Nr 1 2013
Test: 3 X Mercury 150 hk High Tech mot totakter
Tre like kraftige motorer med tre forskjellige teknologier fra en og samme påhengsmotorprodusent er ganske spesielt. Mercury stiller med totakteren Optimax 150 og firetakterne Verado 150 og F150 EFI. Pris og behov er årsaken.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Etter at det kom nye miljøkrav i 2006 ble de gamle tradisjonelle totakterne faset ut. Mercury kjøpte da teknologien til australske Orbital som gikk ut på totaktsteknologi med direkteinnsprøyting og kompressorteknologi for blandingen bensin-luft. Denne teknologien tilfredsstilte de nye miljøkravene. Samtidig så man at firetaktsteknologien var fremtiden. Porsches sjefsdesigner i Tyskland på motor ble engasjert for å konstruere en nye marinemotor fra bunnen av, og Verado-motoren oppsto. I fjor kom så en ny firetakter med elektronisk bensininnsprøyting. En noe enklere motor enn Veradoen.
De tre motorene har samme effekt, men altså helt forskjellig teknologi og sylindervolum. Både Verado og EFI er firesylindrede rekkemotorer, men mens Verado har et sylindervolum på bare 1,7 liter, er EFI-motoren på 3 liter. Optimax er en totakts V6er med sylindervolum på 2,5 liter.
I begynnelsen var Optimax – med sin noe gammeldagse teknologi - en bedre erstatning for eldre båter som trengte ny motor, men som ikke hadde bæring nok akterut til de nye firetakterne som var ganske mye tyngre enn totakterne. Etter hvert er denne forskjellen nesten helt utjevnet, så nå spiller det liten rolle. Etter hvert ble det prisforskjellen som gjorde at man valgte å beholde billigalternativet Optimax. Prisene har begynt å nærme hverandre her også, spesielt med den nye EFI-motoren, mens Veradoen fortsatt er litt dyrere enn de to andre. Så hva får man for pengene?
Veradoen er dyrere, men bruker noe mindre bensin og er den mest støysvake av motorene. EFIen kommer deretter, men er den raskeste motoren på toppfart mens Optimax bruker mest drivstoff og bråker mest, men er raskest på akselerasjon og billigst.
19 tester
Testene er gjort i samarbeide med Mercurys teknikere hos Marinekompaniet i Karlshamn i Sverige, og båten vi benyttet var den nye Uttern S62, en V-bunnet styrekonsollbåt på 20 fot med de ytre målene 6,15 meter X 2,40 meter og en vekt på 1135 kg uten motor. Alle tre motorene ble testet med tre forskjellige propeller mellom 16 og 19 tommers stigning og med forskjellige monteringshøyder på akterspeilet. Etter å ha kjørt gjennom 19 forskjellige testrunder, valgte vi ut de to beste resultatene for hver 150-hester, og det er disse verdiene du kan lese i tabellen vår. Alle propellene som ble brukt var av merket Enertia og var trebladede stålpropeller.
Gammel mot ny
Det er her snakk om eldre teknikk mot såkalt High Tech. På Optimax kjenner man igjen responsen fra tradisjonelle totaktere ved gasspådrag. Oljeblandingen lukter litt, spesielt når motoren er kald, og støynivået er høyt sammenlignet med Verado-utgaven. Optimaxen høres nesten ut som en liten dieselmotor på lave turtall. Veradoen har også elektronisk styrt gir og gass som er behagelige å betjene, og kompletterer man med servostyring, får man nesten samme følelse som å kjøre bil.
Den nye EFI-utgaven ligger bare like over Optimaxen i pris, og med det store sylindervolumet passer den meget godt til litt tyngre båter som også skal bære med seg en del last. EFI-motoren er den raskeste på omtrent alle turtall. Vi var bare to personer i båten pluss full tank under testen, men vi antar at vi hadde kommet ut med omtrent samme resultat på målingene med fire, eller kanskje seks personer ombord med denne motoren.
Mercury Optimax 150 PRO XS – lav vekt, bra pris
Mercurys eldste 150-hester kom på markedet allerede i 1999 og skulle erstatte den tradisjonelle totakteren. I 2006 ble det innført nye utslippskrav som gjorde at den tradisjonelle totakteren avgikk med døden. Optimaxmotoren ble bygget om for å tilfredsstille de nye kravene. Man hadde tidligere erstattet forgasserne med innsprøytningsteknikk, men bygde nå inn kompressor i motorene også for å få dem godkjente i forhold til de nye kravene. Optimax-kompressorene bygde opp et trykk i blandingen av luft og bensin, i motsetning til Veradoen som bygger opp lufttrykket på innsugingssiden. Blandingen i Optimaxen blir optimal for antenning og man får en bedre forbrenning samt at utblåsningen av eksosgassene skjer med ren luft og ikke bensinblanding som i de eldre totakterne. Det gjør at konstruksjonen er nesten like drivstoffeffektiv som de fleste firetakterne.
