utgave nr 6 2001

Husker du? ANCAS

Publisert Sist oppdatert

Husker du?

ANCAS

Innenfor norsk plastbåtproduksjon har ANCAS i Arendal spilt rollen som ”kildens utspring”. Her så den første 8-fots plastjollen dagens lys i 1953. Mange av dem som siden skulle spille en rolle i plastbåthistorien lærte sine første grunntrinn hos Ancas Træskibsbyggeri AS i Arendal.

AV ATLE KNUTSEN

Under denne vignetten skrev vi i januar om Herwa Plast i Grimstad, etablert av Herbert Waarum i1956. Før den tid hadde Waarum vært driftsingeniør hos Norges første plastbåtprodusent Ancas og bygget deres første jolle sammen med Kåre Nilsen. Båten ble vist for pressen på Lillestrøm i november 1953. Eieren av Ancas Træskibsbyggeri AS i Arendal, Anders N. Christensen, må med rette kunne betegnes som den norske plastbåtens ”far”.
Ancas hadde lang erfaring som produsent av trebåter, særlig kutterjoller i mahogni og overgangen til plastbåtproduksjonen kom i gang med økonomisk hjelp fra Anders Jahre, Fearnley & Eger, Elektrokemisk og Orkla i 1954. Man fant tidlig ut at ”håndopplegg” med ruglete innsider i båtene ikke ville holde mål og at båtene måtte støpes med både en utvendig og en innvendig form. Derfor ble 8-foteren, de senere 16 og 23 fots robåtene og passbåten Sea Farer på 16 fot, støpt i doble former. De største båtene var innredet i mahogni og svært forseggjort, men støpeprosessen og materialvalget førte til at båtene etter hvert ble for dyre, og i 1964 ble denne produksjonen stanset.
Pionerene fikk ikke være alene om plastbåteventyret, og Ancas hadde en betydelig knoppskyting av medarbeidere som ønsket å starte for seg selv etter hvert som suksessen skred frem. Blant disse var før nevnte Herbert Waarum og Herwa, Hugo Wold og Odvar Stulen som startet Windy, Andreas Gjervold og Arne Kilen som sto bak Polarplast, og Roald Skibsrud som fortsatt er aktiv eier av Skibsplast.
I takt med den økende konkurransen rettet Ancas fokuset mot oppgaver som ikke alle så lett kunne følge. Allerede i 1956 bygget de Norges første plastlivbåt - en 24-foter som ble fulgt opp med livbåter på 26, 28 og 32 fot. I tillegg kom en 16 fots skipsjigg. Lystbåtprogrammet ble utvidet med racerbåten Sea Prince på 14 fot og 16-foteren Sea King i 1958. Denne passbåten ble spesielt populær og Ancas leverte hele 134 slike båter i 1960. Det samme året introduserte Ancas sin fantastiske suksess Sea Queen. Den bidro til å gi en betydelig omsetningsvekst fra under en halv million i 1953 til over seks millioner kroner i 1963. Også på eksportmarkedet tok det av slik at fabrikken på Tromøya snart ble for liten og Ancas kjøpte en ny fabrikkbygning på Havstad. Fra 1960 foregikk alt støpearbeid her, mens båtene ble montert og innredet på Tromøya.
I sin tid vakte Ancas’ 21-fotere stor oppsikt på båtutstillingene rundt i Europa og USA. Året etter lanseringen, i 1961 ble 21-foteren forlenget til 23 fot. Da tok salget av for alvor og Ancas hadde problemer med å dekke etterspørselen. I 1963 gikk hele 90 prosent av produksjonen til utlandet, og bedriften var med på 15 internasjonale utstillinger i året. Hele produksjonen kunne vært solgt på eksport.
Ancas Queen, en 28-foter konstruert av Ray Hunt, ble vist for publikum første gang på Sjøen for alle i 1964. Den ble ganske raskt forlenget med to fot på grunn av tunge motorinstallasjoner. Ancas Queen 30 var den tiden en stor og luksuriøs turbåt med alle bekvemmeligheter. Sammen med en rekonstruert 24-foter førte denne modellen Ancas inn i fremste rekke blant Europas store båtprodusenter – noe også kundemixen var et levende bevis på. Her fantes alle - fra ganske alminnelige nordmenn til Ahmed al Ahmed al Sabah fra den regjerende kongefamilien i Kuwait.
Ancas ble overtatt av Selco i 1968.