utgave nr 10 1995
Nilsen, Nidelv, Norge!
Nilsen,
Nidelv,
Norge!
Denne enkle adressen er grei nok. Det kommer fram. Spørsmålet blir til hvilken Nilsen. Går du inn på Nidelv Båtbyggeri og roper NILSEN, spretter de nemlig opp fra alle kroker av "bua". Fire brødre og seks fettere Nilsen er i bedriften som nå har bygd fritidsbåter i 65 år.
AV ANNE MARIT KLOKK
Nestoren Nils Nilsen, far og bestefar til Nilsen-gutta og Nidelv-båtene, døde i 1991. Da var han blitt 95 år gammel. Nils startet båtbyggeriet i 1930 og var i full jobb helt til han fylte 92. Nilsen-dynastiet er nå blitt et konglomerat av forskjellige grupperinger Nilsen i ulike firmaer. Nidelv Eiendom, Nidelv Båtbyggeri, Nidelv Design, Nilsen Boat og Nidelv Nautic. Det høres vanskeligere ut enn det er i virkeligheten. For når man kommer til båtbyggeriet ved Nidelven, er alle brødrene og fetterne på plass. De har funnet sin spesielle stilling i båtproduksjonen etter egne evner og behov. Alle er like interessert i båter og samtlige er ivrige båtbrukere i fritiden. Bortsett fra gamle Nils. Han var ikke glad i sjøen og aldri interessert i å farte rundt i båt bare for moro skyld. Han kunne like gjerne skapt en møbelfabrikk. Tilfeldigheter gjorde at han som 14-åring begynte hos sin onkel båtbygger Martin Andersen.
Da Båtmagasinet intervjuet Nils Nilsen for ti år siden, forklarte han det slik. -Det var ikke så mye å ta seg til da jeg var ferdig med skolen 14 år gammel. Derfor var det naturlig for meg å begynne hos min onkel båtbyggeren. Hos ham lærte jeg det grunnleggende. Siden jobbet jeg hos andre og lærte mer. Etter å ha vært hos forskjellige båtbyggere i 18 år, ville jeg starte for meg selv. Det var elendige tider, men jeg begynte å bli voksen og hadde familie og forpliktelser. Følte vel at jeg hadde lært nok av andre, men vi eide ingen ting. Det jeg likte var å skape solide og pene båter av materialer som den gangen var fint trevirke. Hadde onkel laget møbler, hadde vi vel vært i møbelbransjen alle sammen....
De harde 30-åra...
Da Nils Nilsen startet båtbyggeriet, var han 32 år. Han dro til Kristiansand og klarte å få tak i to kunder. Av materialene for 274 kroner, som han fikk på krita, ble det to båter som han tok 400 kroner stykket for. Han hadde ei bu hvor han jobbet natt og dag for å bli ferdig. Det var mange andre som drev på samme måten. Konkurransen var tøff og prisene ofte avgjørende. Det gikk mest i rosjekter og fiskesjekter, bygget i eik eller furu. En 17-foting kostet 150 kroner og en fiskesjekte det dobbelte. Det var kjekt med fiskerne for de hadde gjerne pengene i lommen.
Det var lange dager. 15-16 timer i døgnet. Lørdager jobbet han fra sju om morgenen til midnatt - for å kunne ta søndagsfri. Tøffest var det for Nils i 1934 da bua brant ned, men han ga seg ikke. Han bygget en ny og senere utvidet han den brannherjede bua. At alle fire sønnene hans etter hvert kom inn i båtbyggeriet, gledet gamle Nils. Han sa mange ganger at det var en lykke at hørselen hans var blitt sterkt redusert på et tidlig tidspunkt på grunn av manglende hørselvern i den verste "klinketida". Med det mente han å si at han slapp å høre sønnene "diskutere" seg i mellom på sin noe høyrøstede måte. Det har vært mange vel så mange meninger Nilsen som sønner og sønnesønner gjennom alle disse årene.
Da plasten kom på 60-tallet, var Nils skeptisk til å begynne med, men han skjønte fort at dette var fremtiden. Likevel husker sønnene godt den gangen fader'n var ute på brygga og en fornøyd Nidelv-kunde hadde kjøpt en av de første plastbåtene og ropte begeistret:- Ja, nå har jeg fått meg båt for resten av livet!
