utgave nr 1 2006
Ekstrem fritidsbåt: Ægir
Ekstrem fritidsbåt: Ægir
Bygget for havet
En entreprenør i Verdal bestemte seg for å bygge båt. Resultatet høres ut som en Lotto-reklame: 40 fot store Ægir kostet tett på 7 millioner og veier 32 tonn. Nå er båten klar for tur til Island, en seilas den er mer enn dimensjonert for.
TEKST: ATLE KNUTSEN
På Måneset ved Kolvereid i Nord-Trøndelag ligger Kåre Holthe og Sønner AS. Et mellomstort norsk båtbyggeri som snart har signert sitt byggenummer 192, og som har lang erfaring med tre og aluminium. De fleste båtene som har blitt sjøsatt på Måneset har vært tiltenkt en lang arbeidsdag på havet, vanligvis som en del av den ramsalte kystfiskeflåten.
Så var det altså at en kar fra Verdal skulle bygge seg båt i 1998. Entreprenøren kom til Måneset og fikk se tegninger av et skrog. Maler og kunnskap ble stilt til disposisjon. Den kommende rederen tok sin beslutning og reiste hjem for å bygge en hall der skroget skulle reises. Prima furumaterialer ble håndplukket og innkjøpt, før rederen selv strakk kjølen til mastodonten. Skroget ble ferdig - og dommen fra båtbyggerne fra Måneset lød: - Ekstremt bra arbeid. Skroget ble heist på lastebil og kjørt til Kåre Holthe og Sønner AS. Det skulle sveises overbygg i aluminium før rederen selv aktet å innrede herligheten. Men da overbygget var kommet på plass, hadde rederen bestemt seg for at båtbyggerne skulle få fullføre verket. Og det var da moroa begynte.
Et fjell
Det blir feil å si at Ægir dupper ved brygga. Den ligger dødt som et fjell i fortøyningene når vi skritter om bord over gangveien. Dimensjonene tar pusten fra de fleste vanlige fritidsbåtbrukere, til tross for at Ægir faktisk er en regulær fritidsbåt. Men den er bygget etter spesifikasjonene til yrkesbåter under 15 meter. På visse områder er det tatt i enda litt mer. Alt er gigantisk om bord. Ægir er en deplasementsbåt - og vekten av underordnet betydning. Åge Thomassen arbeider som konstruktør hos Kåre Holthe og Sønner AS, og han forteller med gutteaktig begeistring om Ægirs tilblivelse.
- Utgangspunktet for båten er et vel utprøvd skrog som vi har bygget til fiskeflåten gjennom mange år, forteller Thomassen.
- Vi fungerte mest som rådgivere i den første fasen av prosjektet, men vi fikk også nyttige tilbakemeldinger den andre veien. Blant annet er spantene laminerte, noe vi aldri har gjort, men som blir minst like bra. Da skroget var ferdig, var det en tid et åpent spørsmål om vi skulle gjøre noe mer enn å ferdigstille overbygget. Det var fremfor alt et spørsmål om overbygget skulle fraktes til båten, eller om båten skulle fraktes hit. Etter hvert ble vi enige om at båten skulle hit. Siden eieren også innehar en av Norges største mobilkraner var det ingen som fikk grå hår av den beslutningen, humrer Thomassen.
På Måneset kom overbygget på plass, og listen over ønsker, løsninger og krav vokste seg etter hvert lang og spesiell.
Høye krav
- Det er veldig mange spesielle løsninger om bord, forteller Thomassen.
- Hele tiden har det ligget til grunn et ønske om å kunne gjøre oversjøiske seilaser, for eksempel til Island. Fartøyet bærer til dels preg av at det skal kunne klare seg under de fleste forhold. Det er hele fire strømsystemer om bord: 12, 24, 220 og 400 volt anlegg. Båten har et separat saltvannssystem, slik at man ikke behøver å sløse med ferskvannet. Alle rør og rørkoblinger er i syrefast stål. Den hydrauliske baugpropellen fra Sleipner er bygd inn i en syrefast bulb som fortsetter oppover som stevnbeslag. Bare dette beslaget ville ha sprengt de fleste båtbudsjetter. Som om ikke det er nok, er det støpt inn mange tonn med syrefaste, rustfrie bolter innpakket i oljepapir som ballast, sier Åge Thomassen.
Båten er svært solid bygd. Blant annet er det brukt et ekstremt sterkt lim i stedet for drev og nater. Det samme limet er også brukt på det flislagte badet.
- Badet er et kapitel for seg. Det vil alltid være litt bevegelse i et skrog, noe som harmonerer dårlig med fliser og fuger. Derfor er flisene lagt en og en, og festet med et spesielt silikon som igjen er fuget flis for flis. Det tok fantastisk lang tid, men til gjengjeld står flisene til evig tid. Flisleggeren var en stund inne på at flere områder i båten burde flislegges, men forslagene fra den kanten ble raskt færre etter hvert som han flisla badet.
Har det meste
Alle dørker og mye av innredningen er i merbau - i svært generøse dimensjoner. Foruten spantene eksisterer det ikke laminater om bord. Det er selvsagt vannbåren varme over alt. I byssa finner man både 220 liters kjøleskap, induksjonstopp på fire plater, oppvaskmaskin og en heftig mikrobølgeovn som takler alt fra pizza til kokte egg. Til sammen er det felt inn 50 spoter med diodelys i båten. På fordekket ruver det et gigantisk, hydraulisk ankerspill med tilhørende 30 kg anker i syrefast rustfritt stål. Ankeret er igjen koblet til en 13 mm syrefast kjetting, og ankerlina er kevlarforsterket.
- Hydraulikkanlegget om bord er kraftig overdimensjonert i tilfelle det skulle bli aktuelt å installere mer utstyr, forklarer Thomassen.
- Det samme er aggregatet på 12 kw. Batteribanken består av 360 Ah til start og 360 Ah til forbruk, men uansett skal det mye til for at man slipper opp for strøm og ikke får startet hovedmotoren. Den er for øvrig den siste Scania D11 som ble levert her i landet før den gikk ut av produksjon. Det er en saktegående rekkediesel som yter 350 hk. Den er koblet til et hydraulisk vribart propellanlegg der propellen er 1,20 meter i diameter. Det sparker godt i fra, gliser Thomassen.
Lastebilfinesser
I maskinrommet finner vi to lastebiltanker som rommer til sammen 3.000 liter diesel. Det blir enda tydeligere at kunden har et forhold til lastebiler når vi kommer opp i styrhuset og ser to sladrespeil montert på rekka. I tillegg har rederen fått montert et gigantisk kompressorhorn på styrehustaket, med egen kompressor i lasterommet. Lyden kan konkurrere med Hurtigruta.
Åge Thomassen forteller at båten er et livsverk for kunden, som kun har vært interessert i løsninger av høyeste kvalitet. Han har deltatt aktivt i prosessen, og fått skreddersydd en båt som han kan reise på virkelige langturer med. Det lukter mye arbeids- og fiskebåt av Ægir. Men slik bør det også være, når målet for sommerferien er Island.