utgave nr 3 2001
Norske verstinger i Florida
Norske verstinger i Florida
Da båtshowet i Miami åpnet sine dører nylig, var det en katte med to unikt sprelske motorer som stjal showet. Parhestene Trond Schou og Nils Johnsen fra Norge har bygget to 16 sylindrede bensinmotorer à 1700 hk og 19,8 liters volum inn i en av deres potente 50 fots katamaraner. ”War Bird” har en lakkert gullørn som ”kommer flygende” mot deg. Den norskedrevne bedriften Nor-Tech har markert seg i Florida.
TEKST OG FOTO: ANNE MARIT KLOKK
Trond og Nils tar hele produksjonen i eget hus. Totalt er de 35 ansatte som skaper båter fra A til Å, en type båtfabrikk som faktisk er den eneste i sin sjanger i USA. De konstruerer og bygger båter og motorer, spesialutformer innredningsløsninger etter kundens ønsker, lager interiører og alt utvendig. Siste finish er ofte en fancy lakkeringsjobb som alene kan koste kunden 50 000 dollars. Men kundene er der og kommer tilbake etter mer. En kundegruppe som vil ha sprøere og raskere båter som stikker seg ut – både farts- og designmessig. Båtbyggeriet ligger i nærheten av Fort Meyer på vestkysten av Florida.
Vi satt og svettet på standen til Nor -Tech under Fort Lauderdaleutstillingen sammen med Trond Schei i november og kikket på nye og potensielle kunder og hilste på noen av de etablerte kundene Nor-Tech lager båter for. I 30 grader pluss, fremstår enkelte mennesker utrolig kuule med sine tusendollars diskrete solbriller og armbåndsur i super de luxe klassen. Noen har med samboeren i armkroken. Lekre jenter med lange bein og kjølig eleganse. Men gutta snakker power. - Hvordan går det med den 50 fots katta som skulle være blå og orange? Blir den ferdig til neste Poker Run?
- Kundene våre er etter hvert blitt etablerte forretningsfolk med mye penger og fartsdilla. De har nok et markeringsbehov – for det skal være raskest og sprøest og mest mulig oppsiktsvekkende i dette miljøet som egentlig ikke er så veldig stort. Men de holder sammen i klubber som arrangerer sine Poker Runs der det ikke er snakk om å kjøre fortest, men på rekke og rad gå sørover til f.eks Key West med samme type fartsfenomenale farkoster. Kjempeartige arrangemeter der hele familien kan være med, alt er arrangert og lagt opp med middager og hotell, og på turen får de mange pittoreske fotomotiver. Det er bare å holde seg bak og du slipper å navigere. Og så vanker det priser til båtene, som f.eks for den fineste lakkjobben, det ryddigste motorrom, den mest fancy innredning osv. Helikopter filmer det hele fra oven, så du kan kjøpe minnene med deg hjem.
- I fjor var vi tilstede med ti båter av totalt 100 deltakerbåter og mye av vår markedsføring ligger her. Da får vist fram produktene, båteierne titter på hverandres farkoster og kjøpelyst- eller byttelysten er ikke langt unna, sier Tond Schei.
Men det har ikke alltid vært slik. Trond kom til USA I 1984 og da arbeidsnarkomane Nils Johnsen kom over med en racingbåt han hadde bygget i Norge, videreutviklet de dette skroget sammen og fikk solgt den første. Så kom en ny kunde som fortalte naboen sin om et topp produkt, og siden har det gått slag i slag. Nå består ”modellparken” av en 38 foter, en 43 og en 52 foter – alle v-bunnsbåter, samt en 50 fots katamaran.
- Det er planer om en 120 fots daycruiser?
- Ja, vi er ferdig med pluggen, som er en stor og krevende del av jobben. Vi bruker tid på dette prosjektet. Kanskje det blir pensjonsgrunnlaget vårt ….