utgave nr 16 2008
Leserbrev desember 2008
Leserbrev desember 2008
En frustrert havarist
Våren 2002 ble som alltid brukt til båtpuss av min kjære Mørebas 7200 som jeg er uendelig glad i. Men etter div påkostninger på gammel (1982 mod.) Mercruiser sa både lommeboka og fornuften stopp. Den var rett og slett utslitt og mett av dager.
Hva gjør vi nå? Ny motor koster mange penger for en familie på seks. Båten ble liggende å duppe på brygga utenfor kjøkkenvinduet og det virket nesten som den var sur på meg. Vi bestemte oss for å selge den. Juli fremstod varm og fin og folk ringte og var intr. Satt bak i solsenga med en kamerat da en intr båtkjøper ringte. Det viste seg at han var på utkikk etter en litt større. Så da min kamerat spurte spent hvordan det gikk, svarte jeg ”Nei, han skulle heldigvis ha en større.” Du kommer aldri til å klare å selge den båten din du, kom det lattermildt fra min kamerat.
Og slik ble det.
Banken var villig og 26. august var ny Mercruiser 1,7 TDI og nytt drev montert til kr 146 000,-. Og jeg var den stolteste mann i hele Lindesnes kommune den høsten.
Årene gikk med service hver høst eller vår alt etter som det passet min forhandler og vi koste oss. Inkl denne sommer frem til 9. Juli.
DET SA PANG I MOTOREN ETTER 600 TIMER!
Jeg fikk hjerte i halsen og oljealarm hylte. Ungene så at nå passer det ikke med vitser.
Fikk tak i forhandler på tlf og forklarte hva som var skjedd. ”Oj oj, du må nok bare ordne deg et slep til land.” sa han.
Så ble gjort, og båten ble hentet etter en liten uke av forhandler. De var raske til å demontere motoren og konstatere feil. SPRUKKET STEMPEL.
Fikk beskjed om å ta det rolig for dette er klart en reklamasjon. Mercruiser har hatt noen slike tilfeller på denne motoren. Noe feil med innsprøyningsdysa eller noe slikt (jeg kan lite om motorer).
Så gikk sommeren. Motoren stod, de tok ferie visstnok og ingen svar når jeg spurte.
Omsider kom et svar, men for et svar…
Det er ikke garanti på motoren da den har passert 5 år. Reparasjonen vil koste 40.000 kroner. Slå den!
Mener å ha lest om biler som blir innkalt når det oppdager mistanke om skjult feil. Her har jeg kjørt i storm og sol og stolt 100 % på min Mercruiser uten å høre om en svakhet før jeg selv ligger og driver. Navn på importør får jeg heller ikke oppgitt da de ikke vil ha noe mas i fra private. Dette lukter!
Så her sitter jeg med en motorløs båt i hagen og vet ikke hva jeg kan gjøre. Må jeg rett og slett godta dette? Driver selv butikk med kapitalvarer og kjenner reklamasjonsloven godt. Så den er grei.
Men de fleste av mine leverandører vil ha fornøyde kunder og bruker ofte noe som kalles GOODWILL.
Jeg undres og lurer på om dere kan ta kontakt med importør om dette. Han har jo fått mye skryt av disse motorene i deres blad.
På forhånd takk. Så får jeg vente på neste blad. Det er det nærmeste båtlivet jeg har kommet i sommer.
Motorløs båteier.
Jarle Stensland
Bildetekst:
KOS: Fra en av våre mange gode turer. Kristian (6) storkoser seg på Imsa, Lindesnes.
HURRA FOR SJØASSISTANSE
I sommer bar det av sted med en ”harrytur” fra Hvaler til Strømstad i min 23 år gamle trofaste Saga 27 og Bukh sjøvannskjølte 48 hester. Vi var seks personer som i fint vær krysset Sekken, så begynte Bukh’n å tappe krefter samt ble kaldere og kaldere. Etter trygg havn i Sverige åpnet jeg motorrommet og der strømmet vann inn fra rustet hull i kjølekappa. Mannskapet medvirket til tømming og jeg ringte Sjøassistanse i Norge som umiddelbart ga meg nummeret til en redningsmann fra distriktet, Daniel Hovresund. Meget profesjonelt tauet han oss til et verksted i Strømstad. Deretter ble mannskapet eskortert tilbake til Hvaler mens jeg fikk super service og sveising av hullet i en tidlig morgenstund. Oppgjøret kom etter seks uker, like smertefritt som alt det andre. Med andre ord: en perfekt hjelp fra Sjøassistanse som herved anbefales.
Jan Eriksen, Oslo
Egenimport av båtutstyr
Jeg har lest artikkelen om kjøp av båtutstyr på postordre fra utlandet i Båtmagasinet nr. 14/2008 med stor interesse. Selv har jeg ingen egen erfaring å bidra med, men temaet diskuteres ofte lenge og vel i båtmiljøet rundt her. Store besparelser og glimrende service er det mange som nevner. Tilgjengeligheten til varer og tjenester fra utenlandske leverandører har blitt veldig mye bedre på kort tid. Delenumre er tilgjengelige på nettet og forbrukeren selv vet ofte hva han skal ha uten å måtte diskutere det med en lokal leverandør. Sorry båtbransjen, men sånn har det blitt.
