utgave nr 4 1999
Linges siste Nasty: Et flytende museum?
Blir Linges siste Nasty
Et flytende museum?
Jan H. Linge konstruerte verdens raskeste dieseldrevne motortorpedobåt i 1957. Av den norskbygde Tjeld-klassen (Nasty) er det nå kun en igjen på vannet i kjørbar stand. Ex. KNM ”Hai” eies av entusiasten Sverre E. Larsen i Fredrikstad. Han vil gjøre denne unike fartsbåten til et flytende museum.
AV ANNE MARIT KLOKK
-Jeg var marinegast da de første norskbygde motortorpedobåtene i Tjeldklassen kom til oss ved Marinens MTB-stasjon i Horten. Dette skjedde i 1958, og jeg husker hvor stolte vi var over konstruksjonen, farten og effektiviteten. Prøvekjøring i fæl sjø utenfor Færder mot vår egen MTB, tok pusten fra oss. Den nye båten var suveren og den gamle ”haltet” skamfull hjem. Siden har jeg vært helt ”Nasty-frelst”. I dag ligger en av de siste båtene som ble bygget ved kaia hos meg i Fedrikstad og venter på å bli restaurert ferdig. Meningen er å skape Norges raskeste båtmuseum, sier Sverre E. Larsen som driver firmaet Svela Marine AS.
”Hai” er 80 fot, 70 tonn og bygget i linoljekokt mahogni på askespant. Med 6200 hk fordelt på to 18-sylindrede Napier Deltic turbodiesler fra England, gjorde båten nesten 50 knop, og var en av verdens raskeste trebåter i denne størrelsen. Det var Båtservice Verft A/S i Mandal som bygget båttypen i perioden 1958 – 1965, en av Jan H. Linges mest kjente konstruksjoner som også ble bygget på lisens i USA og Tyskland.
Det er mange rare hendelser rundt ”Nasty”. At amerikanerne kjøpte et Nato-våpen fra utlandet, var en engangsforeteelse og det var mye hysj hysj omkring båtens fartsegenskaper, blant annet. Den greske kongen bestilte en til kongeskip, men døde brått før det ble påbegynt.
Bare en flyter
Nasty-båtene kunne utstyres enten som motortorpedobåt, motorkanonbåt, minelegger eller ubåtjager eller en kombinasjon av disse funksjonene, alt etter de forskjellige mariners behov og krav. Skrogets spesielle V-form har et ”hard chine” akterparti og et relativt rundformet baugparti. Dette gir en kombinasjon av gode fartsegenskaper og bra lastekapasitet.
Etter at marinen utrangerte båttypen i 1976, overtok Sjøheimevernet i Horten fem av båtene og holdt dem vedlike fram til tidlig på 90-tallet. Noen husker kanskje at Hans Due i Båtmagasinet skrev en reportasje om det han kalte ”fjordens haier” i nr. 7/1988. Sverre Larsen kjøpte ”Hai” i 1992. Et par år senere ble disse siste båtene solgt til samlere i utlandet eller hugget opp. Bare ”Hai” er holdt flytende her hjemme. På grunn av amerikanernes engasjement og etter hvert bygging av båtene på lisens, har Sverre Larsen hatt et svare strev for å få tillatelse til å kjøre ”Hai”, men det er, takket være Jan H. Linges hjelp, nå i orden. Det finnes et eksemplar til, men den står innendørs på marinemuseet i Horten, og er ute av drift.
Dieselmotorer
-Da båtene ble solgt for noen år siden, var vi fristet til å kjøpe en selv, men vi syntes at prosjektet ble for uoverkommelig. Derfor er det ekstra hyggelig at Sverre E. Larsen vil bevare det ene eksemplaret som fortsatt flyter, sier Jan H. Linge. Alle kjenner Linges berømte konstruksjoner, men det var ”Nasty” som fikk Jan H. Linges navn til å figurere i avisoverskrifter verden over.
-Engelske dieselmotorer ga meg ideen til konseptet. Jeg leste om dem i et fagblad og bestemte meg for å lage en båt basert på en radikal motorkonstruksjon. ”Nastys” forgjengere, de bensindrevne Rapp-båtene kjente jeg fra Mandal, hvor jeg jobbet ved Westermoen båtbyggeri denne perioden. Etter positive modellprøver i Trondheim fikk vi etter en del plunder låne to dieselmotorer fra engelskmennene og ved hjelp av Ugelstad-rederiet bygget prototypen som en privatbåt. Det var den som ble prøvekjørt i Horten med ganske så overbevisende resultat og som førte til kontrakt med Sjøforsvaret om 20 båter, sier Jan H. Linge.
Etter andre verdenskrig ville amerikanerne skifte ut sine MTB-er og kontaktet fem firmaer til å komme med forslag på et ferdig opplegg, så de kunne komme raskt i gang. En delegasjon fra USA kom til Norge i 1959 for å få data om ”Nasty”. Linges konstruksjon skåret max poeng i evalueringen, og amerikanerne bestilte i første omgang to båter fra Westermoen. Senere ble det fire til og ytterligere seks. I denne forbindelse var Jan H. Linge både i USA og på amerikanernes marinebase på Filipinene. Det endte opp med at de kjøpte lisens for å bygge båtene selv. For første gang i historien hadde USA kjøpt et våpen fra et annet land.
-Jeg ønsker Sverre E. Larsen lykke til med sitt bevaringsprosjekt og gleder meg til en dag å gå ombord for å kjøre ”Hai”. Dette er et viktig tiltak, ikke bare for oss, men for skolebarn og ”gutta på tur” fra den generasjonen som husker hvordan ”Nasty” feide alt annet av banen, sier Jan H. Linge til Båtmagasinet.