utgave nr 9 1997
De klassiske hvassersnekkene
De klassiske hvassersnekkene
Den siste båtbyggeren?
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
Jansens Båtbyggeri er det siste båtbyggeriet som bygger de klassiske hvassersnekkene. I bua står en 22 foter og venter på en eier. Håkon Jansen er 76 år og vil slutte, men nivøen Finn ønsker å bygge snekkene, hvis noen vil kjøpe dem.
For to år siden skrev Båtmagasinet om "Mekka", hvassersnekken til mediakongen Tinius Nagell-Erichsen. En åpen, stilren og formfullendt 22 foter i furu på eik, bygd i 1968 nettopp hos Håkon Jansen på Hvasser. Senere har Båtmagasinet brukt bildet av "Mekka" som en hyggelig illustrasjon til bladets faste KNMF-sider. Reaksjoner fra leserne har det vært mange av. -Hva slags båt er dette og hvor lages de? er noen av forespørslene. Alle synes båten er vakker, men det er nok bare folk bosatt på Tjøme og Nøtterøy som kjenner tradisjonene rundt disse spesielle snekkene.
-I gamle dager var det mange trebåtbyggere rundt i dette området, sier Håkon Jansen. -Far startet båtbyggeriet i 1903, og jeg overtok roret i 1956. Far ble 91 år og han ruslet rundt her inne lenge etter at han hadde sluttet å jobbe fysisk. Den gangen var det mye å gjøre og vi bygget båter fra 20 - 27 fot, men etter hvert som vi fikk mere maskineri og plastbåtene dukket opp, reduserte vi på folk. Da båtbyggeriet brant i 1983 med tegninger og maler, måtte vi studere de båtene vi hadde levert og tok maler av dem for å komme i gang igjen. Siden har vi holdt oss til 22 foteren med forskjellige innredninger og mahognidetaljer etter kundenes ønsker.
Klassiske skrog
Hvassersnekkene preges av en robust eleganse. Det er god bæring i akterskipet og et fint løft i baugen. Båten tåler en trøkk i bunnen og det er ingen problemer med å trekke den opp på land. Under kjølen er det en solid messingskinne og propellen er beskyttet.
-Vi har bygd en rekke båter til folk på Tjøme og Nøtterøy. Til fiskere, hvalfangere og hyttefolk. I gamle dager bygde vi Færdersnekkene i et stort antall. Den siste var vel ferdig i 1942. Det var lavere og smalere seilsnekker på ca 21 fot. Far bygget den første i 1932. Den hadde en tre hk motor og kostet 600 kroner. Den gangen importerte båtbyggeriet båter fra Sørlandet. Rundt Arendal og Grimstad tok båtbyggerne to kroner timen, mens her tok vi tre. Far kjøpte skrogene, satte i motor og impregnerte dem. Det var vanlig å bruke blandingen rå linolje og terpentin, noe vi har fortsatt med i alle år. Når vi er ferdige med å mette et skrog, er vi gjerne oppe i totalt 32 strøk, noe man tjener på i lengden.
-Hva kreves av vedlikehold for en slik snekke?
-Jeg har en som er ti år gammel. Den pusser og lakker jeg når jeg tar den opp om høsten og stoffer på våren. Tiljene tar jeg hvert tredje år. Metoden med linolje og terpentin har jeg vokst opp med og er vant til, men hvis en kunde foretrekker f.eks Owatrol, bruker vi selvfølgelig det.
Ingen markedsføring
Håkon Jansen og båtbyggeriet hans er hverken inne på Internett eller i avisspaltene. Ingen spotter, hverken på fjernsyn eller i radioen. Han vet vel knapt hva en annonse er. Hans aktivum er at han har lokalene og utstyret, maler til båtene og kunnskapen om hvordan man bygger disse sedate og praktiske snekkene. Han tror selv at markedet mangler fordi folk har sluttet å oppsøke ham i båtbyggeriet. Han er ikke så sikker når vi sier at det er ikke slik man selger båter i dag. Han har hørt om Risør trebåtfestival, kjenner til Sjølystutstillingen, vet at det finnes noen båtmagasiner, men vil ikke satse på slik markedsføring.
Et eksempel på at snekkene fortsatt er populære og kanskje mer attraktive enn før er snekkegjengen på Halsnøy. For fem år siden var det fem snekker i området. Nå er det 38. Dette er eldre snekker som unge båtfolk har funnet fram fra naust og båthus og satt i stand. Gjengen drar sammen på tur og nyter å kunne snakke med nabobåten, tøffe av gårde og ta livet mer ro. De hjelper hverandre med puss, barnepass og motorrestaurering.
I Jansens nybygg sitter en FM 12 hk og båten er klar for sjøsetting. Men ikke før en snekkefrelst person med sans for bedagelig tempo, trebåtens klukking i baugen og rene linjer banker på døren til båtbygger Jansen. Og det haster litt, for som han sier: Man blir ikke akkurat yngre om dagen!