utgave nr 12 2004

Båtfolk: Arnulf Refsnes - ingeniør, kiter og modell

Publisert Sist oppdatert

Båtfolk i fokus: Arnulf Refsnes

Gøy på jobben

Han er sivilingeniør i marinteknikk, og tjener penger som internasjonal fotomodell. I arbeidstiden flyr han med drager. Men han vurderer å få seg en "voksenjobb".

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Se på bilden til denne saken. Arnulf kjører RIB, på flatt vann med god fart og vind i håret. Det ser deilig ut, ikke sant? Beklager, du blir lurt. Det var to plussgrader den dagen bildene ble tatt i indre Oslofjord. Dyre sjøklær fra Henri Lloyd i all ære, udekkede hender og ører blir fort kalde i 35 knops fart i to kjølige grader. Men denne karen lar seg ikke synlig affisere av stive fingre og et halvfrossent ansikt. Han har opptrådt foran et kamera under verre forhold enn dette.

Modell og TV

Arnulf Refsnes' (32) bakgrunn er en merkelig blanding av utdanning og erfaringer. Det siste tiåret har han livnært seg som fotomodell, med Ellos og Versace blant mange oppdragsgivere. Han sa nylig opp bijobben som værpresentør på TV Norge, han er en av verdens beste innen idretten kiting og driver millionbutikk innen salg av drager, tilbehør og kurs i bruk av dem. Dessuten er han sivilingeniør i marinteknikk fra NTNU, der han leverte hovedoppgave på bruk av drage som fremdriftsmiddel på båt (!).
Utdannelsen og diplomoppgaven ble en introduksjon til kitesporten. Eksperimentene med å la en 18 fots Hobie Cat trekkes av en drage utviklet seg. Arnulf koblet drage-eksperimenteringen med erfaringene fra alpint og telemarkskjøring på snø, og vannski og wakeboard på sjøen. Det gikk så bra at han for 5-6 år siden la bort båtprosjektet for å satse på kiting som sport. Da var det knapt en kjeft som kjente til kiting.
- En produsent i Frankrike begynte å lage drager. Vi tenkte at om vi klarte å selge to, fikk vi en gratis til oss selv. Siden har det utviklet seg raskt, ikke minst takket være mye gratis markedsføring. Navnet mitt var nokså kjent etter modellkarrieren. Det ga oss mye medieomtale, konstaterer han.
Fluid.no selger drager og utstyr, samt driver kurs i kiting. Bedriften har fire ansatte og omsetter for ti millioner årlig. Arnulf Refsnes startet bedriften sammen med en kamerat, og fikk etter hvert TV-kollega Christoffer Dons med på laget. I høst sa Arnulf opp jobben som værpresentør for å konsentrere seg om å drive butikk. Et par ganger hvert år vurderer han å ta seg en ordentlig jobb, en "voksenjobb". Men det har hittil ikke blitt noe av.

Verdensrekord

I bakhodet sysler han med ambisjoner om å ta opp igjen prosjektet med dragedrevet båt. I større skala, og med atskillig større ambisjoner: Å sette verdensrekord i seiling.
- Gjeldende verdensrekord er 46 knop, satt av trimaranen Yellow Pages. Jeg vil bli den første over 50 knop, gliser den actionlystne Sandnesgutten.
Det skal i så fall skje med en spesialutviklet båt som minner om katamaranene som brukes i Offshore 1-sirkuset, klassen der Bjørn Rune Gjelsten slåss mot søkkrike arabere. Det dreier seg om en 10-12 meters katamaran med helplanende, steppet skrog og sikkerhetskabin for mannskapet. Avsondret fra elementene i denne kabinen kan ikke mannskapet styre dragen med tau, så det må utvikles en løsning der dragen styres med servo og gyro. Strøm til disse må hentes fra en vindmølle, ettersom lagret strøm ikke er tillatt i en seilbåt for å få godkjent en verdensrekord som offisiell. Sist sommer kjøpte Arnulf en Hobie Cat for å teste løsninger.
- Bjarte (en mangeårig venn) kaller deg en "naiv optimist". Hva synes du om det?
Arnulf ler godt, men ansiktsuttrykket er det litt vanskelig å tolke. Han tenker seg om et øyeblikk før han svarer.
- Jeg er realistisk optimist. Noen idémennesker velger å ikke snakke med en kjeft før ideen er gjennomført. Jeg forteller om ideene og diskuterer med alle som kan ha noe å bidra med av tanker og/eller penger. Verdensrekordprosjektet vil koste mye penger, antakelig omkring 10 millioner. I dag ser jeg det som høyst 20 prosent sannsynlig ideen blir gjennomført. Men det er mulig, fastholder han.

Erfaring

Båt har han rikelig erfaring med. Som barn seilte han Optimistjolle, og som 12-åring kjøpte han sammen med en kamerat en 18 fots daycruiser med 130 hk. Den ble sesongen etter byttet i en 23 fots seilbåt.
Familien har hytte på Sørlandet, en rekreasjonsform nært knyttet til båtliv. Arnulf setter stor pris på avkoblingen sjøen byr på, som en kontrast til livet som internasjonal supermodell. Det er for øvrig et yrke han har et utpreget profesjonelt forhold til.
- Det er fortsatt det som gir meg mest penger. Men det er FRYKTELIG kjedelig, selv om glamlivet og reisingen som følger med kan være kjekt. Det hyggeligste er å jobbe med skandinaver, særlig på lengre jobber der man blir en fin gjeng som reiser sammen. Avkobling er viktig, uansett jobb. Noen er fjellfolk, andre er sjøfolk. Jeg er i siste kategori, sier han.
Arnulf har jobbet for alle de store mote- og designhusene. En jobb for Versace foregikk på et slott i Argentina, der ti mennesker bare jobbet med å lage lekker mat til den store staben. Men den mest minneverdige modelljobben Arnulf har hatt var ironisk nok for Ellos, et skandinavisk postordrefirma med billige klær.
- Vi lagde bilder til en katalog. Reiste rundt i Nord-Sverige og gjorde alle mulige kule ting: Telemark, grotter og sånt. Masse kult, humrer han.
Arnulfs mest ekstreme båttur er en ni timer lang tur mellom Oslo og Lillesand, der en småkranglete kuling prøvde å gjøre livet surt underveis. Han trives best når han selv kan bestemme hvor hardt det skal blåse rundt øra.
- Jeg er nok en godværsbåtbruker. Reker, wakeboard og vannski er viktige ingredienser i skjærgården. Det må være litt fart og action, jeg hadde nok ikke kjøpt en saktegående båt i dag.
- Drømmebåten, hvordan ser den ut?
- Jeg er god til å finne løsninger som fungerer, men dårlig på vedlikehold. Derfor må jeg ha en båt som krever minst mulig jobb. En RIB er lettvint og praktisk, gjerne litt større enn denne og med innenbords dieselmotor. En kalesjeløsning som de man ofte ser på RIBer i Middelhavet hadde vært bra, smiler han.