utgave nr 3 2005
Amble: Kontroll av ikke-CE-båter
Kontroll av ikke-CE-båter
Da jeg sist september skrev om endringer i Fritidsbåtdirektivet og Fritidsbåtforskriften, var jeg kort i omtalen av prosedyren for CE-merking av ferdigbygde båter. Nå er den norske forskriften vedtatt, og det er tid for avklaring
Kjøp av ikke CE-merkede båter fra land utenfor EØS har gitt medført problemer for noen, og båter har blitt holdt tilbake ved grenseovergangene. Også selvbyggere kan ha fått problemer med salg av båt "bygget for egen bruk" før utløpet av karantenetiden på fem år. Sjøfartsdirektoratet har fått mye ekstraarbeid fordi det gjort sitt beste for å hjelpe.
Den nye forskriften fastsetter en overgangsperiode på ett år fra og med 1. januar 2005. I den tiden kan alternativt et teknisk kontrollorgan (DNV, IMCI og andre) undersøke båten og den relevante dokumentasjonen. Reglene blir obligatoriske etter overgangsperioden. Da kreves det at et Teknisk kontrollorgan (TKO) undersøker båten, og at TKO ”utfører beregninger og andre vurderinger for å sikre produktets samsvar med relevante krav i forskriften.”
Når denne etterkontrollen er utført, skal TKO, hvis båten tilfredsstiller kravene, utstede en samsvarsrapport. TKO skal også underrette ”personen som ønsker etterkontrollen, om dennes forpliktelser.” Deretter skal denne personen utarbeide en samsvarserklæring og sørge for påsetting av CE-merke, samt identifikasjonsnummeret tilhørende TKO. CE-merket skal plasseres på produsentskiltet, sammen med ordet ”etterkontroll”.
Systemet kan virke omstendlig, men det er positivt at det nå er staket ut en klar kurs for dem som må CE-merke en båt etter at den er ferdigbygd.
Den nye forskriften finnes på internett: tinyurl.com/5us4m. Her er det avsnitt (5) i §7 om ”Krav til samsvarsvurdering m.v.” som forklarer hva som må gjøres når en båt skal CE-merkes i ettertid.