utgave nr 3 1999
Katrin den store
Strømlinjeformet og fargerik Magnum-sjef
Katrin den store
Bli med og kjør 50 fots beistet og få ditt livs kick! Katrin Theodoli, sjef for Magnum Marine i Miami, gir klare meldinger. Hun lager verdens ypperste fartsmonstere for de rikeste rike. Sjokkerende knallfargede kompromissløse macho-skrog med en magisk aura og luksuriøs komfort som kanskje bare en kvinne kan skape?
AV ANNE MARIT KLOKK
Båten ”Bestia” er knallrød overalt, bortsett fra en skimrende sølvgrå kontrastfarge i innredning. Beistet tar oss ut i kanalen langs 188.th Street i nordre del av Miami, den berømte gaten som ble bygget opp av Don Aronow. Vi glir forbi den ene berømte fartsbåtprodusenten etter den andre, arven etter Don – bedrifter som lever videre. I bedagelig velkontrollert sig bærer det til havs. Ut forbi broene, utenfor fyr og andre forstyrrelser, presses spakene forover og dyret slippes løs. Som et ekspresstog på toppen av en rygg, raser det sultne skarpskårne skroget frem og spiser opp bølge på bølge, mil etter mil. Katrin Theodoli smiler. En superelegant spelemmet, men atletisk kvinne, utstyrt med magnum krefter og energi, misunnet og beundret, elsket og hatet.
To Caterpillar 1 350 hk diesler er våkne nå. Maksfarten på 62 knop er inne, og det røde monsteret svinger seg som når en Lasse Kjus i toppform setter utfor. Det mest fantastiske med fartsopplevelsen er at man ikke føler tempoet. Båten er som en svevende antilope i sakte film – grasiøs og kattemyk. Vi er til havs og har ”the Miami skyline” langt bak oss. ”Bestia” leker med bølgene som en galopphest suverent og uanstrengt spruter opp sanden i løpsbanen.
Nr. 1 til Victor Borge
Katrin Theodoli selger sine Magnum-båter direkte. Hun operer hverken med forhandlernett eller importører i de ulike verdensdeler. Om det er konger, sjeiker, artister eller andre multimillionærer som vil kjøpe en Magnum, kommer de til henne og hun kommunsierer alltid direkte med kundene. 50-foteren ”Bestia” er ingen ny modell. Den røde vi er ute med, er faktisk byggenummer en og har tilhørt en ikke ukjent skandinav.
-50-foteren ble påbegynt i 1993. Da prototypen var ferdig året etter, skulle den skipes til Middelhavet hvor min sønn og jeg alltid ferierer i båt om sommeren. Men så dukket Victor Borge opp i forbindelse med en konsert, og da var det gjort. Han måtte ha båten med en gang. Sa han var for gammel til å vente på byggenummer 2. Det endte med at Giovanni og jeg dro på fjelltur og Borge fikk sin båt, som han senere har byttet ut med storesøsteren ”Akvavit VI” på 56 fot. Han er et eventyr, den gamle dansken. Hver gang han kommer innom oss på fabrikken, legger samtlige 70 ansatte ned arbeidet for å møte ham. Fordi han er så utrolig morsom og får oss alle til å le ustoppelig, sier hun og forteller at verftet har bygget en hardtop på 56 foteren Victor Borge har nå, fordi den kjente artisten bor i et område med røft og kjølig vær.
Magnum født i 1966
Vi er på vei tilbake med kurs for rolig vann og den indre kanalen. Til høyre før vi legger til kai, ligger en stor tomt hvor en helt ny Magnum fabrikk er under planlegging. I dag har Katrin Theodoli to ”plants”, en på 188 th gate og en mye større ikke langt unna. Meningen er å samle produksjon, kontorer og alt under ett nytt tak.
Det har skjedd mye med Magnum siden starten i 1966 da Don Aronow bygget to offshore-båter som ble kalt Magnum 27 og Magnum 35. Begge gjorde rent bord på racingbanen. Som vanlig var for ham, solgte Aronow virksomheten da hans velykkede racing-modeller gikk over i serieproduksjon. I 1969 dukket den italienske greven Filippo Theodoli og konen Katrin opp i Miami for å selge Magnum-båtene til det europeiske markedet. I løpet av fire år var 80 prosent av Magnum–båtene underveis til Europa, og Magnum hadde skaffet seg en unik image som verdens beste fartsbåt i denne klassen.
I 1976 kjøpte Katrin og ”Ted” Theodoli Magnum, og det ble raskt besluttet at de også skulle satse på større og mer luksuriøse fartsbåter. Magnum 53 var den første av en rekke modeller hvor fartsegenskaper, bokomfort og spenstig utseende er kombinert på en oppsiktsvekkende kreativ måte. Dette er Magnums varemerke som har vært gjennomført i alle modellene, fra den originale 27-foteren opp til superyachten på 70 fot. Fartsegenskaper og teknologi er perfeksjonert kontinuerlig, og hele Magnum-familien er i dag bygget for høy fart i grov sjø og med luksuriøs og eksklusiv bokomfort beholdt.
Eneste kvinne
Filippo ”Ted” Theodoli ble syk og døde i 1990 og Katrin overtok bedriftsledelsen. Hun er den eneste kvinnelige toppsjef i verdens speedbåtproduksjon og hun markerer seg personlig for bedriften, som bare en kvinne kan! En sterk påstand, men det er oppsiktsvekkende når en voksen grevinne kult kjører et brølende fartsmonster på 60 – 70 fot i hastigheter rundt 60 knop langs den franske Riviera eller Floridas kyster. Når Katrin står ved spakene i et av sine fartsuhyrer, enten under testkjøring, fotoopptak eller ferieturer, vil kaksete menn i alle aldre miste sigaren i forflippelsen og glemme sin hustru eller blondine totalt der og da.Og Katrin sørger alltid meget bevisst for å markere sin kvinnelige styrke offentlig. Ved lanseringer, på reklamebilder og i media.
-She is the Boss, sier gutta som jobber for henne. På fabrikken trauste karer som har vært der i mange år. I salg og på messer unge, dyktige selgere, fra Holland, Tyskland eller gjerne Sveits. De representerer Magnum til hun selv kommer på banen og overtar forhandlingene. Jobbmessig er hun en amasone, privat er hun tilbakeholden og forsiktig. Hun slipper seg løs først når hun kjører dyrisk fort i båt, helst sammen med sin 20 årige sønn som skoleres for å overta spakene.
Det er store oppgaver som venter. En ny 60-foter er på beddingen, en storesøster til beistet ”Bestia” som med 2 x 1800 hk skal gjøre 60 knop. Med to doble sovelugarer og bad, stor salong, pentry, mannskapslugar og spiseplass utendørs for ti personer. Alt interiør bygges i Italia etter kundenes ønsker og båtene blir levert, enten pr. skip eller fly(!) og en mekaniker følger med for å sjekke at alt er så tipp topp som en Magnum må være.