utgave nr 3 1999

Verdens første automatiske båt?

Publisert Sist oppdatert

Verdens første


automatiske båt?


Vi har spøkt med det: Snart kan man bare mate inn nødvendige data og sende båten alene på tur. Nå er det alvor!

Tekst: Ingvar Johnsen

Båten på bildet er Kværners eksperimentbåt "Kværnkallen". Den er på vei mot brygga med hele mannskapet på dekk. Båten legger selv til kai og blir liggende der "uberørt av menneskehender". Det eneste mannskapet behøver å gjøre, er å foreta manøvren en gang. Da husker datamaskinen hele prosedyren. Neste gang er det bare å hente opp manøvren i datamaskinen, trykke på "enter", så gjør båten nøyaktig den samme manøvreringsprosedyren igjen. Når den først er kommet til kai, blir den liggende der ved hjelp av de vribare propellene og sidepropellen forut.
De to propellene er montert med god avstand fra hverandre, og sammen med sidepropellen forut kan båten bevege seg i alle retninger og dreie om et hvilket som helst punkt. Den kan til og med kjøres rett sideveis eller stå dønn stille på det samme punktet. Alt kan også gjøres manuelt ved hjelp av en styrestikke. Når den beveges i den retningen du vil båten skal gå, sendes kommandoer til propellene, sidepropellen og rorene - hvis disse er der de skal være. Det er slett ikke sikkert, fordi rorene kan trekkes opp. Da klarer propellene og sidepropellen styringen. Årsaken til at rorene kan trekkes opp, er for å redusere motstanden de skaper - noe som er en stor fordel for hurtigbåter.
Systemet er i første rekke beregnet på kommersielle fartøyer, men man regner også med at det kan finne veien ombord i dyrere fritidsfartøyer. Foreløpig er bare denne prototypen i drift og systemet skal gjennomleses før det eventuelt settes i produksjon.
Opplysninger: Kværner AS, tlf.: 67 51 30 00.