et filter som ikke er skiftet på mange år osv, er ofte årsaken. Sjekk derfor bensinfilteret først. Det varierer litt hvor filteret er plassert, men det er en liten hvit beholder som sitter på bensinslangen. Ta av dette, hell innholdet i et gjennomsiktig beger. Er innholdet noe annet enn bensin, er du på rett vei. (Bilde Jollemotoren_1 og Jollemotoren_4)

Dersom du har vann eller andre urenheter i filteret, er det trolig at problemet stammer fra bensintanken. Hell derfor ut gammel bensin (skal deponeres på dertil egnet sted), rengjør tanken og erstatt med ny bensin.

Dersom du har fast tank på motoren, kan du bruke en lommelykt og lyse ned i tanken for lettere å se et skille mellom vann og bensin. Bensinen vil alltid være det øvre sjiktet. Er det vann her, må også denne tanken dreneres. (Bilde Jollemotoren_8)

Har du konstatert vann i filteret og på bensintanken, må du også drenere forgasseren. En rens er sterkt å anbefale, men en drenering kan være en nødløsning. Dette er enkelt og gjøres ved at du skrur ut dreneringsskruen som sitter på forgasserens laveste punkt. Steng skruen etter drenering og pump opp med frisk bensin før du gjør et startforsøk. Ofte vil en drenering være nok til at motoren starter. (Bilde Jollemotoren_6). En dusj med startgass inn i luftfilteret kan gjøre det lettere å få i gang motoren. (Bilde Jollemotoren_7).

  1. Får motoren tenning?

Om du ikke finner problemet på bensinsiden, er det stor sannsynlighet for at årsaken ligger på strømsiden. Et pluggskift kan være på sin plass. Før du skifter plugger, kontrollerer du at du får gnist ved å skru ut pluggene med en pluggnøkkel, sette pluggen tilbake i plugghetta og legge pluggen mot jord (det vil si mot en metalldel på motoren). Deretter trekker du i startsnora. Får du gnist, er det ikke pluggene. Alternativ skifter du pluggene. Sørg for å få riktige plugger. Pluggbetegnelsen finner du som oftest på et klistremerke under motordekselet.  (Bilde Jollemotoren_5).

Vil motoren fortsatt ikke starte, er det ingen vei utenom en tur til verkstedet.

  1. Vedlikeholdsutstyr

Dette er ustyret du bør ha med deg for å pleie jollemotoren. De lever ofte et utsatt liv på en brakett på hekken av moderskipet. Jevnt og godt vedlikehold gjør den mer samarbeidsvillig.

  • Batteripolbeskytter
  • 5-56
  • Kondensfjerner
  • Sprayfett
  • Pluggnøkkel
  • Skrujern

 

Mekanikerens tips:

  1. Snu aldri motoren på hodet umiddelbart etter at du har tatt en opp av vannet. Kjølevann som renner feil vei og inn i sylinderen vil forårsake statisk låsing. La motoren renne av seg før du legger den. La derfor motoren alltid ligge med stammen som laveste punkt ved lagring.
  2. Små firetaktere må alltid ligge på riktig side for å unngå at oljen renner inn i forgasseren. Som oftest skal de ligge på den samme siden som styrekulten er montert. Sjekk brukerhåndbok eller med forhandler om du er i tvil.
  3. Bensin som står på tanken over vinteren kan ofte bli forurenset av kondensvann. Tilsett gjerne litt i kondensfjerner i bensinen.
  4. Sjekk gearoljen før du starter for sesongen.