Nr 12 2011
Selvbygg: Fra hage til Hav
Noen er mer glad i hagearbeid enn andre. Arne A. Magnussen har hold på utenfor huset sitt på Valland i Norheimsund i 22 år. Men det er ikke hanefot eller andre vekster han har stelt med. Snarere en praktbåt på 37 fot.
På akterveggen i styrehuset henger et messingskilt som forteller det meste: "Aurea. Båtbyggjarar Magnussen. Byggjetid: 1989-2011". Vi ser også at båtbyggere er nevnt i flertall. For dette har vært et familieprosjekt.
-Det begynte med at eldstesønnen Ivar tegnet båten da han skulle begynne på båtbyggerskolen i Jondal i 1988. Han var så fornøyd med tegningene at han spurte meg om jeg ikke kunne bygge denne båten. Og slik ble det, sier Arne med et stort smil. Sønnen utdannet seg videre til skipsingeniør, og har blant annet jobbet hos Viknes. Der var han med å utvikle suksessmodellen 1030.
- Ivar har vært med gjennom hele proses-sen. Han har laget detaljtegninger og vært med på å spekulere ut løsninger, forteller Arne. Opprinnelig var tegningen til en båt på 32 fot, men den ble forlenget med en god meter.
- Vi hadde materialer som var lengre og da ble det slik, sier båtbyggeren.
Av ypperste klasse
Og en båt på 36,5 fot ble det, lekker i linjene og med detaljer vi ikke ser hver dag. Tilsynelatende litt inspirert av de typiske hollandske stålbåtene, eller det kan minne om en Nauticat uten master. Norheimsund er en bygd som har lange tradisjoner når det gjelder bygging av trebåter. I nabolaget til Magnussen finner vi både Hardanger Fartøyvernsenter og Djupevåg Båtbyggeri.
- Jeg har fått mye hjelp av Djupevåg, både råd og tips og jeg har fått låne en god del spesialverktøy av dem, sier Arne. Det var også Øystein Djupevåg som tok seg av lakkering av båten utvendig. "Aurea" er laget som en tradisjonell kravellbygget trebåt med eikespant. Men eikespantene er profilerte og laminerte. Skroget er i kvistfri, svensk furu, men er etter råd fra Djupevåg "konservert".
Innvendig er det syv lag med epoxy og lakk. Utvendig er det lagt duk og epoxy, som igjen er sparklet og lakkert. Fargen på skroget er en klassisk blåfarge, som gir båten et distinkt preg. Byggemetoden, det er kombinert tradisjonelle og moderne byggemetoder, gjør båten ekstremt solid.
- Djupevåg mener at jeg egentlig ikke hadde hatt bruk for spant i det hele tatt, sier Arne. I det hele tatt er materialvalget av ypperste klasse, og håndverket forbilledlig, ned til minste detalj. Styrehuset er laget i vannfast kryssfinér, laminert med 11 millimeter helved mahogni på begge sider. Mahognien er for øvrig skåret med spesialsag hos Djupevåg. Mahogni preger også innredning i bysse og lugarer. Til sammen 22 dører og fronter med fyllinger pryder interiøret. Dørk og tak er av ask fra hjemplassen til Magnussen på Tysnes, sirlig lagt som smale planker. Oppunder dekk er det laminerte mahognibjelker.
Forhenværende pensjonist
Selv om Arne Magnussen hovedsakelig har livnært seg som baker og konditor, er det tydelig at han har et håndlag for mer enn å elte deig. Båten er satt sammen på en måte som kunne gjort en hvilken som helst møbelsnekker misunnelig. Alle hjørner er sirlig avrundet, her er ingen sammenføyninger som gliper. Hver detalj er en studie for seg selv, og kun dem som selv har syslet med slikt vet hvor mye arbeid som ligger bak.
- Jo, det er nå blitt ganske bra og jeg må innrømme at jeg er stolt over resultatet, sier Arne beskjedent. For han snakker ikke i store ord. Og når vi sier han er baker, så skal det legges til at han blant annet har vært med å etablere Hardanger Bakeri. Han har alltid vært en sjøulk, alltid hatt båt. Arne er oppvokst i fjæresteinene på Tysnes, og nær omgang med båter, motorer og fiskerier har preget den pensjonerte bakeren.
- Du kan egentlig kalle meg en forhenværende pensjonist. For jeg driver litt som konsulent og er med i et slepebåtfirma, forteller Arne - som selv er kvalifisert til å føre slepebåten.
Det er heller ikke første gang Arne A. Magnussen bygger båt.
- Jeg bygget en motorseiler i glassfiber. Den hadde vi i 18 år, og vi hadde utrolig mange fine turer med den, forteller Magnussen. Motorseileren ble solgt for noen år siden. Kona Brit legger til at han også hadde et prosjekt med å bygge seg snekke.
- Arne laget en fantastisk 70 centimeter lang modell, men han la ned så mye arbeid i modellen at det aldri ble en virkelig båt, sier hun og byr på hjemmelaget eplekake og kaffe i aktersalongen.
