utgave nr 1 1998

RS 12 Svolvær hjemme igjen

Publisert Sist oppdatert

RS 12 Svolvær hjemme igjen

Av Otto von Münchow

RS 12 Svolvær, en original Colin Archer, fyller 100 år i år. Den ble bygget for redningstjeneste i Lofoten, senere solgt sørover I fjor kom den hjem til Svolvær.

Redningsskøyta RS 12 Svolvær har vendt tilbake til Lofoten etter et halvt århundre sørpå. Nøyaktig for hundre år siden begynte den sin redningstjeneste i Lofoten, for i 1938 å bli tatt ut av aktiv tjeneste og solgt til hvalskytter Jens Bertnsen i Sandefjord. Samtidig med at Svolvær nå har vendt hjem igjen til Lofoten, skal den aldrende jubilanten føres tilbake slik hun var den gang hun tjenestegjorde i Redningsselskapet.
Da nåværende eiere Sigurd Kjelstrup og Steinar Hope overtok henne i fjor hadde tiden i sør ført med seg en rekke forandring, blant annet var Svolvær - eller Lingard som hun het da, utstyrt med et stort styrehus på dekk og et laminert baugspryd. Generelt sett var Svolvær i dårlig stand og trengte omfattende restaurering.
- Første gang jeg ble oppmerksom på båten, var da jeg leste en artikkel i Lofotposten. På den tiden var jeg på utkikk etter en større båt, men tenkte at Svolvær var i alt for dårlig stand til at jeg ville prøve meg på den. Jeg følte at den gamle redningsskøyta ville bli forferdelig arbeidskrevende, forteller Sigurd Kjelstrup fra Gravdal i Lofoten.

Gjør mye selv

Men sommeren 1996 gikk Kjelstrup likevel sammen med Steinar Hope for å kjøpe Svolvær. - Den lå da i Svolvær. Og istedenfor å se alle feilene, så vi alle kvalitetene i skøyta, sier Kjelstrup. Likevel visste de at det ville bli mye arbeid å få den tilbake i opprinnelig stand. De satte Svolvær på slipp og oppdaget ganske riktig flere alvorlige feil. Båten var lekk og manglet blant annet en del av kjølen.
Men de to hadde bestemt seg. I oktober reiste de sørpå for å blinke ut mastetømmer. De to entusiastene høvlet selv til mastene, mens faren til Steinar Hope laget alle blokkene. I tillegg til ny rigg ble styrehuset fjernet og styrebrønn satt ned i akterdekket. Forrige eier, Tore Bjørn Hansen, hadde alt byttet fribord, akterstevn, ror og propellanlegg to år tidligere, mens Kjelstrup og Hope har gått over alt det tekniske.
- Vi vil tilbakeføre båten slik den var den gang den gikk i tjeneste for Redningsselskapet. Foreløpig har vi gjort en ganske bra rekonstruksjon av riggen, fastslår Sigurd Kjelstrup som ser at de fremdeles har mange restaureringstimer fremfor seg. Til nå har han og Hope lagt ned over 1000 arbeidstimer og etter planene skal de nå i gang med å drive bunnen, samt å legge ny stråkjøl og ballastkjøl.

En tro tjener

RS 12 Svolvær ble bygd av den legendariske båtbyggeren Colin Archer i 1987, fire år etter at Redningsselskapet var blitt opprettet, og bygd over den samme lesten som en lang rekke redningsskøyter. Svolvær var den tolvte skøyta i den lange serien med godt over 100 fartøyer i Redningsselskapets historie. Den er på 47 fot og den skøyta som har tjenestegjort nest lengst for selskapet. I 41 år seilte den for Redningsselskapet, og da den i 1938 ble tatt ut av tjeneste, hadde Svolvær, i følge loggbøkene, reddet 70 mennesker fra den visse død, berget 19 fartøyer og assistert 1042 båter.
Alle årene i tjeneste som redningsskøyte seilte Svolvær uten motorkraft. Det var først etter at den gikk i privat eie at motor ble installert. Motoren som sitter i nå er fra 60-tallet, en Volvo-diesel. Den har Kjelstrup og Hope tenkt å beholde, selv om den originale redningsskøyten var uten motor. Der går likevel grensen når det gjelder tilbakeføringen av Svolvær.

Livsstil

Sigurd Kjelstrup har fra før en losskøyte bygd i 1977. På grunn av familieforøkelse oppsto behovet for en større båt, men Kjelstrup hadde aldri tenkt å satse på en gammel båt, et slikt evigvarende prosjekt som en kanskje aldri blir ferdig med. Nå ble det jo slik likevel...
- Heldigvis er vi flere på laget. Men det er jo noen eget med de gamle fartøyene, likevel. Selvfølgelig er det ikke særlig fornuft i å anskaffe seg en gammel trebåt i dag. Men en slik båt blir en egen livsstil, erkjenner Sigurd Kjelstrup. - Båten er en magnet for båtinteresserte i alle havner. Vi blir praiet før vi har fortøyd, og alltid av hyggelige og interesserte folk.