Det er en sekssylindret totakter med sylindervolum på 2,5 liter og motoren hadde en hyggelig vekt på under 200 kg med lang stamme. Optimaxmotorene har separat oljesystem med en oljetank som sitter montert på motoren. Bensin blandes med olje i innsugingstakten for å smøre lager og stempler, og man har også separat punktsmøring rundt hvert lager på veivakselen. Den oljen som ikke brukes til smøring forbrenner nesten 100 prosent under detonasjonen. En liten oljeskvett kan komme ut i vannet, og derfor er det viktig at man bruker en såkalt biologisk nedbrytbar olje. Gjør man det, er disse motorene veldig nær firetakterne miljømessig. Motoren har mekanisk girskifte og gass, og de aller fleste hydrauliske styringer på markedet kan kobles til motorene. Instrumenteringen kan enten være analog med visere eller digitale, det såkalte SmartCraft-systemet til Mercury.
Mercury 150 EFI – nyhet med stort sylindervolum
Dette er fjorårets nyhet i 150-hesters klassen, og motoren har en helt ny konstruksjon. Det er en firesylindret firetakter uten kompressor og med et sylindervolum på hele 3 liter. Grunnen til at denne motoren ble tatt fram av Mercury var at man ønsket en mekanisk firetakter til en konkurransedyktig pris. Tidligere var den største mekaniske firetakteren F115 EFI, hvilket representerte et for stort hop prismessig opp til Verados 150-hester. F150 EFI er en vanlig sugemotor med elektronisk bensininnsprøyting. En høytrykkspumpe arbeider opp et overtrykk i drivstoffsystemet, og når injektorene åpnes, sprøytes det inn nøyaktig mengde forstøvet bensin i sylinderne. Det tilføres ingen olje som i Optimaxmotorene, men smøringen besørges av oljemengden i oljesumpen. Motoren er laget mye med tanke på utskiftingsmarkedet fordi den bare er marginalt tyngre og passer godt til eldre båter med lite bæring akterut og med mekanisk gass/gir og mulighet for å benytte analoge instrumenter, forenklere det motorskifte i eldre båter fordi man i stor grad kan benytte eksisterende installasjoner. En liten artig finesse er de såkalte servicetagger som sitter på babordsiden av motoren. Her kan man scanne taggene og sjekke via en PC hvordan man skifter olje, filter og andre forbruksdeler. Altså alt som båteieren kan gjøre selv uten å komme i konflikt med garantien. Som standard er også motoren utstyrt med tyverisikring (Theft Deterrent System).
Mercury Verado 150 – stille og bensingjerrig
Dette er High Tech-motorene til Mercury i 150-hesters klassden. Det er en firesylindret firetakter med doble kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Det er den eneste firetakteren i denne effektklassen som også er kompressormatet. Teknikken ble første gang presentert i 2004 med et par 6-sylindrete motorer, først og fremst for å få ned vekten på firetakterne slik at de kunne konkurrere med datidens totaktere. med kompressormatinge kan man nemlig redusere sylindervolumet og fremdeles få ut den effekt man ønsker. Verado 150 har det aller minste sylindervolumet av 150-hesterne med bare 1,7 liter, altså ned mot halvparten av den nye EFI-motoren. Luften komprimeres i kompressoren og en ventil justerer mengden den slipper ut ved forskjellige turtall. En liten dataenhet føler hele tiden på trykket som trenges for optimal forbrenning. Kompressoren gir også den fordelen at man får en bra trykk i akselerasjonen helt fra stilleligge og opp til toppfart.
Verado 150 har elektronisk utstyr som standard. Elektronisk gass og gir med bare en signalkabel mellom motor og spaker. Den har også digitale instrumenter og er forberedt for elektrohydraulisk styring som er standard på de større Verado-modellene. Denne styringen er like lett på tomgang som på full fart.
Motorfakta
Anmerkning: Prisene er veiledende utsalgspriser for 2013, men ikke hensyntatt økning i HK-avgift. Prisene kan variere hos forskjellige forhandlere.
