utgave nr 1 2009

Utstyrsfreaker i 25 år

Jøss, her var det sannelig ikke mange ting vi ikke selger i dag også, sier Arnfinn Jensen og Øyvind Jørgensen noe forbauset mens de blar seg gjennom en av de aller første utstyrskatalogene fra Maritim. Båtutstyr generelt har sannelig ikke forandret seg mye på 25 år.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

- Ikke lag en navlebeskuende skryteartikkel om Maritim, men se på markedsutviklingen på utstyr. Det blir mye artigere lesning, sa Øyvind Jørgensen da vi ringte og ville fortelle om et aldri så lite eventyr i den maritime bransje. For det har sannelig skjedd mye på 25 år fra da Øyvind og Arnfinn begynte med postordresalg og kveldsbutikk på 50 kvadratmeter hjemme i kjelleren til Arnfinn en mil fra Arendal, til dagens internettbutikk og kjede av varehus for maritimt utstyr.

Det var jo en artig nok vinkling sett fra vårt ståsted, så det var egentlig avtalen da vi svingte opp foran det første store maritime utstyrsvarehuset på Stoa ved Arendal. En hustrig vinterdag er sannelig ikke toppsesong for båtutstyrsbutikker, men så er det også ganske glissent med folk mellom utstyrsreolene.

Postordre og porno


-V i stilte vel i klasse med Select, Ellos og danske pornoblader da vi startet butikk postordre i februar 1984, sier de to gründerne, og i starten var vi nok litt for optimistiske, for vi kjøpte inn et stort lager av pappesker vi skulle pakke varene i for forsendelse. De tok opp store deler av kjellerlokalet til Arnfinn, og etter en stund måtte jeg flytte pappeskene hjem til meg for å få plass til varer i hyllene, forteller Øyvind Jørgensen. – Det tok vel nesten fem år før pappeskelageret var tømt.
Forretningsideen var som for Rema 1000 – begrenset utvalg og lave priser, og man skulle være landsdekkende fra dag én. Maritim-gutta hadde begrenset med oppstartkapital og ordnet seg med et Nevi kjøpekort med blodrente slik at de kunne åpne konto og få kassakreditt i banken. Aksjekapitalen var 50.000 kroner. Markedsføringsplanen var å fokusere på utstyr til motorbåt og konsentrere midlene i ett båtblad som hadde samme målgruppe, og like etter at Maritim startet opp, kom Båtmagasinet som var en perfekt match i så måte. Egen katalog pluss annonser i Båtmagasinet var suksessoppskrift. I dag trykker Maritim 100.000 kataloger som spres over hele landet.

Katalog fra pappsløyden


Ett år senere åpnet Maritim butikk ved Skytebanen som ligger ca. 200 meter fra Kystveien i Arendal. – Vi hadde jo fortsatt begrenset med midler, så vi lagde katalogene selv. Satt med lettrasett, matpapir og klippet ut illustrasjoner fra brosjyrer som vi limte inn. Kundene måtte legge ved frimerker for 10 kroner for å få tilsendt katalogen. Logoen på butikken ved Skytebanen lagde vi en mørk kveld da vi brukte en lysbildefremviser som projiserte logoen på veggen. Denne tegnet vi etter og malte etterpå. Mens vi holdt på måtte vi træ sorte plastsekker over gatelysene for å få det mørkt nok for lysbildefremviseren, humrer Arnfinn.

I starten var det Wallas varmeapparater og kokeapparater som solgte best. - Vi fikk ganske snart påpakning fra leverandøren fordi vi hadde for lave priser, men det var jo det som var konseptet, forteller Øyvind. Nå er det blitt mange konkurrenter, Biltema, Clas Ohlson, Europris osv. men i følge Øyvind har disse kjedene bare skummet fløten ved å tilby de varene som selger best. Maritim har et enormt varelager med deler og utstyr som ikke selger så godt også fordi man ønsker å tilby kundene en totalløsning, og dessuten skal Maritim uansett være billigst.

Tagging og a-ha-opplevelse

- Den store selvbyggerboomen på 80-tallet var bra tider for oss, men etter at CE-reglene kom dabbet jo dette noe av. Det kan jo være interessant å se på utviklingen på utstyrssiden på disse 25 årene, sier Øyvind og ramser opp Seafarer 5 blinkende ekkolodd og deccamottagere til dagens moderne kartplottere med ekkolodd innebygd, fra Optimus kokeapparat som flammet opp gjennom kalesjen til dagens gassutstyr og lukkede brennere, fra Sumlogg til dagens multiinstrumenter.

Det blir taust rundt bordet. Vi blar heftig i gamle kataloger med et fårete smil om munnen og får en a-ha opplevelse, for stort mer enn det som Øyvind ramset opp er det ikke å finne av forskjeller på utstyrssiden på disse 25 årene. Både Øyvind og Arnfinn blir ganske flate over oppdagelsen. Det beviser kanskje at det først og fremst er på elektronikksiden det har skjedd store ting, mens ”vanlige” båtdeler stort sett er uforandret. Riktignok er vareutvalget blitt større, men gammelt og godt er fortsatt like godt. I dag er det båtpleieprodukter som er storselgerne, og det skjedde en revolusjon for Maritim i 1995. Da gjorde internett sitt inntog, og det ble raskt den store salgskanalen for Maritim. I dag har nettbutikken mellom 1.000 og 3.000 unike besøk hver eneste dag. Høsten 1998 bygget gutta et stort varelager og butikk på Stoa utenfor Arendal. Logistikken er det Øyvind som har stått for. En fugl sang for oss at de ansatte planlegger å tagge en vegg i lageret med en karikatur av Øyvind med teksten ”Storebror ser deg” under. Formodentlig er den ferdig når dette leses.

I 2005 åpnet den andre butikken på Slependen i Asker i det som skal bli en landsdekkende kjede. Pr i dag er det butikk også i Bergen, Stavanger og Fredrikstad, og flere kommer etter hvert, for de energiske gutta som startet for 25 år siden er bare blitt litt tynnere i luggen og litt drøyere rundt livet siden den gang. Pågangsmot og entusiasme er inntakt.