utgave nr 10 2

Husker du? Vestfjordens Båtbyggeri

Publisert Sist oppdatert

Husker du?

VESTFJORDENS BÅTBYGGERI

Den danske båtbyggeren Preben Jansen etablerte Vestfjordens Båtbyggeri på Nøtterøy ved Tønsberg midt på 1950-tallet. Han konstruerte og bygget trebåter som lå i forkant av utviklingen, men han mestret også overgangen til plast.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Preben Jansen, med mellomnavnet Brandt, skal ha vært en så begavet håndverker at mestrene som vurderte hans svenneverk i 1948 ikke så seg verdig oppgaven. Produktet var ganske enkelt for fint. Et tilsvarende preg satte Jansen på båtene han sjøsatte fra Vestfjordens Båtbyggeri. Båtbyggeriet ble hans livsverk, og båtene hans lever fortsatt.
Preben Jansen, som tidlig i sin karriere blant annet hadde bygd kapproingsbåter på Hunsted på Sjælland, kom til Norge for å passe på robåtene til Studentenes Roklubb på Bygdøy i 1955. Allerede ved ankomsten fikk han høre om Fjordgløtt Båtbyggeri på Munkerekka på Nøtterøy som han kunne få leie. Jansen hadde fjorten dagers oppsigelsestid ved roklubben, og nøyaktig fjorten dager etter sin første arbeidsdag på Bygdøy var han i ferd med å etablere Vestfjordens Båtbyggeri.
I tiden vi leide på Munkerekka bygde Preben hovedsakelig snekker i alle fasonger, fra de helt åpne via skjermsnekker til yrkesbåter med kahytt. Han bygde også såkalte passbåter, som var små, åpne motorbåter med vindskjerm eller hardtop. Etterhvert kjøpte vi Fjærholmen Båtbyggeri på Nøtterøy og tok med oss navnet Vestfjorden Båtbyggeri siden Munkerekka ligger i Vestfjorden, forteller Jenny Jansen, båtbyggerens enke.

Allsidig

Preben Jansen tegnet alle sine båter selv, hovedsakelig mindre joller og småbåter fra 15 til 19 fot. 19-foteren var en vakker passbåt i mahogny med høyt fribord og hardtop, ganske uvanlig tidlig på 1960-tallet da de første Vestfjordene av denne typen ble bygd. Men Jansen bygde også Chris Crafts og større motorbåter opp til 25 fot. 25-foteren var forøvrig den siste i rekken av fire båter som Jansen utviklet sammen med Tønsberg-mannen Ulf Zeiner. Sønnen Alf, som nå eier båten "TOP IV", forteller dette om samarbeidet mellom Jansen og faren.
- Preben Jansen var en eventyrlig dyktig båtbygger. Far var trelasthandler og dessuten veldig båtinteressert, så de "fant" hverandre på flere måter. Den første båten Jansen bygget for far var en 20-foter med 75 hk Evinrude utenbordsmotor. Båten ble sjøsatt i 1963. Far solgte alle båtene etterhvert som Jansen bygde nye, og allerede i 1965 var det klart for en 21-foter med 2 x 75 hk Chrysler påhengere. I 1969 bygde han den nest siste, en 24-foter med V8 OMC på 175 hk med ganske dyp V-bunn beregnet for fart rundt 27 knop. Så i 1974 gikk den siste av de store båtene på vannet, en 25-foter med 2 x 225 hk OMC V8 som gjorde den god for 42 knop. Båten skulle egentlig være pluggen til en ny 25 fots plastbåt, men plastutgaven ble aldri realisert, forteller Alf Zeiner.

Plastalderen

Jansen oppnådde imidlertid stor suksess med sine egenkonstruerte plastbåter på slutten av 1960-tallet og begynnelsen av 70-årene. På denne tiden hadde Vestfjorden Båtbyggeri syv ansatte på det meste og produserte fire forskjellige modeller på 15, 16½, 17 og 19 fot. Imidlertid satte oljekrisen en stopper for suksessen i 1973, hvoretter Jansen gikk over til å instruere selvbyggere som sto og støpte sine egne båter i Vestfjordens lokaler. Vestfjorden Båtbyggeri var i virksomhet til tidlig på 1980-tallet.
- Etter overgangen til plast bygde ikke Preben flere trebåter, med unntak av båtene til Zeiner. Det finnes fortsatt mange av Vestfjordens plastbåter her i distriktet. De var solid støpt med tykt gods. Mannen min mente nemlig at Veritas-godkjente båter på den tiden var for svakt dimensjonert. Derfor tok han litt ekstra i, minnes Jenny Jansen. Ektemannen døde i fjor sommer og datteren Linda overtok båtbyggeriet som nå leies ut til Havnøy-stiftelsen i Tønsberg.