Et relevant eksempel som jeg vet om er kjøp av en ZF gearboks på postordre. Fra en leverandør på vestkysten av USA ble den levert av bud her hjemme ferdig fortollet og med mva. til ca. halv pris av hva den norske importøren kunne tilby. Fraktkostnadene blir høye ved enkeltvis forsendelse av tunge komponenter, men allikevel denne besparelsen. Et annet paradoks er at ZF så vidt jeg vet blir produsert i Tyskland, så denne gearboksen har trolig vært rundt halve jordkloden før den endte opp i en båt her. Logikken rundt den enorme prisforskjellen i forhold til den norske forhandleren er vanskelig å få øye på.
Det er mange gode eksempler på at garantireparasjoner på utstyr kjøpt på postordre fra utlandet går aldeles utmerket. Ny eller reparert komponent blir levert på døra med omtrent den leveringstiden som Båtmagasinet har opplevd – noen dager. Jeg har selv opplevd å måtte vente i uker på garanti på utstyr som er kjøpt i Norge. Opplevelser av det slaget gir definitivt ikke de norske distributørene noe klart fortrinn.
Det er helt åpenbart at vi trenger lokale leverandører med mennesker som har kompetanse, selv om kunnskapen blant forbrukerne som nevnt øker. Dette er et viktig argument i debatten. Men hva om norsk båtutstyrsbransje hadde gjort en grundig gjennomgang av sine rutiner og leverandører? Det er ikke helt usannsynlig at man ville funnet ett eller flere av disse forholdene; for mange distribusjonsledd, for høye påslag i ett eller flere ledd, ineffektiv logistikk, unødvendig høye fraktkostnader, etc. Når en privatperson kan spare 40-50 % på å bestille en enkelt enhet levert med kurér på døra er det ganske sannsynlig at profesjonell import i større skala blir enda mer lønnsomt. Ved at bransjen tilpasser seg den nye virkeligheten burde det være gode muligheter for å få en ”ja takk, begge deler”-situasjon – både lokale leverandører og lavere priser.
Det hadde vært interessant å høre båtbransjens syn på dette, forhåpentligvis litt mer nyansert enn Belamarins ”sånn styggedom vil vi ikke ha noe med å gjøre”. Utfordringen er herved overbrakt.
Øivind Aspaas,
Sandefjord
US-import
Leste med stor iver deres artikkel om nevnte emne da jeg selv handler mye på nettet, spesielt fra USA – i hvert fall før finansuroen sendte den ellers så rolige og bedagelige dollaren opp over 6 kroner...
Jeg reagerte på et par ting i reportasjen. Importørene bevitner en utrolig arrogant og trangsynthet som minner sterkt om bilimportørene og merkeverksted på nittitallet da tyskimport var den store stygge ulven. Nå har de skjønt at ved god service og kundebehandling samt riktige priser så får de fornøyde kunder som kommer igjen og ikke minst - kunder som legger igjen penger..
Ved å avvise kunder med "dette har du importert selv så du kan glemme å få hjelp her" betyr for min del at jeg aldri kommer til denne forhandleren eller importøren igjen, heller ikke kjøper produkter som de importerer samt jeg lurer på hva produsenten synes om denne holdingen ute i sitt forhandler nett...
Hva er forskjellen om jeg kjøper min plotter fra en forhandler i dette tilfellet fra USA eller om den står i en båt som er importert fra USA som Grande hos Belamarine poengterer.
Og når det gjelder gyldigheten av garanti, så betyr internasjonal garanti også Norge, selv om vi sitter her på berget og prøver å verne hver lille tue.
Og som dere skriver i artikkelen, det er fristende å få levert en original starter til min 4.3 Mercruiser på døren etter en uke til ca 1 000,- istedenfor å betale 2 500,- og vente 14 dager fordi alle ledd skal ha sine påslag.
Samt jeg lurer litt på hvilke frakter dere har brukt - de var jo hinsides!
Får levert manifold og raiser til min motor nå snart for 350 dollar i frakt og dette veier en del mer enn plotteren deres...?!
Det er kanskje ikke nødvendig å sende den med ekspress kanskje, det burde være nevnt i artikkelen også - slik at den ikke blir skjult skremsel propaganda for importørene her i landet!?
Men det er jo som NorBoat sier - båtbransjen har lang vei å gå for å komme til bilbransjen sitt nivå. Og det er jo egentlig et minimum av nivå synes nå jeg siden båtsesongen er utrolig kort, og det er mye penger som ligger ute og flyter.
Ha en super båtvinter - jeg skal montere bauglys kjøpt for 125 dollar (kontra 1990,- NOK) i løpet av den!
PS ledninger etc. har jeg kjøpt lokalt så de før sitt også..
Thomas Noreng Aar
Avgiftsfri
diesel
Siden kilometeravgiften på dieselbiler ble erstattet av en ekstra drivstoffavgift har det vært mulig å fylle «farget» diesel på blant annet fritidsbåter.
Denne ordningen har vært under sterkt politisk press i en årrekke, så det vil komme som en lettelse for alle eiere av båtdieseler at det ikke blir noen endringer av dagens system i kommende budsjettperiode.
Dette bekrefter departementsråd i Olje- og energidepartementet, Elisabeth Berge:
- Dagens ordning med rimeligere farget diesel vil bli videreført, fastslår hun. Det er da en god nyhet.
Dieselmann