utgave nr 7 2008
Leserbrev mai 2008
Leserbrev mai 2008
Til hygge og nytte
Over lengre tid har jeg irritert meg over det lavmålet vi til tider kan oppleve på Båtmagasinet debattsider. Folk får seg til å skrive det utroligste. Mobbing er tydeligvis underholdning. Spesielt har jeg reagert på hva slags svar folk kan gi når noen forsøker seg med seriøse spørsmål, spesielt debatten med Volvo Pentas problemer med noen D-motorer i Norge har vært begredelig.
Så en dag opplever jeg, til min store glede, at dette forum igjen ser ut til å komme på høyden. I det siste har det vært en lang rekke seriøse spørsmål om båt og motor som også har fått seriøse svar.
Jeg leste et innlegg med stor glede fra en båteier som savnet en spesialtank til å ta impelleren ut og inn:
Impellertrekker
Er det noen her inne som vet om det er noe slikt som er å få kjøpt? Ser for meg et verktøy med to klør og en stang i senter som man skrur ut impelleren med. Vet at man kan dra den ut med to vannpumpetenger, men må ta den fra luke i stikkcabinen og kommer ikke ordentlig til med to hender. Denne bikkingen med skrujern er noe jeg helst ikke gjør. Takker for svar:
Stavern
Dette var interessant, fordi jeg lenge hadde lurt på akkurat det samme.
Og ikke nok med at innsenderen får mange gode råd, en person sender også en link til et firma som leverer slike tenger (www.mc-peller.com). Dette er matnyttig, og det er slik vi vil ha det, både på internett og i bladet. Båtmagasinet skal være til hygge, men også til nytte.
Selfmade, Bergen
Ikke som før
Jeg har hatt innbrudd i båten, og har i ettertid fått byttet skyvedør. Den nye aluminiumsskyvedøren og listene er av dårligere kvalitet. Ja, den er faktisk så tynn at jeg skulle klart å bryte meg inn i båten uten verktøy.
Jeg vil ikke godta at kvaliteten forringes, men hvor sterkt stå jeg i en slik sak. Full kasko, og skadefri i "alle" år.
offer
Badeplass eller markedsplass?
Det er bare å slå fast at sjøen ikke lenger er for alle. Vi er mange som ikke har vært så heldige at vi har arvet en båtplass på Østlandet, eller som var for unge til å kjøpe en for ti år siden. Nå er alt låst.
Selvsagt kan vi lete etter en rådyr leieplass fra år til år, men det er ikke sikkert det utlegget står i forhold til den båten du har anskaffet.
Vi er en familie på fire og virkelig har lyst til å oppleve sjøen fra egen båt, men jeg har faktisk ikke lenger noen illusjoner om at det er mulig. Sjøen er ikke lenger en plass for fiske, bading og den koselige turen mellom holmen og skjær. Sjøen er blitt en markedsplass, hvor den sterkestes rett gjelder. Det ser vi i båthavnene, hvor folk med penger gladelig blar opp en halv million kroner for å kjøpe seg vann i fem meters bredde. Og det ser vi på sjøen hvor kolossene blir mer og mer dominerende.
Vi synes ikke synd på oss selv, og forventer heller ikke at kommune og stat skal ta ansvaret for alt. Men jeg er målløs når det gjelder lokalpolitikerens manglende gangsyn for å gjøre sjøen tilgjengelig for alle. Den ene kommunen etter den andre har overlatt havnene sine til private aktører. Det har sikkert ikke vært meningen at markedskreftene til de grader skulle få råde, men slik er det faktisk blitt. Noe lys i sikte er det heller ikke. Det er i hvert fall ikke plass til oss på sjøen, og ikke ser det ut til at vi er særlig velkomne heller. En runde i havnene på jakt etter en plass til båten har vært en spesiell opplevelse i seg selv. Et sted ble vi møtt med hånflir fordi vi kunne tillate oss å spørre om mulighetene for en båtplass, hvor naive kunne vi være?
I år blir det fottur i fjellet.
Espen, Bærum
Fartsgrensetull
Jeg ser at det stadig kommer forslag til nye fartsgrenser på sjøen. Fem knop innenfor 100 meter fra land, 30 knop innenfor en viss avstand fra kysten osv. Helt utrolig at politikerne bruker tid på slikt. For det første er det jo helt umulig å kontrollere slike fartsgrenser, for hvem kan med sikkerhet si at man ikke er 101 meter fra land eller 99 meter? For det andre er det jo omtrent ikke politi på sjøen, og er de der, virker det som om de er mer opptatt av å bøtelegge en stakkar som putrer stille og rolig rundt på en vannscooter. Statistikken viser jo også at det er forsvinnende få ulykker på sjøen som er relatert til fart. Og hva skal reaksjonen være? Så lenge det ikke er noe obligatorisk båtførerbevis som kan inndras, får man vel i verste fall en bot, men så skal da også politiet ha store problemer med å bevise at man faktisk har kjørt for fort der det kan såes tvil om avstanden til land. Nei, gjør som amerikaneren – sett opp skilt med ”No Wake”, eller ”Ikke lag bølger” på godt norsk og kutt ut fartsgrensetullet andre steder enn i trange sund og havner.
P. Hansen
Bergen
Kun for fiffen
Var på båtmessa på Lillestrøm i mars, og vandret glad og fornøyd rundt for å se på båter. Hadde med meg familien, og vi koste oss og traff mange hyggelige mennesker og båtselgere. Du verden så mye fint å se på, og lysten til å skifte ut vår gamle, nedslitte familiebåt var stor. Var der oppe to ganger, og siste gangen hadde vi nesten bestemt oss for at jo, dette skal vi bruke sparepengene på.
Hadde veldig lyst på en Windy som jeg anser for å være noe av det ypperste på markedet, både av norsk og utenlandsk. Men hva opplevde jeg da jeg ville ta en titt på båtene? Jo, omtrent den eneste utstilleren som hadde lukket båtene for publikum. Kun de som enten så ut som de hadde nok penger (les; Armanidresser eller lignende) eller som hadde forhåndsavtale (ble vi fortalt av de to damene som satt som vakthunder) slapp til. Vi hadde dongeri og boblejakke, men penger nok på bok. Der gikk dere glipp av et salg, Windy, for det ble en helt annen båt. Man skal ikke skue hunden på hårene, og jeg lurer på hvor Windyfolket har lært seg denne silingen. Den er dem i hvert fall ikke til heder, og må jo være salgshemmende.
Ex. Windyeier
Asker