utgave nr 4 2
Sunseeker Norge as: Turid til rors
Sunseeker Norge as
Turid til rors
Det var ikke for å få sjans til å treffe Pierce Brosnan alias James Bond, at Turid Gotteberg hev seg på Sunseeker-agenturet. Hun klarer seg lenge med James Bond-båten Superhawk 34 som står dominerende plassert i hallen til Oslo Båtsenter på Oksenøya, hvor hun har kontor.
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
Turid Gotteberg er daglig leder for Sunseeker Norge as, et firma som hun begynte i på nyåret og som hun eier sammen med Espen Morberg og Sverre Kragstad. De leier plass hos Oslo Båtsenter på Oksenøya, en utstillingshall med en interessant blanding av seil-og motorbåter, så som Hallberg-Rassy, Nimbus, Nidelv og Storebro. Sunseeker Superhawk 34 med den greie hilsenen fra agent 007 på hekken: The world is not enough! slår i mot deg i det du kommer inn i lokalet.
Hvorfor Turid Gotteberg nå har slått seg på import av engelske Sunseeker?
-Jeg har seilt i 25 år, har tre barn og har tidligere drevet eget firma innen import og eksport. Erfaring fra kapitalvaresalg har jeg fra databransjen og etter å ha bodd i England i mange år og arbeidet med salg og markedsføring, følte jeg derfor at jeg kunne bidra til å øke Sunseekers markedsandel i Norge. Sunseeker er spesielle båter, og agenturet har ligget litt i vakuum her en periode, men sammen med de andre eierne er jeg trypp på at vi nå kan få den enestående bredden av Sunseekers flåte bedre fram i lyset.
”Mot strømmen”
Turid er seiler og jente og sier selv at hun liker å gå litt ”mot strømmen”. Hun er sporty på en feminin måte, men etter å ha jobbet på kontinentet og bl.a. handlet med italienske fabrikker, blir man nødvendigvis tøff. -Italienerne er verdens hyggeligste, men de aller tøffeste å forhandle med, sier hun.
Troen på produktene er klippefast. -Sunseeker har båter fra 34 til 105 fot og planlegger enda større modeller. Jeg har veldig sans for måten de overfører fine løsninger og topp kvalitet fra de store til de mindre, og hvordan hver båt skreddersys for kunden. Båt er en mer privat sak enn noe annet innenfor kapitalvarer, og folk har så utrolig forskjellig smak og behov når du går innpå dem.
Turid har satt seg i sjefsstolen og ser ut til å trives med sin PC og sine telefoner.
-Hvem som er våre kunder? Vi har de trofaste Sunseeker-kjøperne. Av nye kunder er det alle kategorier mennesker i svært varierende alder. Det er morsomt å oppleve hvor inderlig opptatt de er av båt og hvor interessert de er i design, kvalitet, stabilitet og sjøegenskaper. Tro det eller ei, men interessen for den nye ekstreme XS2000 er til stede også her hjemme på berget.
Mannsdominert miljø
-Hvordan reagerer kundene på en kvinnelig agent?
Hun smiler søtt, selv om hun sikkert i løpet av de siste ukene har fått dette spørsmålet en del ganger. -Båtbransjen er en mannsdominert yrkesgruppe og kundene er som regel også menn. Jeg har ingen problemer med å takle noen av dem. Det som forundrer dem, er min oppriktighet. Er det noe jeg ikke behersker eller kan, innrømmer jeg det og lover å sjekke og så komme tilbake. Kvinner er åpnere slik, ikke sant?
-Hvilken av båtene ville du ha selv, om du kunne velge?
-Camargue 44. Hun er ikke i tvil. Begrunnelsen ligger i at båten er så linjelekker, praktisk innredet og at den ikke er større enn at hun kan kjøre den selv!