utgave nr 4 1998

PÅ BÅTMESSE: Fiskarlagets valg

Publisert Sist oppdatert

PÅ BÅTMESSE


Fiskarlagets valg


Etter å ha vandret med falkeblikk på diverse båtmesser i 10 år, er det en viss fare for at man går seg blind. Derfor lot jeg fiskarlaget plukke vilt og uhemmet på årets Düsseldorf-messe, en av verdens største båtutstillinger.

Tekst og foto: Hans Due

Det var etter et tidligere messebesøk at ideen slo meg. Et par av gutta entret en av de store hallene der slagskip på mellom 60 og 80 fot sto utstilt. Inn døren var det første de så en skog av digre skrogbunner, hvorpå en av gutta utbrøt: "Jøss, her var det jo bare bånnstoff".
Vandring gjennom 16 svære haller er slitsomt, men i Düsseldorf er alt så velorganisert at det er overkommelig. Seilbrett i en hall, dykking og fiske i en annen, charter og turisme for seg, et par haller for utstyr og motorer, en for joller, kajakker, kanoer og robåter, et par haller kun for seilbåt og et par haller for megayachts. Dertil en egen aktivitetssjonshall der det er kontinuerlig vannshow i et kjempebasseng. Rundt 400.000 båtinteresserte fra et par dusin land besøker messen hvert år.

Trebåter frister

Selv om over 95 prosent av alt som er utstilt på båtmessen er glassfiberarmert polyester, PVC-materialer og aluminium/stål, er det trebåtene som får folk til å stoppe opp hvis man ikke er på målbevisst kjøpsrunde. Så også med fiskarlaget. Nye Boesch-båter som tar opp arven etter Riva, eldre Riva-modeller og andre såkalte smuggler-typer, er fristende blikkfang. Fiskarlaget kjælte med lakkert og nydelig trehåndarbeide, men var skjønt enige om at særlig praktisk var ikke disse fartøyene. Tillegging til brygge med en spiker stikkende ut er katastrofal, for ikke snakke om bikkjeklør eller unger med sand under skoa over fordekket.

Kompromiss

Det måtte bli et kompromiss. Etter mye vandring endte man opp hos hollandske Makma Yachting og "Admiraalsloep", eller admiralslup på ca. 22 fot. Den ser nesten ut som en god, gammeldags åpen tresnekke, men er laget i glassfiberarmert polyester. Innredningen er imidlertid i generøst treverk. Midtmontert motorkasse med skipsratt, rikelig med benkeplass og fartspotensiale på 7-8 knop med en liten Yanmar dieselmotor. Ideell for koselige skjærgårdsturer i vakkert sommervær, men også brukbar til å stikke ut og dra torsken med. Prisen for standard båt i Tyskland er ca. 170.000 kroner. (Makma Yachting: 0031 71 56 11 446)

Irsk til fisketurene

Fiskarlaget var selvfølgelig interessert i farkoster egnet til fisketurer. Mye var brukbart, men da det først ble bråstopp, var laget kommet til den irskproduserte båten HR223 fra O'Sullivan's Marine Ltd, en 22 fots planende båt med meget dyp V-bunn og forholdsvis ekstrem baugfasong med sprutlister som går nesten helt opp til overgang skrog/dekk. Med en 165 hk. dieselmotor er båten god for en cruisehastighet på 23 knop og en topphastighet på rundt 30 knop. Ved cruisehastighet bruker båten ca. 10 liter i diesel i timen. Båten kan også leveres med påhengsmotor på brakett.
Båten har styrhus forut som i utgangspunktet er meget spartansk innredet, kun som varmestue eller kaffekoking. Står man ute og kjører, har man et meget stort overbygg å skjule seg under i dårlig vær. Akterdekket er prioritert. Her er god plass for 6-8 mann å stå og fiske. (O'Sullivan: 00353 1 45 80 600) Båten er fornuftig nok designet i samarbeide med to barkede fiskere.

Italiensk walkaround

"Det er mye plast, og de fleste ser ganske like ut", sukket fiskarlaget etter en lang dags spasertur gjennom hallene. Men en av "de like" hadde de stoppet opp ved, nemlig italienske Arkos som lager båter opp til 20 fot. Spesielt var det "walk-around"-løsningene som fenget, med stor uteplass, krypinn under dekk med overnattingsplass, fin finish, og etter guttas mening et greit utseende. Båten leveres enten med påhenger eller med innenbordsmotor. Med en 150 hk. Volvo Penta dieselmotor, koster båten i underkant av 300.000 kroner i Tyskland. Båten er 6,30 m. lang, 2,45 m. bred. (Arkos: 0039 522 68 68 11)

Finsk snekke

Finske Sea Star har vært på markedet i Norge et par år nå, og snekkeløsningen til modellen "Classic 707C" falt i smak. En 23-foter med akterlugar, styrhussalong og dobbeltkøye under fordekket. En av de virkelig få snekkemodellene på messen. 23-foteren er romslig for størrelsen. De ytre mål er 7 m lengde, 2,5 m. bredde, vekt 1.650 kg. og motorstørrelser fra 40 hk opp til 78 hk, som gir ca. 10 knop. Under fordekket er separat toalett, og byssa har fått plass under og aktenfor førersetet. Båten kan også leveres som byggesett for den fingernemme. Pris for ferdig båt med en 50 hk. Volvo Penta dieselmotor er 331.000 kroner. (Bjørn Nielsen Båtagentur: 66 84 93 02)

Russisk raritet

Det er et langt stykke igjen å gå for russiske påhengere. En 8 hk. Wind fanget interesse med sin noe gammelmodige design og forholdsvis enkle oppbygging. En tosylindret totakter med et sylindervolum på 173 ccm og et toppturtall på 4.800 omdreininger. Noen stor konkurrent til de etablerte vil motoren ikke bli med det aller første. Den veier 25 kg. og har 14 liters bensintank. (GPKM "Turbina": 007 8462 29 34 05)