Båt for to
Siden det er høstferie er barnebarnet Maria på besøk i Norheimsund. Hun er ivrig etter å vise oss rundt i praktbåten, for det er slett ikke første gang hun er om bord.
- I sommer var vi på tur med båten, forteller hun. Løsningene er både tradisjonelle og litt uvanlige.
- Det er en helt ideell tomannsbåt, forteller Brit. For det er prioritert å ha det romslig og bekvemt om bord, fremfor mange køyeplasser. Det innebærer blant annet at akterlugaren fungerer som et stort, sosialt rom. Her er rikelig med sitteplasser og en god bysse. Om nødvendig kan salongen gjøres om til køyeplasser. I fremlugaren er det køyer og toalettrom med dusj. Styrehuset er romslig med dører ut til brede dollbord på begge sider.
- Jeg synes det er viktig å kunne bevege seg rundt på båten, så vi valgte å bygge styrehuset forholdsvis smalt. Den store takluken er spesiallaget, og det er med tanke på at det skal være mulig å heise motoren ut om det skulle bli nødvendig, forklarer Arne Magnussen. Han åpner luken i dørken og viser frem maskineriet, en Mercruiser diesel på 270 hester. En motor som gir en toppfart på 16-17 knop og en behagelig marsjfart på 14 knop. De to drivstofftankene rommer til sammen 630 liter. Førermiljøet er forholdsvis tradisjonelt, med dobbelt sete ved førerplassen og et enkelt sete på motsatt side. Dessuten godt med seter akter i styrehuset, og det er også utvendig styreposisjon. Instrument-panelet er ryddig og elegant, designet av sønnen Ivar. Egentlig var ikke båten prosjektert med baugpropell, men den er kommet til underveis. Ennå gjenstår litt arbeid med detaljer, blant annet er ikke all elektronikk koblet. Det gjør at det er litt løse ledninger her og der. Likevel er båten så ferdig at den vært i bruk sist sommer.
Hode og hender
Man kunne kanskje tro at materialvalget skulle gi farkosten et mørkt og litt tungt preg, men kombinasjonen av klassiske materialer og store vindusflater gjør snarere at det er lyst overalt, samtidig som det er en lun og koselig atmosfære om bord. Alle vinduer og luker er spesiallaget. Det er også den rustfrie rekken og andre metalldeler.
- Rekker er tilpasset på stedet, og er blant de tingene som har kostet mest. De har kostet meg mellom 80- og 90.000 kroner, forteller den stolte båteieren. Hele farkosten har en prislapp på drøyt millionen. Men prosjektet har først og fremst kostet tid, tålmodighet og forsakinger. Så å si alle deler er ulike og spesialtilpasset. Bare til skroget er det gått med 3.700 skruer.
- Å bygge båt er noe helt annet enn å bygge hus, slår Arne fast. Han legger til at han har lært mye underveis. Stort sett alt arbeidet har han gjort selv.
- Det har vært mange utfordringer, og ofte har jeg brukt mer tid til tenking enn til produksjon. Håndverk går på kommunikasjon mellom fingre og hode, forklarer Magnussen. Men legger til at like viktig er godt verktøy og Arne har underveis skaffet seg det meste. Og resten har han altså lånt hos Djupevåg.
Drømmer om Helgeland
Hvor mange tusen timer han har lagt ned i arbeidet, vil han helst ikke snakke om. Egentlig hadde Arne regnet med å bruke rundt 5-7 år på prosjektet, men av forskjellige årsaker har det blitt arbeidet i perioder.
- I arbeidsteltet i hagen var det skrekkelig kaldt om vinteren og fryktelig varmt om sommeren, så det ble mest til at jeg jobbet på våren og høsten. Og så har jeg hatt forskjellige andre prosjekter. Men innspurten de to siste årene ga resultater, forklarer båtentusiasten. "Aurea" ble sjøsatt rundt St. Hans. Både Arne og Brit er enige om at transporten fra hagen til havna egentlig var det mest spennende. Men det gikk bra, det også.
- Båten innfridde alle forventninger da den ble sjøsatt. Den er enda mer stabil og god i sjøen enn det jeg hadde regnet med, sier Arne fornøyd. Brit innrømmer at hun egentlig ikke har noe voldsomt forhold til å være på sjøen, men at hun likevel stortrives om bord.
- Jeg opplever båten som god i sjøen og veldig behagelig både å være på tur med og bo i. Mens de serverer siste stykke eplekake bedyrer paret at drømmen er å ta båten nordover til Helgeland. Kanskje allerede til sommeren.
Fakta om plattgatteren «Aurea»
Navn: «Aurea», som betyr gylden eller
skinnende
Byggeår: 1989 – 2011
Konstruktør Ivar Magnussen
Type: Plattgatter
Byggemåte: Kravell, furu på eikespant – belagt
med epoxy.
Lengde: 36,5 fot
Bredde: 3.20 m
Motor: Mercruiser diesel, 270 hk
Fart: 16 – 17 knop, marsjfart 14 knop
Eier: Arne A. og Brit Magnussen
Hjemmehavn: Norheimsund, Hardanger
Bruk: Fritidsbåt