utgave nr 3 1999

Den gale R.I.B.-verden

Publisert Sist oppdatert

Den gale R.I.B.-verden


En oppblåsbar gummibåt er ikke lenger hva den pleide å være. Den er mer og mer blitt en verden for ekstrem design på grensen til det mange vil kalle galskap. Først og fremst blant de såkalte R.I.B.’ene.

Av Hans Due

Det finnes egne magasiner for gummibåter, og det finnes egne utstillingshaller på båtmessene. Det finnes gummibåtklubber, og det finnes folk som gjør verdensrekordforsøk med gummibåter og R.I.B.’er.
Hva R.I.B. står for? Rigid Inflatable Boat. Semirigid sier vi gjerne på norsk, og mener da båter med fast skrog av glassfiberarmert polyester, aluminium eller andre composittmaterialer og med en oppblåsbar gummipølse rundt skroget. Denne skal virke stabiliserende som på en konvensjonell gummibåt eller som en kjempefender. Når båten skyter i plan, løftes gummipølsene ut av vannet og skroget oppfører seg da som et konvensjonelt V-bunns skrog. Nei, stopp en halv. Nå har man jaggu laget katamaran-R.I.B'’r også! Og satt verdensrekord med den.

Gummi, fart og komfort

Disse ordene er ikke hentet fra en erotisk lærebok (selv om enkelte spøkefullt kaller gummibåten for elefantpessar), men er fellesbetegnelse på utviklingen innen gummibåtindustrien. De tradisjonelle oppblåsbare produseres i store antall fremdeles. De benyttes til slepejoller og lekebåter, til militærbruk, redningstjeneste og hyttebåter. Materialene er ikke lenger gummi, men PVC -(polyvinylklorid)forbindelser, neopren og hypalon. Sterkere og mer slitesterke materialer som ikke degenereres i kontakt med lys, sjøvann, bensin og oljer. Og som holder på luften i en helt annen grad enn gummien.
Samtidig har man utviklet den flate dukbunnen til å få mer V-form ved hjelp av oppblåsbar pølse mellom duken og kryssfinerdørken, og ekstra, mindre pongtonger under de store pølsene. Alt for å oppnå høyere hastigheter og mer komfortabel kjøring.

Flere muligheter

Når gummiduken i bunnen skiftes ut med glassfiber- eller aluminiumsskrog, blir mulighetene langt større. Både for motorisering, behageligere gange i sjøen og innvendig plass. Innenbordsmotorer med hekkaggregat finnes i mange R.I.B.’er. Likeledes styrhus, stuerom og overnattingsmuligheter.
Skillet mellom tradisjonelle glassfiberbåter og gummibåter hviskes stadig mer ut. Vi har på en båtutstilling opplevd å få presentert en fullblods cabincruiser som R.I.B., på grunn av en pølse med diameter på ca. 10 cm. til erstatning for fenderlisten. Sikkert praktisk som fender ved fortøyning, men milevis unna det vi oppfatter som en R.I.B.

1.
EKSTREM: Båten til svensken Mats Lindgren kalles RIB CAT, og er god for over 100 knop med en 800 hk. , 8,2 liters V-12 Lambourghini-motor. Båten er 38 fot og kalles en R.I.B. Her har den fått seg en trøkk akterut og er litt ”på felgen”. (Foto: Mats Lindgren)

2.
MED VANNJET: Novurania 600 LS er R.I.B. med vannjet og styrekonsoll. (Foto: Dag Pike)

3.
GERILJA: Marinejegere benytter seg av R.I.B.'er og gummibåter som enkle, raske og stødige farkoster i geriljakrigføring. (Foto: Hans Due)

4.
RACE : Her skimter vi mindre pongtonger under de store pølsene for at båten skal få mindre våt flate, friksjon, og dermed høyere fart. Gummibåtrace er vanlig i sørligere strøk av Europa. (Foto: Hans Due)

5
PUNKTERT: Slik ser en R.I.B ut før pongtongene er blåst opp. (Foto: Hans Due)

6.
PIKNIK: Selvfølgelig kan R.I.B.'er benyttes til piknik- og dagsturer, og de har selvsagt eget lunsjbord. (Foto: Hans Due)

7.
STØDIG: En gummibåt er stødig alle veier, og det skal noe til før man kantrer.

8.
LEKETØY OG PLAGE: Mang en familietur i båt har medbragt barnevakt i form av en liten gummijolle og en påhenger. Slik er vi mest vant til å se gummibåten.

9.
CABIN-RIB: En stor cabincruiser med en oppblåsbar gummipølse som erstatning for fenderlisten. Kalles også R.I.B., selvom enkelte vil protestere høylydt. (Foto: Pim Korver Film)

10.
REDNINGEN: Redningstjenesten til sjøs benytter seg i stor grad av spesialbygde R.I.B.'er.