utgave nr 8 2002
Leserbrev
Hvor er dette?
Riktig svar i maiutgaven var Leangbukta og vinnere er:
Terje Andersen, 1767 Halden
Trude Engebrethsen, 0377 Oslo
Svein-Erik Amundsen, 1392 Vettre
Finner du propellen?
Båtmagasinets propelljakt er i full gang, en konkurranse som skal gå igjen i hvert nummer til og med novemberutgaven. Oppgaven er å finne en propell i samme størrelse som du ser her, bortgjemt på en eller annen side i bladet. Hver måned trekker vi ut en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. Finner du propellen og sender oss en fax på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 10. august, blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten er med i trekningen av en tur for to til London Boatshow på nyåret. Dette blir gjort primo desember.
I maiutgaven sto propellen på side 91 og vinner av redningsvesten er Kjell Hansen fra Flatåsen. Vi gratulerer!
Splittflagget
Det er litt skuffende at dere som jobber i båtbransjen ikke tar dere tid til å lære dere flaggreglene til KNS før dere publiserer nedsettende artikler om oss som fører KNS-flagg på våre motorbåter. Her kommer et utdrag av reglene:
Medlemmer av KNS som har båt registrert i KNS' båtregister, seil eller motor, har anledning til å føre splittflagget. Kongens båter og marinens fartøyer fører splittflagg uten monogram i midten (statsflagg).
Thor Leonard-Nilsen
SVAR:
Dette var et utdrag av en diskusjon som gikk på "Båtplassen" på Internett, og dessverre falt resten av diskusjonen ut som skulle konkludere med det du helt riktig poengterer. Forøvrig var det ikke vår journalist Jan Harry Svendsen som skrev kommentaren under navnet "Jan".
RED.
Designkonkurransen?
Eivind Amble nevnte i sin artikkel i desembernummeret i fjor at Risør Trebåtfestival hadde planer om å arrangere en designkonkurranse med utgangspunkt i nøkkelordene "miljø", "rekruttering", og "tre som byggemateriale".
Mange har kontaktet Båtmagasinet og spurt om konkurransen er skrinlagt siden den ikke er blitt nærmere annonsert? Vi kan forsikre om at prosjektet slett ikke er gått i glemmeboken. Men en skikkelig gjennomføring av en slik konkurranse forutsetter solid sponsorstøtte. Siden det økonomiske klimaet i Norge ikke ble det samme i 2002 som det var i 2001, har det vært nødvendig for prosjektledelsen å ta et hviletak. "Sponsortørken" har bare forsinket blomstringen litt.
Nå skimter Risør Trebåtfestival lysning i horisonten, og mye tyder på at prosjektet vil skyte fart ut over høsten. Men det er sannsynlig at konkurransen i første omgang vil fokusere på den lille båten for den oppvoksende slekt. Blir oppslutning og resultat som håpet, vil konkurransen om den litt større, enkle familiebåten følge hakk i hæl.
RED.
På jakt!
Håper noen kan hjelpe meg med en etterlysning. Min fars onkel, Carl Ing. Iversen bygde tidlig på 1950 en tre-motorbåt. Båten ble bl.a brukt i den norske filmen "Line" på slutten av 1950. Som slektning av Carl I. prøver jeg å finne denne båten, og vet at det for noen år siden (8-10) var det en reportasje om båten i bladet Småbåtliv. Har du kjennskap til denne båten, eller tips om hvor jeg kan forhøre meg?
Trond Iversen
3960 STATHELLE
Tlf: 35 96 06 11
Ekstra for lystbåtkanalene?
Jeg kjøpte meg en ny VHF fra Raymarine nylig og regnet med at prisen var slik som oppgitt. Men stor var overraskelsen da butikken skulle ha 600 kroner ekstra for å legge inn lystbåtkanalene i apparatet. Dette regnet jeg som en del av pakken jeg kjøpte, og jeg føler meg litt lurt. Har fått opplyst at praksis er forskjellig fra butikk til butikk.
A. Hansen
Kristiansand
SVAR:
Dette er helt feil fra butikkens side, sier Lars Grande i Belamarin som er den norske importøren av Raymarine-produkter. Selvfølgelig skal alle vanlige kanaler være installert uten tillegg i prisen. Kjøper man en Raymarine-VHF, skal lystbåtkanaler eller fiskerikanaler være gratis installert fra oss. De som har betalt ekstra for dette, kan ta med seg mitt svar tilbake til butikken og få refundert det de har betalt ekstra, sier Grande.
RED.
Sløsing med penger
Ingen tvil om at Redningsselskapet gjør en svært god jobb. Imidlertid er ikke pengebruken like god. Her sløses det på flere områder. Det burde settes store krav til i og med at organisasjonen blir støttet av det offentlige og private. Til tross for at Redningsselskapet har fått melding om å hente reservedeler for motorer, ligger de ute og blir ødelagt. Delene er nye og har verdi på flere titalls tusen kroner, ja faktisk mer enn 100.000,-.
Dette til tross, det er ingen som tar ansvar og lar det skure å gå. Pengene kommer inn likevel. Nei, Redningsselskapet, ta vare på verdiene!
Thor Norling
Eskortetjenesten igjen
Jeg hadde et innlegg i Båtmagasinets aprilutgave om at vi som bor langs rogalandkysten har et problem om sommeren. Når vi vil østover, er det et veldig bra tiltak med Redningsselskapets eskortetjeneste, men problemet er at man må være fire båter for at skøyta følger oss. Jæren er eksepsjonell tøff. Jeg har snakket med jordarundtseilere som sier at de aldri har opplevd maken til havstrekk når det gjelder sjø og uvær. Så Jæren er ikke et problem bare for nybakte båteiere, men også for de som har lang erfaring. Derfor ber vi igjen om følge selv om det bare er en båt som skal gå.
