utgave nr 11 1999

Princessen på Kongen

Publisert Sist oppdatert

Princessen på Kongen:

Eva selger millionbåter

I august flyttet Eva Narverud inn på Kongen i Oslo for å selge engelske Princess-båter på Østlandet. Da sto kundene og ventet på henne. En sjokkerende unik og spennende situasjon at så pass mange kan bruke så mye penger på denne type båt i dag.

AV ANNE MARIT KLOKK

I løpet av august måned skrev Eva kontrakter med flere kunder, så å si før hun hadde fått kontoret sitt i orden. Da Båtmagasinet var på besøk, hadde hun akkurat solgt en 56 foter til et firma i Oslo. Med stoisk ro og bare føtter godt plassert på brygga smiler hun oss i møte, med det lyse håret viltert i uorden. Men ellers er det orden på damen. Hun har vært i dette gamet siden 1982 og har lært å selge store båter og knepene som må til for at kundene kommer igjen og igjen.
-At vi som selger store og kostbare båter seiler på en bølgetopp for tiden, skyldes en miks av flere elementer. Økonomi, rente, børsen og selvfølgelig også værforholdene. Selv om alt dette stemmer, er det likevel service som helt avgjort er nøkkelen til suksess. Det å kjenne kanalene slik at man til en hver tid kan stille opp og fikse problemer som måtte oppstå for kundene. Du selger ikke bare en båt, men en livsstil, en totalpakke som skal vare, sier hun.
-Du er en av få kvinnelige storbåtselgere i Norge. Er det en fordel å være jente, eller?
-I 90 prosent av tilfellene er det en klar fordel. 10 prosent ønsker en mann, og da trekker jeg meg lynkjapt unna. Enten overtar importøren i Bergen eller en av gutta her på Kongen.
Evas debut i bransjen var på Sjølyst i 1982 da hun for Svelvik Marina solgte Fjord 725 Special Edition, en båt hun syntes var gigantisk diger og flott. Hun ler ved tanken på akkurat det. Senere har hun jobbet med Princess, vært innom Scand, Nimbus, bruktbåtsalg fram til hun endte opp hos Fairline-importøren Steinar Halvorsen i 1994.
-Det var morsomme og lærerike år, men nå er ringen sluttet for meg. Nå er det Princess igjen, båter som de siste årene har hatt en imponerende utvikling på detaljer og som har et bredt utvalg. Jeg har stor tro på produktene som favner fra 38 fot til 25 meter. Det er hyggelig å oppleve at jeg i dag snakker med de samme menneskene på fabrikken i England som for 10 – 12 år siden.
-Hvis du kunne velge, hvilken modell ville du hatt selv?
-Den nye 45 foteren som ble lansert i Southampton i september. Den er en moderne klassiker med tre sovelugarer og en stor flybridge, sier hun kjapt, men gir uttrykk for at det er utopi. Hun har en datter på 12 år og bruker fritiden på annet enn yachting på egen kjøl.
-Får dere nok båter fra England til å dekke etterspørselen fra norske kunder?
-Nei. For neste år har vi 33 båter i bestilling, blant dem en 20 meter som skal til Vestlandet. 38 foteren skulle vi gjerne hatt flere av. Den er svært aktuell for Norge. Sportscruiserne i V-serien er mer væravhengige, men det er likevel stor interesse for dem både her på Østlandet og på Vestlandet.
-Hvor lenge varer denne trenden?
-Når du har opplevd forrige jappeperiode og husker hvordan det endte, blir man nokså nøktern. Blir det nedgangstider, er båten stort sett det første som ryker i en ”familiehusholdning”. For neste år ser det gloriøst ut, men man vet aldri hvor lenge Adam var i paradis...