utgave nr 11 1997
Windy stadig friskere
Stadig friskere
vinder hos Windy
Av: Ingvar Johnsen
I de siste par årene har Hegnar-eide bedriften Windy Boats A.S., reetablert en design- og kvalitetsplattform som er helt avgjørende for ekstra kresne kunder på hjemme- og eksportmarkedene. Nå er det nye, spennende modeller og oppdateringer på gang.
Når det gjelder oppdateringer, kommer det et elegant styrehustak på 33 og 37-foteren. Ikke med akterskott, men tak over hodet er slett ikke å forakte i vårt nordlige klima. Innredningen i båtene blir som de åpne kalesjeløsningene.
De to mest spennende nyhetene er to spill nye modellene, 28 Ghibi og 40 Bora. Det jobbes nå på spreng for at 40-foteren skal bli ferdig til Düsseldorfmessen i januar, mens 28-foteren forhåpentligvis er premiereklar til Sjøen for alle i mars.
40-foteren er utformet av Windys “huskonstruktør” de siste årene, Hans Jørgen Johnsen, mens man har gått til Geir Arnestad når det gjelder 28-foteren. Geir Arnestad er mannen bak Oceancraft (nå Draco Oceancraft) og Coaster-båtene. 28-foteren bryter med Windy-tradisjonene fordi den er helt uten dollbord. Landstigning må altså foregå via leider til luke i vindruten. Ikke noe super “norsk” løsning f. eks. ved langsetter tillegging ved en bergknatt m.m., men dette er en utpreget sportscruiser og blir vel ikke båten du finner på ferietur i ytterskjæra full av familie, fiskeutstyr jolle o.l. Men utover det ser båten utrolig lekker ut og ingen med sans for denne typen båt ville vel si nei takk til en stakket stund bak rattet førersetet i dette rasedyret.
40-foteren, derimot er en lekker “bomaskin”. Stappfull av komfort og smarte detaljer, blant annet jolleplass i eget rom bak luker i hekken. Rommet er laget for en jolle på maks ni fot med åtte hesters Yamaha påhenger. Løsningene ute ser du godt på tegningen. Nedenunder er det bad/toalett, bysse, salong og to avlukkede sovelugarer. Den på styrbord side med god plass for to voksne, mens babord lugar er passende for “halvannen” eller to meget gode venner. Forut i salongen kan det res opp til tre. Targabøylen blir litt forandret i forhold til tegningen for å få til en fornuftig kalesjeløsning.
Opplysninger: Einar Aaby A.S.,tlf.: 66982404
Windy 40 Bora.
Data:
Lengde (totalt): | 12,25 m (40’2’’) |
Bredde: | 3,48 m |
Høyde over vannlinjen: | 3,30 m |
Totalvekt (m. motor): | 6.900 kg |
Drivstofftank: | 1000 l |
Vanntank: | 250 l |
Varmtvannstank: | 40 l |
Beregnet toppfart bensin: | 43 - 45 knop |
Beregnet toppfart diesel: | 36 - 37 knop |
Beregnet rekkevidde: | ca. 300 n.mil. |
Anbefalte motorer: | 2xVolvo KAD ECD/DP |
Windy 28 Bora
Lengde (totalt): | 8,43 m (28’) |
Bredde: | 2,70 m |
Vekt (tørr m. motor): | 2.350 l |
Drivstofftank: | ca. 350 l |
Vanntank: | ca. 80 l |
Beregnet toppfart bensin: | 48 - 52 knop |
Beregnet toppfart diesel: | 43 - 45 knop |
Anbefalt motor (bensin): | Volvo Penta 5,0 GI/DP og oppover |
Anbefalt motor (diesel): | Volvo Penta KAD 32 og oppover |