Nr 1 2012
Båten min: Buttplug
Inge Jacobsen (46) fra Stavern liker å gjøre ting på sin måte. Og da han skulle ha båt til hytta i Stokksund mellom Helgeroa og Langesund, valgte han en Crandall Flyer. En UFO gjorde entré i skjærgården.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
En munter Inge Jacobsen tar i mot oss på brygga i Stokksund. Med glimt i øyet inntok han dette øyriket på grensen mellom Telemark og Vestfold for få år siden. Siden har han latt en ukonvensjonell natur få utfolde seg på Arøya. Utenfor den flytende sjøbua som han har fortøyd nedenfor sitt idylliske sommersted, dupper intet mindre enn et hydroplane. Og når vi presenteres for den unike, “flyvende” båten, med navnet “Buttplug”, innser vi at vi har kommet til en liten livskunstner.
UFO
Vi skal ikke gi oss nærmere inn på en utredning om navnet, men typebetegnelsen hydroplane er for oss nesten like fremmed. Og båten fremstår for de fleste som et Uidentifisert Flytende Objekt. Folk sperrer øynene opp når Inge fyrer opp V6-bensinmotoren og freser fra seg ute på Håøyfjorden.
Hva er det du kjører rundt i, Inge?
– Båten ble faktisk bygget av en kar i Bergen i 2007, og er en kopi av et design som skriver seg tilbake til 1936, kan Inge Jacobsen fortelle, idet han skrur av rattet for å få plass i sittbrønnen midtskips.
– Jeg har fått forklart at båttypen ble designet i 1936 av Bruce Crandall. Originalen fikk navnet Miss Shepherd, populært kalt The Shining Brown Bullet. Båten ble bygget for racing i 135 klassen (med referanse til sylindervolumet på 1,35 liter) ved Sheperds Boats i Ontario, Canada sent på 1930-tallet. Det femten fot lange, skinnende brune prosjektilet deltok i en rekke regattaer og fikk gode plasseringer med sin firesylindrete Buchanan motor på 67hk. Toppfarten var hele 48 knop. Den spesielle bunnkonstruksjonen, kalt hydroplane, skiller den fra V-bunnsbåter med vanligvis tre step som løfter båten for å redusere overflatefriksjonen mellom skrog og vann, forklarer Inge.
Får oppmerksomhet
Og hvor kommer så Inge Jacobsen inn i bildet?
– Jeg kom faktisk over båten på finn.no. Den er en bygget av en kar i Bergen, eksakt etter Bruce Crandall’s tegninger, men i moderne materialer og byggeteknikk. Skroget er kaldbakt i mahongyfinér og epoxy. Båten veier bare drøyt 500 kg med motor og utstyr og gjør rundt 50 knop på flatt vann med en Chevrolet 4,3L V6 fra 2009.
– Vi legger jo ikke akkurat ut på langtur med denne båten, men den er en herlig farkost med mye sjarm og som tiltrekker seg oppmerksomhet, sier Inge. Så fyrer han opp bensinmotoren. Ilsint spyttende, rake rør ut fra den spisse hekken avgir et hissig brøl idet Inge Jacobsen tar Buttplug ut på en sjarmøretappe over Håøyfjorden.