utgave nr 12 1996
Ny påhengerteknologi: Full krig!
Ny påhengerteknologi:
Full krig!
Konkurransen mellom to-taktere og firetaktere har gått stilleog rolig. Men ny totakt-teknologi har ført til åpen krig.
Av Hans Due
Aktørene er OMC med sitt østerikske Ficht-system og det australske systemet Orbital som benyttes av Mercury/Mariner. Det er over to år siden OMC lanserte sin nye strategi med totakterteknologien til både Ficht og Orbital (LEAP 2 og LEAP 3 der LEAP står for Low Emission Advanced Propulsion). Men det var nå i høst at den første motoren ble presentert, en 150-hesters påhenger med Ficht teknologi. Forsåvidt etter timeplanen, men i mellomtiden har også Mercury/Mariner inngått samarbeide med Orbital, og presentert den første motoren, en 200 hk. påhenger.
Samarbeidet mellom OMC og Orbital har tydeligvis kjølnet betraktelig. OMC har rost Ficht-systemet opp i skyene, mens Orbital benyttet den store utstyrsmessen i Chicago i høst til å slakte Ficht og fremheve sin egen fortreffelighet.
Marine Power sier at de muligens vil lage påhengere med Orbital-teknologien helt ned til 60 hk. og fortsette med 4-taktsteknologien på mindre motorer. OMC sa da de presenterte sitt samarbeide med Orbital, at systemet ikke egnet seg for motorer under 200 hk. fordi det ble for komplisert og tungt. Orbital på sin side henger ut Ficht fordi innsprøytingssystemet består av for mange deler og for mye “leamikk”.
Både OMC og Marine Power har utviklet fine påhengere, enten det nå er 150-hesteren med Ficht-systemet eller 200-hesteren med Orbital-systemet. Systemprodusentene er likevel i full krig. Samtidig jobber firetaktsfolket med Honda i spissen ufortrødent videre, og mener at deres teknologi er den som vil vinne fram til slutt.