utgave nr 9 2001
Husker du: Selco?
Selco?
”Den røde fare” på Lyngør er en 15 fots Selmaran de luxe, bygget hos Selco i 1970. Båten er blitt en institusjon på øya og et bevis på at også glassfiberbåter kan leve lenge og holde koken – til stor glede for flere generasjoner.AV ANNE MARIT KLOKK
Velkjente ”Henriette” er en del av Lyngør sommerstid. Hans Peter S. Grønn er fra Oslo, men bor på Lyngør fra St. Hans til høstmørket senker seg. Båten bruker han hele tiden, alene eller sammen med naboer og kjente. Både barn, unge og litt eldre har opplevd å kjøre snarveiene rundt Lyngør med Peter og en iskrem i hånden. Når den røde Selcoen fyker forbi, vinker både fastboende og sommergjester til Peter og ”Henriette” som er oppkalt etter Peters eneste datter. Begge har de passert 30 år.
-Denne båten skal jeg ha til jeg blir utgammal. Vi har holdt sammen i over 30 år og hatt mye moro. Som det er med oss mennesker må også båter vedlikeholdes og ”Henriette” som har dobbelt skrog, er blitt plukket fra hverandre x antall ganger og satt sammen igjen. Det har vært mye tøff kjøring, benkene er fornyet og jeg har ikke tall på hvor mange propeller som har gått. Ca 20 av dem har jeg hengende til pynt på terrassen, ler Peter.
Historien om Selco, Europas største båtfabrikk, går tilbake til 1957. Det var ”drømmeprinsen i norsk næringsliv”, Ole Mauritz Mustad, som startet eventyret i et gammelt fjøs i Bærum. I løpet av 14 år hadde han skapt en bedrift med totalt 400 ansatte og et enormt bredt båtprogram som også inkluderte alle Ancas’ modeller fra 1968. I 1969 var omsetningen over 50 millioner og salget både ute og hjemme på topp. Fra 1965 leide Mustad lokaler av Norsk Hydro på Rjukan hvor store deler av produksjonen foregikk. Den aller viktigste modellen for Selco var 18-foteren som ble lansert i 1965 og laget i ti forskjellige versjoner. Prototypen vant racet Oslofjorden Rundt samme år og av Selcos totalt solgte 25 000 båter, utgjør denne modellen en brorpart.
15 foteren15 foteren var en av Selcos tidlige modeller og konstruktør Otto Scheen laget flere versjoner av den. ”Henriettes” første motor var en Chrysler på 55 hk. I dag sitter en 60 hk Mariner på hekken. For noen år siden ville Peter prøve å få enda mer fart i båten og satte på en 75 hk, men det holdt på å gå helt galt. Nå passer båt, påhenger og eier perfekt i hop og selv om det går en propell i ny og ne, henger båten fortsatt godt sammen. Den må av og til lenses på grunn av det doble skroget, men at laminattykkelser er i orden og støpematerialet av topp kvalitet, har ”Henriette” bevist til fulle.
Selco-eventyret er i ferd med å bli glemt, dessverre. Men de som husker firmaet og Ole Mauritz Mustads spesielle visjoner og lederegenskaper, vet å sette pris på Selco-båtene som det fortsatt flyter mange av langs vår kyst og ute i Europa.