utgave nr 12 1999
Klassikerne overlever!
Klassikerne overlever!
Idet aller siste utgave av Båtmagasinet for dette årtusen går i trykken, tar vi med noen smakebiter fra verdens største flytende båtutstilling. Nylig ga Fort Lauderdale International Boatshow noen klare signaler for morgendagen: Store og forvirrede kontraster, krampaktige c-momenter for å skape nyheter og en sterk nostalgisk bølge.
I Fort Lauderdale: ANNE MARIT KLOKK
I startgropa for et nytt millennium er det spennende å registrere de ulike kurser utviklingen av fritidsbåtene tar, globalt sett. I Fort Lauderdale var det visse markerte trender angående fancy båttyper, utvikling av radikale skrog, annerledes båtbruk og større rekkevidde, samt det opplagte faktum at klassikerne vender tilbake i ny drakt og til priser som er overkommelige, også for det store publikum.
Rimelig runabout
Alsberg Junior er en ny 16 foter fra Alsberg Boat Works i Florida. En kopi av gårsdagens klassikere av typen runabout, men bygget i glassfiber og ”kunstlær” og utstyrt med en 175 hk V-sekser Sport Jet fra Mercury. Inspirert av det man ydmykt nok kaller ”gullalderen”, er det bare rattet som er i ekte mahogni. Båten leveres i en rekke utgaver, både når det gjelder skrogfarge, motoralternativer og utstyr. Du kan også få et lite ”svigermorsete” eller ”jump seat”, som amerikanerne så optimistisk benevner det.
Prisen er ca $ 25.000 og inkluderer CD spiller, VHF, full instrumentering og sikkerhetsutstyr.
Opplysninger: Alsberg Boat Works, Inc. E-mail: berg1@gateway.net
Tidløs perfeksjonisme
The Hinckley Company har i 40 år bygget eksklusive seilbåter, men har også to motorbåter i sitt program. Den minste, The Hincley Picnic Boat på 36 fot, skrev vi om i aprilutgaven i år. Den nye storesøsteren Talaria 44 Jet lå i Fort Lauderdale blant digre millenniumnyheter, den ene mer fancy enn den andre, og den lave elegante klassikeren trakk publikum som en magnet. Folk kom for å se og beundre, ikke for å kjøpe. For produsenten er utsolgt fram til år 2003!
Bruce King står for design, og byggematerialet er kevlar/E-glass og karbon i vakuumstøp, en byggemetode som koster eksepsjonelt mye både i tid og penger. Standardmotorer er 2 x sekssylindrede Yanmar 420 hk diesler med to Hamilton 321 vannjet. Som i picnicbåten er styresystemet basert på en dataenhet styrt via en liten joystick. Hinckleys egen lille genistrek som regulerer forover, akterover, retning og sidemanøvrering via baugpropellen bare ved å bevege den lille ”pinnen”. Talaria leveres med to ulike innredninger og et interiør så lekkert gjennomført og stramt maritimt at selv en blasert båtreporter fikk et skikkelig cick.
Opplysninger: The Hinckley Company, Main i USA. Internett: www.thehinckleyco.com
Ny dansk diva
Per Brandt-Møller i Danmark var på plass i Fort Lauderdale med byggenummer en av sin helt nye Diva Royal 800. Brandt-Møller har bygget kvalitetsbåter siden 1946 og startet opp serien Classic Diva Royal i 1992. Det er snakk om tre modeller, Royal 700, Royal 750 og nå Royal 800. Alle tre finnes dessuten i tenderutgave, dvs. med en liten hardtop.
Inspirert av klassiske linjer fra runabouts, ”launches” og de minste Rivaene, vil det alltid være interesse for slike båter. Skrogene er i glassfiber, resten i vakkert behandlet mahogni og teak. Det gjør heller ingen ting at prins Henrik av Danmark bruker en 750 som tender til ”Dannebrog”. Amerikanernes beundring og interesse for Diva-båtene var upåklagelig. Diva 800 er 8 meter lang, 2,40 m bred, veier 2775 kg og utstyres enten med 2 x Volvo Penta diesler eller bensinmotorer fra 170 til 280 hk. med topphastigheter fra 42 til 55 knop.
Opplysninger: Diva Royal. Tlf.: 0045 47 31 06 77. E-mail: bmb@image.dk
Raskere trawler
Bruce King er et designernavn som ofte dukker opp når kombinasjonen klassiske linjer og moderne egenskaper er merkbar, både for seil-og motorbåter. For Pacific Seacraft i California har han skapt denne 38 fots hurtiggående trawleren, kalt Seacraft 38T. Båten har akterlugar og veier godt over 10 tonn, så det skal krefter til for å få toppfarten opp i de lovede 20 knop. Standardmotorer er 2 x Caterpillar 3116 på 325 hk.
En trend i USA er at båtfolk nå vil ha større rekkevidde. Flere av de store bruktbåtene selges i dag fordi drivstofftankene er for små. Ombord i Seacraft var kapasiteten 420 liter, men for dem som ønsker det, kan de få en tredje tank på 900 liter.
Opplysninger: Pacific Seacraft. Internett: www.pacificseacraft.com
Tøff ”taubåt”
Sikkerhet, komfort, stor rekkevidde og drivstofføkonomi er stikkord for Ed Shelton i Virginia som produserer kopier av de gamle taubåtene under navnet Nordic Tugs. I Fort Lauderdale presenterte verftet sin 32 foter som virkelig er en fin bobåt for fire personer. Med et gjennomarbeidet halvplanerskrog gjør denne tilsynelatende trauste og tunge taubåten faktisk oppi 20 knop, avhengig av motorstørrelse (Cummins diesler).
Båten har et tøft preg, men innredningen er tiltalende og delikat. Store vindusflater lyser opp innredningen som er i mahogni og teak. Nordic Tugs finnes i tre modeller. 32 foteren, 37 foteren og flaggskipet på 42 fot.
Opplysninger: Nordic Tugs. E-mail: beshelt@bellatlantic.net
USA-sjekte
Martini 18 er USA’ svar på våre åpne sjekter. Å lansere en slik båt på tampen av et millennium, er nok et signal om at klassikerne lever videre. 18 foteren er produsert i glassfiber og motorisert med en 18 hk Yanmar diesel. Med pyntende tredetaljer og komfortable puter, vanntank, CD-spiller, stuerom, kjøleboks, cockpitbord og en liten håndvask m.m., fremstår snekka som en forseggjort og elegant nyhet. Martini Marine lager også en 21 foter med tradisjonelle linjer.
Opplysninger: Martini Marine. Tlf.: 001 253 839 5213. Fax: 001 839 5218.