utgave nr 12 1996

To båter på samme skrog

Publisert Sist oppdatert

To båter på samme skrog


Langsmalt og lettdrevet


AV ANNE MARIT KLOKK

Båtkonstruktør Birger Kullmann i Oslo har tegnet et skrog i kombisjark-og motorcruiser versjon som henvender seg både til selvbyggere og profesjonelle båtbyggere, et nytt konsept inspirert av de gamle mestere, som han utvikler videre. Skroglinjene er ferdige, men han jobber fortsatt med innredningsløsninger for begge båtene. Byggematerialet er epoksy sandwich med Devold strikket glassfiberarmering. Dette er altså to alternative båter på samme skrog. Den ene ren hyttebåt for ferie og fritid, den andre en kombibåt som kan brukes som yrkesbåt eller kombinert med fritidsbruk.
Tanken bak har vært at båtene skal egne seg for all slags vær. Istedenfor middelhavsbåter og full fart er sjødyktighet og komfort under gange prioritert. -Hemmeligheten er det klassiskinspirerte skroget som er lett i vekt, langsmalt og dermed lettdrevet. Dette muliggjør bedre effekt av færre hestekrefter, kanskje bare halvparten av den motorkraft som er vanlig i en del "moderne" båter i denne størrelsen, sier Birger Kullmann om konstruksjonen.
Hastighet er tenkt rundt 9 - 12 knop i marsjfart med mulige 17 - 22 knop for en større motorinstallasjon og andre skrogdetaljer. Vil man kjøre enda fortere, kan også det løses, men til en dyrere motor og større driftsutgifter. Ingen av de to versjonene er "vannmåkere". Skroget glir lett gjennom sjøene og skaper minimalt med hekkbølger. Båtene er dessuten lagt opp til å være nøkterne og praktisk innredet, og så har de ganske vakre linjer, og det har jo aldri gjort noe...
DATA
Lengde o.a. 10,00 me
Lengde vannlinje 9,55 m
Bredde 3,18 m
Deplasement4100 kg
Motor: 150 - 300 hk diesel
Opplysninger: Birger Kullmann Design i Oslo. Tlf. og fax: 22 44 05 26.