utgave nr 5 1998
Bruksgaranti på båt?
Bruksgaranti på båt?
Har du kjøpt ny bil og noe går galt, klager du til selgeren. Hvis ikke feilen rettes der og da, får du som regel låne en bil i mellomtiden. Men kjøper du ny båt og noe går galt på familiens første langtur i fellesferien, kan du risikere ikke å få tak i selgeren og ferien er ødelagt. Bør det innføres bruksgaranti?
Av Hans Due
Å kjøpe ny båt er ingen spøk, og mange kjøper båt for første gang i disse tider. Det er i båtprodusentenes interesse at kundene ”ledes inn i øvelsen”. Dette gjelder selvsagt ikke bare ved å skrive under på en salgskontrakt, men også oppfølging med opplæring i produktets finesser.
Med denne form for skolering har har mange av de store, europeiske båtprodusenter gjort et skikkelig stykke arbeide, blant annet engelske Fairline ved storforhandleren Brian Peters i Chichester på Englands sydkyst. Ingen kunde slipper av gårde fra marinaen til Peters med en ny båt uten minst tre dagers opplæring i sin nye båt. Peters har en stor serviceavdeling, men har skjønt at med skikkelig opplæring i produktet, kan mange brannutrykninger for serviceavdelingen unngås fordi kunden selv har løst problemene før de har fått utvikle seg.
God tur med formuen
Så er dagen for overlevering av båt kommet. Kontrakten ble underskrevet tidlig i fjor høst, og det er blitt mange kvelder i heimen med planlegging av årets ferie siden da. Ekstra utstyr er også bestilt og montert. Forventningene til sommeren er skyhøye. Sommerferie på egen kjøl. Lange dager på solsengen med bading og lek, god mat og drikke og sosial omgang med likesinnede. Lange kvelder med bølgeskvulp mot skrogsiden. Det er drømmen. Dette har familien støvsugd budsjettet for å få til. Avdragene til banken er ingen mare så lenge man kan leve på sommerens perfekte ferietur.
Men så skjer det. Kjøleskapet streiker og melka er sur, eller alle motorens varsellamper blinker og sirener hyler. Far er raskt på telefonen til XX-Boats AS som leverte ham familiens stolthet for 8 dager siden. Men på XX-Boats er det ingen andre enn en metallisk røst som svarer: ”Dette er en automatisk telefonsvarer for XX-Boats AS. Vi holder stengt i fellesferien. Vennligst ring tilbake etter 1.august”. Far forsøker lokale verksteder som kanskje har tid til å kikke på båten i begynnelsen av neste uke, ”for det er så utrolig mye å gjøre akkurat nå i fellesferien”.
Far blir lynende forbannet. Mor erklærer at neste år blir det strandferie i Danmark eller sydentur hvis budsjettet tillater det. Ungene griner, for nå rekker de jo ikke fram til Solskinnsbukten noen titalls nautiske mil lenger sør der man har avtalt å møte vennene.
Bruksgaranti
Det var her bruksgarantien skulle komme inn i bildet. Båtbransjen kan ikke ta seg fri på den tiden da kundene trenger dem mest, nemlig i sommerferien. Da skal mekanikere og servicefolk stå klar i startgropene for å rykke ut på null varsel når noe skjer. Fornøyde kunder etter vellykkede ferieturer er nemlig deres garanti for fortsatt eksistens. Ingen kunder – ingen båtbransje.
Den lykkelige varianten av ovenfor skisserte historie er at så snart far ringte, skulle han få svar fra XX-Boats AS, bli satt over til en mekaniker som sammen med far kanskje kunne klare å diagnostisere problemet. Det er faktisk mulig at problemet kan rettes med veiledning over telefonen. I motsatt fall bør mekaniker være på landeveien – eller sjøveien – i løpet av en times tid med verktøykasse og reservedeler. Etter at feilen er reparert, får familien beskjed om at hvis det skulle dukke opp noe mer, må de bare ringe igjen, og ”God Tur videre”. Lar ikke feilen seg reparere der og da, eller det vil ta mer enn et døgn å skaffe reservedeler, bør familien få tilbud om å låne en annen og noenlunde tilsvarende båt videre inntil deres egen båt er i orden.
Husk at det er forhandleren som er ansvarlig overfor kunden. Forhandleren skal ikke henvise kunden videre til underleverandør som f.eks motorimportør eller kjøleskapleverandør. Ingen kunder skal godta en slik ansvarspulverisering. Det er forhandlerens plikt å kontakte de leverandører som er nødvendig for å få rettet feil og mangler, og det er forhandlerens plikt å sørge for at så skjer.
Sommeråpent?
-Vi holder stengt på båtbyggeriet i deler av sommerferien, men viderekobler telefonen, slik at det bestandig skal være en servicemann tilgjengelig, forteller Einar Torgersen på Joda Industrier AS som bygger Joda-båtene.
-Her er det folk på både kontoret, lageret og fabrikken hele sommeren. De står klare til å rykke ut dersom noen trenger assistanse, sier Øystein Syvertsen på Windy Boats AS.
-Jeg vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet engang, sier Brian Formo i Sealine-importørfirmaet Formo Marin AS. Jeg driver to bilforretninger i tillegg, og det skulle tatt seg ut om vi stengte i fellesferien. Selvfølgelig er det hjelp å få her hvis noen ringer.
-Vi har ingen egen serviceavdeling som er klare til å rykke ut hele sommeren, men jeg viderekobler telefonen til mobiltelefonen, og er tilgjengelig til en hver tid. Det er ennå ikke noen som har fått ødelagt ferien på grunn av manglende service hos meg, forteller Åsmund Mathiassen i Inter Trading AS.
-Her er åpent hele sommeren, og vi har til og med eget serviceverksted i Kragerø i sommermånedene, sier Torstein Nilsen på Nidelv Båtbyggeri AS. Alle nye båter som leveres fra oss blir utstyrt med telefonliste som kundene kan ringe dersom noe skulle gå galt.
-Her er det folk på fabrikken hele sommeren, så alle som trenger det får hjelp. Såpass fortjener kundene, sier Jan Inge Sivertsen i Viknes Båt og Service AS. Dessuten er det mange som kommer innom oss på ferieturen for å titte på nye båter, så her er det alltid folk tilstede.