-Da blir i alle fall ikke du gammel, svarte Nils. Det var i 1966-67. I 1968 lanserte Nidelv 24-foteren, snekka som fremdeles etter så mange år er bestselgeren. Også kalt verdens største 24-foter.
Liten modellfamilie
Ser man på modellene Nidelv har solgt gjennom alle disse årene, er det ikke store modellspekteret. Først var det sjektene. Senere skjermsnekker og elegante plattgattere. På 50-tallet lanserte Nils ro -og seilbåten Trillingen på 15 fot og i 18 år produserte Nilsen båter for Bror With. Det var 14, 15 og 17-fotere, raske mahognibåter som skulle bli forløperen til de senere populære passbåtene. De laget også store flotte luksusbåter på bestilling.
I dag selges fortsatt de tre i Classic-serien 24-, 26- og 28-foteren. Ved siden av disse er det 610, 690 og 750 Sport og 730 Holiday. En ny og spennende 30 -foter er på beddingen og blir sannsyligvis lansert under Sjølyst-utstillingen til våren. Det har ikke vært mange "sprell" eller fikse ideer når det gjelder satsing. Det har hele veien kun vært snakk om sikre vinnere. Kanskje med unntak av en 34-fots snekke med flybridge som dukket opp en gang på 80-tallet. Det ble kun bygget to av den.
-Vårt største problem i dag er paradoksalt nok vår image som produsent av trauste snekker, sier Herold Nilsens sønn Torstein, som er bedriftens daglige leder. -Folk glemmer at vi også har Skandinavias mest moderne sportscruisere! For noen år siden levde familien Nilsen med sine Nidelv-båter i sin egen lille verden hvor det hele tiden var om å gjøre å lage nok båter til å dekke etterspørselen i Norge. De siste ti årene har vært annerledes og Nidelv har vært meget aktive i Tyskland, Sveits, Østerrike og Holland i tillegg til hele det skandinaviske markedet. Spania og Italia har også Nidelv-forhandlere.
-Tidligere kunne nok lydnivået i "bua" være over decibelgrensen, men i dag er det samholdet i Nilsen-klanen som er vår sterke side, sier Torstein. -I dag drives ikke båtbyggeriet som en familiebedrift, men er ledet av et profesjonelt styre. Det er bedre slik.
Mange Nilsener
Om modellfamilien er liten, er Nilsen-familien desto større. Nils' fire sønner eier Nidelv Eiendom sammen. Ingvald, den eldste drev båtbyggeriet i mange år, men tar seg nå av Nidelv Nautic som steller med innredning og delesalg sammen med Herold, den nest eldste og Torsteins far. Gunnar har i alle år konstruert båter. Han jobber nå i Nilsen Boat som produserer Nidelv 690 og 730. Yngstemann Eivind har i alle år hatt ansvaret for støperiet. Så oppgavene er vel fordelt og nå er seks fettere inne i bildet. Bl.a. er fire av dem engasjert i Nidelv Design ogde to andre i Nilsen Boat. Forvirringen blir total når snart siste generasjon Nilsen diverse tremenninger kommer inn som sommervikarer og etterhvert som faste medarbeidere.
Det er totalt ca 60 personer ansatt i bedriften og det er i dag flere oppgaver enn selve båtbyggingen. Administrasjon, markedsføring, salg, kundebehandling og eksport krevet sitt. Et typisk norsk båtfenomen er Nidelv-klubben som ble startet for drøyt ti år siden. I dag har klubben ca 150 medlemmer som møtes tre fire ganger i året og som besøker bedriften annen hvert år. De har sin egen avis, Nidelv-posten hvor entusiastene kan bytte utstyr, båter, lese om nyheter og turopplegg.
-I sommer var ca. 30 båter samlet her ved bryggene og vi hadde 130 store og små til grillfest lørdag kveld, sier Torstein Nilsen som sammen med eksportsjef Øyvind Jørgensen og to sekretærer utgjør sekretariatet på Nidelv.
Alt går i bølger. Båter og båtbransjen svinger seg fra de store dyp til de høye bølgetopper. Noen havarerer underveis. Nidelv Båtbyggeri har holdt koken i 65 år. Det begynte med høvdingen, Nils Nilsens to sterke never og et ukuelig pågangsmot. Og fortsettelsen er en eventyrlig knoppskyting. Både på det menneskelige, det kreative og det økonomiske plan.