utgave nr 3 2
Regal Boats: Jubilant med nye modeller
Regal Boats
Jubilant med nye modeller
Amerikanske Regal Boats markerte sitt 30-årsjubileum i oktober med lansering av fire nye modeller, blant dem sin hittil største båt, Commodore 4160.
Tekst: Stein Kagge
Fotos: Stein Kagge/Regal Boats
Regien var som hentet ut av en Hollywood-musical fra 50-tallet da Regal Boats rundet 30-års bøyen på tampen av fjoråret. Begivenheten fant sted i nærvær ev et halvt tusen personer ved en marina innenfor Sanibel Island på østkysten av Florida. Til akkompagnementet av såvel drønnende marsjer som et gnistrende fyrverkeri, gled firmaets fire jubileumsmodeller, blant dem Regals Boats nye flaggskip, Commodore 4160, inn forbi moloåpningen og la seg vel tilrette på vannspeilet. Mens folket - i dette tilfelle forhandlere og pressefolk fra fem kontinenter - jublet.
Badet i lyset fra knallsterke prosjektører gjorde da også kvartetten inntrykk, linjeføringen inspirert av såvel amerikansk som italiensk design. Fra samtlige båter skinte det i rustfritt stål, krom, messing og hvit Diamond gelgoat, der modellene lot seg beundre på den maritime cat-walken.
Den amerikanske drømmen
Historien om Regal er en ny variant av beretningen om The American Dream. I 1969 brøt Carol og Paul Kuck fra landbruk lenger nord, og dro til Orlando. Med en sparekapital på 60.000 dollars satte de i gang med båtproduksjon i et lokale som ikke omfattet mer enn 1300 kvadratmeter. I følge den sterkt religiøse grunnleggeren var valget mellom potetdyrking og båtbygging dirigert av en guddommelig styrelse.
Uansett hvem som måtte ha stått bi, så er det i dag iallfall ingen tvil om at ekteparet Kuck foretok et heldig valg. I dag sørger vel 700 ansatte for å bygge Regal-båter for salg i mer enn 40 land. Norsk importør er Oslo Båtforum.
Ved marinaen innenfor Sanibel fikk vi rikelig anledning til å studere de forskjellige Regal-modellene. Flere detaljer i eksteriøret er også nyvinninger. Mange vil kanskje smile av at den nye 2350 er utstyrt med “sladrespeil”, men for folk med whiplash eller andre former for stiv nakke, kan et slikt sidespeil komme godt med. Ekstra sikkerhet gir også en nedfellbar, godt skjult leider i baugen. Kjekk å ha også når du skal legge til på en aller annen øy i vår nordiske skjærgård.
Mange vil ha problemer med å forstå at man med såkalte “amerikanske lønninger” kan konkurrere på også det europeiske marked. Sannheten er at lønningene befinner seg på et lavt - og iallfall for eierne - behagelig nivå. Utgangslønnen er åtte dollars (ca. 70 kroner) timen, i tillegg kommer bonus-ordninger. Med andre ord: Lønninger enhver norsk håndverker vil fnyse av. Antallet funksjonærer ligger også forbløffende lavt, av den totale arbeidsstokken på omtrent 700, dreier det seg om ca. hundre.
Suksessprinsipp
Regals suksess i senere år - firmaet er i dag trolig verdens største privateide produsent med en produksjon på antatt 3900 båter i år 2000 - er delvis basert på de nye prinsippene for undervanns skrogform som ble lansert for et par pår siden. Dette konstruksjonsprinsippet muliggjør nemlig ikke bare større fart, men også et lavere forbruk av drivstoff.
Bror With var fullt klar over det ønskelige i å redusere kontakten mellom skrog og vann til et minimum - slik flere konstruktører hadde vært også før ham - da han lanserte det såkalte “dromedilleprinsippet”. Regals konstruktører har gått enda et par hakk videre.
Store “hakk” i bunnen - såkalte steps - gir mer luft under båten, så den ikke suger seg like fast til vannet. Liknende steps på sidene sikrer båten mot et tilsvarende sug i svingene. Ved å slippe til luft i step’et blir båten mer nøytral i svingene.
Også i baugkonstruksjonen er dette prinsippet benyttet, med vertikale kanter i tre små trinn. Slik slippes mer luft til både når du kjører full sving og når du gir full gass.
-I utgangspunktet var hensikten å gi båten mer fart. Men i tillegg kommer bedre driftsøkonomi, fastslår Regal Boats importør i Norge, Steinar Jørgensen i Oslo Båtforum. -Til en båt på 22-23 fot trengte du tidligere en 220-250 hestekrefters V8’er for å komme opp i 50 miles som er den farten de satser på i USA. I dag klarer du deg med en V6’er på ca. 190 hester.
Commodore 4160
Regals nye flaggskip, Commodore 4160, er den hittil største båten verftet har produsert. Med en største lengde på 13,5 meter - den solide badeplattformen medregnet - og en største bredde på 4,3 meter.
Interiørmessig gjør denne 40-foteren også inntrykk, med en cabinal takhøyde på vel 1,9 meter, og romslig soveplass for seks voksne og to barn. Plast er bannlyst, både i cockpit og innvendig, Regal produserer selv skinnvarene, i likhet med en lang rekke andre komponenter. Med hensyn til hvitevarer, der man naturlig nok ikke kan være selvhjulpen, ble det også klart at man her tilstreber en høy grad av kvalitet.
Modellen vi prøvekjørte, hadde bare utvendig styreposisjon, men de europeiske representantene - noe overraskende også forhandlere og journalister fra middelhavsland - var enige i at det er en forutsetning for suksess i Europa at båter som dette også har innvendig styreposisjon. Forøvrig ble vi imponert over det lave lydnivået i salongen da båten forserte bølgene med en hastighet på 35 knop.
Men kan man selge en slik båt i Norge, med toll og avgifter vil den beløpe seg til ca. tre millioner kroner?
Regal-importøren Steinar Jørgensen i Oslo Båtforum mener det, i motsetning til sin danske kollega. Nordmenn som vil anskaffe en Regal 4160, må imidlertid vente til neste år. Jørgensen var nemlig ikke alene om å være begeistret blant Regals forhandlere rundt om på kloden, og ordreboken ble raskt fulltegnet for denne modellen.