Importør: Brunswick Marine www.brunswickmarine.no
TESTRESULTATER
Anmerkning: Alle tester er gjennomført med belastning 2 personer og full bensintank. Fart og drivstoffmålinger er gjort med de to beste propellene på Optimax 150 og F150 EFI, og to forskjellige monteringshøyder med Verados 150-hester. Propelltype: Enertia. Samtlige 150-hestere er testet på sitt toppturtall, deretter på 5500, 5000, 4500, 4000 og 3500 omdreininger per minutt. Akselerasjon er målt i sekunder fra stillestående og opp till 25 knop. Vanntemperatur: + 12°C, lufttemperatur: + 25°C. Testbåt: Uttern S62, 6,15 x 2,40 meter.
Mercury | Optimax 150 PRO XS | F150 EFI | Verado 150 |
Introdusert år | 1999/2010 | 2012 | 2006 |
Motortype | 2-takt | 4-takt | 4-takt |
Antall sylindre | V6 | 4 i rad | 4 i rad |
Sylindervolum i ccm | 2507 | 3000 | 1732 |
Anbefalt turtall | 5250-5750 | 5000-6000 | 5800-6400 |
Utveksling | 1,87:1 | 1,92:1 | 2,08:1 |
Stammelengder | L, XL | L, XL | L, XL |
Vekt i kg med lang stamme | 195 | 206 | 231 |
Generator – A (12 volt) | 60 | 60 | 70 |
Motorregulering | Mekanisk | Mekanisk | Elektrisk |
Standardinstrumenter | System Tach & Speed | System Tach & Speed | System Tach & Speed |
Startsperre | Nei | Ja | Nei |
Standardpropell | 3-blad RF | 3-blad RF | 3-blad RF |
Garanti, år | 5 | 5 | 5 |
Ca-pris – lang stamme | 164.218 kr | 166.759 kr | 175.894 kr |
Mercury modell: | Optimax 150 | Optimax 150 | F150 EFI | F150 EFI | Verado 150 | Verado 150 |
Testfakta |
|
|
|
|
|
|
Propell i tommer | 16 | 18 | 17 | 19 | 18 | 18 |
Propelltype | Enertia | Enertia | Enertia | Enertia | Enertia | Enertia |
Monteringshøyde, hull | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Toppturtall | 5700 | 5400 | 5600 | 5300 | 5900 | 5900 |
Toppfart i knop | 38,2 | 38,6 | 38,6 | 39,3 | 38,6 | 38,9 |
Testresultat |
|
|
|
|
|
|
Fart i knop ved: |
|
|
|
|
|
|
- 5500 rpm | 36,8 | -- | 37,9 | -- | 35,8 | 36,0 |
- 5000 rpm | 33,2 | 35,0 | 33,6 | 36,2 | 32,4 | 31,2 |
- 4500 rpm | 30,0 | 31,2 | 29,6 | 33,1 | 28,2 | 27,8 |
- 4000 rpm | 25,2 | 27,1 | 25,1 | 27,4 | 24,7 | 23,6 |
- 3500 rpm | 21,0 | 23,0 | 22,1 | 21,4 | 20,5 | 20,2 |
Bensin i liter pr nautisk mil: |
|
|
|
|
|
|
- 5500 rpm | 1,41 | -- | 1,36 | -- | 1,29 | 1,26 |
- 5000 rpm | 1,34 | 1,33 | 1,25 | 1,23 | 1,11 | 1,10 |
- 4500 rpm | 1,19 | 1,18 | 1,16 | 1,13 | 0,95 | 0,96 |
- 4000 rpm | 1,06 | 1,01 | 1,04 | 1,05 | 0,90 | 0,89 |
- 3500 rpm | 0,94 | 0,87 | 0,90 | 0,95 | 0,85 | 0,84 |
Støy i dB(A) ved: |
|
|
|
|
|
|
- 5500 rpm | 88 | 87 | 85 | 84 | 82 | 82 |
- 5000 rpm | 86 | 86 | 82 | 82 | 81 | 81 |
- 4500 rpm | 85 | 85 | 81 | 81 | 79 | 79 |
- 4000 rpm | 84 | 84 | 78 | 78 | 78 | 78 |
- 3500 rpm | 83 | 83 | 77 | 77 | 73 | 73 |
|
|
|
|
|
|
|
Akselerasjon til 25 knop | 6,0 | 6,4 | 7,2 | 8,3 | 7,4 | 7,3 |
|
|
|
|
|
|
|
Forbruk 25 knop | 1,06 |
| 1,04 |
| 0,91 |
|
Forbruk 30 knop | 1,19 |
| 1,17 |
| 1,03 |
|