Rogalending
Tips mot sjøsyke
Gruer du for å dra på sjøen fordi du ofte bli sjøsyk? Det er mange gamle, gode og nyere råd mot sjøsyke. Vi har piller og plaster og helsekostprodukter. Men ingefær er tingen. Innta en dose ingefær i god tid før turen og hver fjerde time underveis. Ingefærkapsler fås i helsekostbutikker hvis du ikke vil spise rå rot. Du kan også koke roten noen minutter og drikke kraften – et gammelt råd mot forkjølelse. En undersøkelse fra USA viser at dette hjelper mot reisesyke.
Karin
Månedens hilsen
På Båtmagasinets diskusjonsbase Båtplassen på Internett raser det inn glade, sinte, sure og engasjert informasjonssøkende innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker fra nå av et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner innlegget med en T-skjorte. Denne gangen er det signaturen Bob Kåre som tar kaka. Vi håper han tar kontakt med oss slik at han kan få seg en ny båttrøye! Han skriver om:
Båtlivets negative sider
I helgen opplevde jeg båtlivets verste side. Vi lå to snekker fortøyd på langs ved siden av hverandre mot en gjestebrygge. Vi satt i den innerste snekka under kalesjen grunnet heftig regnvær. Plutselig smeller det til og båten gjør et kast. Vi skvetter opp og ser til vår forferdelse at en stor trebåt har tredd baugen inn i plastsnekka mi på midten. Knasingen ga seg etterhvert, og vi fikk dyttet bort båten. Sjåføren krabba rundt på dekk, fullere enn at han klarte å snakke. Vi måtte hoppe oppi og få lagt til båten for ham, han drev rundt i gjestebrygga, og var borti flere båter. Han mente det gikk bra, for vi alle hadde fenderlist. Til vår store forferdelse viste deg seg at han ikke klarte å kjøre båten, sto bare og rusa med gassen. Det var heller ikke revers på båten. Fikk til slutt lagt til, notert skiltnr. og ordnet med vitner. Alder: 40 - 45 år. Hvordan går det an??? (Satt og slang dritt om tupperware båten vår, som ikke tålte noen ting). Politiet kom og inspiserte, da de ikke ville betale havneavgift. Jeg liker å ta noen øl på sjøen selv jeg, men grensen må jo gå et sted...
Bob Kåre
Kart for bruk i åpen båt
De tradisjonelle sjøsportkartene er for store og uhåndterlige til mitt bruk i åpen båt. Jeg har derfor laget meg et knippe kart i A4 format ved at jeg har klippet ut utsnitt fra vanlige 1:50.000 kart og laminert disse i stiv plast. Har da et ypperlig stivt A4 kart som tåler sjøsprut og som jeg kan ha i snor rundt halsen. Jeg kunne dog tenke meg å ha noen av kartene i målestokk ex. 1:10.000 for lettere å kunne lese detaljer og ser for meg at der må kunne være mulig å printe ut kartutsnitt fra de moderne elektroniske kart. Har forstått det slik at man da må ha et kartsystem som ikke er basert på punktgrafikk, men derimot såkalt vektoriserte kart. C-map skal visstnok være vektoriserte kart. Dette fordi det ikke er ønskelig at streken blir tykkere til mer man zoomer inn. Da dette er utenfor mitt kompetanseområde, kunne jeg tenke meg å høre om det er noen av leserne som har erfaring med dette.
TMe
Unorsk service
Undertegnede gikk til innkjøp av en ny Windy 34 Khamsin. Båten skulle hentes hos Windy i Arendal 14. mai. Overleveringen var førsteklasses med god instruksjon. Første tur var fra Arendal til Tønsberg. Alt fungerte bra, men utfordringer med kartplotter fra Simrad gjorde seg gjeldende ved ankomst Tønsberg. Det ble kveld, og vi skulle videre. Den neste turen skulle gå fra Tønsberg til Blindleia, Gamle Hellesund.
Windy ordnet på kveldstid bytte av kartplotter gjennom en avtale som forhandler Einar Aaby AS har med Vollen Båtservice. Jeg treffer for første gang en fantastisk unorsk, positiv serviceinnstilling, hvor både kveld- og nattarbeid er en del av serviceapparatet.
I litt rufsete vær har vi en fin tur til Gamle Hellesund. Siste etappen går fra Gamle Hellesund til Oslo i enda mer rufsete vær og noen få nye utfordringer melder seg som jeg tar opp med Windy på telefon ved ankomst Oslo og som senere igjen blir reparert av Vollen Båtservice. Et siste element som Windy lover å justere på blir også bragt i orden.
Fra en som selv lever av å selge service og kvalitet, var det en opplevelse; ny produsert norsk båt og ikke overraskende at suksessen til Windy handler om utlandet – over 80 prosent går til eksport. Jeg tror mye av suksessen skyldes en fundamental tro på kvalitet i alle ledd, inklusiv service. I tillegg vil jeg gi en betydelig honnør til Jon Geirr Spockeli i Vollen Båtservice for en positiv og rask løsning på de problemer som gjorde at man i stedet for å irritere seg over at dagen og turen ble litt ødelagt, ble man positiv og fikk virkelig tro på at det går an!
Petter A. Stordalen
Oslo