utgave nr 1 1997
Båtkonstruksjon mot år 2000
Birger Kullmann:
Båtkonstruksjon mot år 2000
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
15. januar åpner utstillingen "Båtkonstruksjon mot årtusenskiftet" på Norsk Sjøfartsmuseum i Oslo. Designeren Birger Kullmann (40) viser sine konstruksjoner, mannen som har det med å være forut for sin tid.
Allerede i 1983-84 begynte Birger Kullmann med sine første epoksylimte båter. Det skulle gå mer enn ti år før denne byggemetoden ble kjent og akseptert. Årets Båt i 1993 Ung 2000 er et selvbyggerprosjekt som også fikk en for tidlig fødsel. Birgers patenterte Variorudder, roret med variabel dypgang, har fenget seileksperter i andre land, men foreløpig ikke her hjemme.
-Det er tungt å få bransjen med. Det finnes unntak, folk som vil videre, ser fremover, men de er få. Det er vanskelig å leve av å tegne båter i Norge. Det blir faktisk bare verre. Vi har tråkket i en ond sirkel i mange år, sukker Birger Kullmann. -Særlig ilter blir jeg når jeg får høre at nordmenn bestiller tegninger i Holland av folk som jeg vet har vært her og kopiert våre konstruksjoner. Nordmenn tror så ofte at "gresset er grønnere" på andre siden av havet. De glemmer eller vet ikke at at kjente engelske båtverft i sin tid startet opp med å kopiere norske motorbåter. I dag er det omvendt. Det vi mer eller mindre spøkefullt kaller for Ranx Xerox -Design er mer utbredt enn du aner.
Nå midt i januar åpner Birger sin utstilling hvor han skal vise moderne lystbåter, nye materialer og nye former. En presentasjon bygget videre på en utstilling han i fjor sommer viste på Norsk Form i Oslo. Utstillingen skal stå i to måneder. Her viser han tegningstransparenter, lysbilder, modeller, avkapp fra båter og materialprøver, armeringsmaterialer, vacumbaggingsutstyr, riggdetaljer fra i går og i morgen og båter han har konstruert. Utstillingen blir delt i en passiv avdeling og en aktiv del, der publikum kan ta og føle på materialer og finish.
Birger Kullmann har alltid vært fengslet av tre som basismateriale, men han har aldri grodd fast i skogen. Han har aldri ønsket å låse seg til ett materiale, men nå er han sikker på at den tradisjonelle måten å bygge glassfiberbåter på er dødende. -Utviklingen raser av gårde. I løpet av kort tid får vi se nye former og innhold både for seil og motorbåter og i kombinasjonsbåter som en følge av nye materialer, teknologi og byggemetoder. Dagens moderne produksjon er morgendagens antikviteter. Hvis ikke fritidsbåtbransjen her hjemme tar tak i dette, blir vi fort akterutseilt. Innenfor skipsteknologien er vi nordmenn helt i toppen. De store norske konsernene satser mye på forskning og bruker både egne og offentlige midler, og vi har bred kompetanse. Har du forresten hørt om vakuminjisering, vakumtrekking, preimpregnert armering?
Han smiler og forklarer kort .-Du har en form og på den legger du på alt som skal med. Så setter du på et lokk eller en vakumbag. Deretter suges polyster/epoksy gjennom ved undertrykk. Dette blir en miljøvennlig renslig og helt annen type produksjon enn det fritidsbåtbransjen driver med i dag. En eliteteknologi som benyttes ute i annen type industri som f.eks flyproduksjon.
Hvordan Birger overlever når han ikke kan leve av båtdesign?
-Jeg er seiler og har tegnet båter hele livet. Alt jeg skaper har et snev av det maritime. Om det er tretårnet i Birkenes (som fikk Norsk Designråds førstepris i 1994) , "Vikingeskipet" på Hamar, oppdrag for cruiseskip, off shore o.l., lukter det hav. Selv om det er småbåter jeg aller helst vil skape. Men jeg lever, da. Av og til tenker man ca 50 år tilbake, på den epoken i Norge da det alltid var en båtkonstruktør med i bildet under industriell trebåtkonstruksjon. Anker, Aas, Furuholmen. Etter de siste store som Amble og Linge, har vi i Norge mistet noe på designsiden. Men jeg er fortsatt optimist. Alt det nye som kommer stormende, vil gi nye muligheter. Det er den eneste måten å konkurrere på! Sier Birger som ønskere alle velkommen til utstillingen på sjøfartsmuseet.