utgave nr 10 2001
Masse smånyheter
Båtrulle for småbåter
Den er ikke ny, men den er kjekk å ha både når man skal sjøsette og trekke småbåter på land. Båtrullen fra Helly Hansens Spesialprodukter er også velegnet som fender og oppdriftselement. Det ytterste belegget er i sterk nylonduk og innerpølsnen i dobbel folie. Du trenger ingen pumpe for å blåse den opp. De fleste med normal kondisjon gjør det kjapt med munnen.
Opplysninger: Tlf.: 69 24 90 00.
Flatbunner i aluminium
Quicksilver lanserer to nye flatbunnede lette fiskebåter i aluminium beregnet på innlandet. Den minste er 3,1 meter og veier bare 40 kg og den største er 3,65 meter med vekt 46 kg. Båtene er så lette at de for en person er enkle å få ut av vannet og opp på en trailer eller på et biltak. Benevnelsene er henholdsvis Quicksilver 310FB og 365 FB. Anbefalte motorer er for den minste 3 hk og den litt større 5 hk. Båtene er begge svært ”firkantede” og vil tåle begrenset med skvalpesjø, men de er praktiske og svært lette å håndtere.
Optimistjolle til
kronprinsbarn
- Vi gir denne bryllupsgaven til kronprinsparet for å oppmuntre kongehuset til å fortsette den flotte maritime tradisjonen de har representert i flere generasjoner, sier presidenten i Kongelig Norsk Båtforbund, Torleif Jørgensen.
- Kronprins Haakon er æresmedlem i Båtforbundet, og vi syntes derfor at det er på sin plass at neste generasjon blir oppmuntret til å fortsette kongehusets maritime interesser og tradisjoner. Både Kong Olav og Kong Harald har satt Norge på det maritime verdenskartet med sine resultater på regattabanene. Kronprins Haakon har sørget for kontinuiteten med sin utdannelse i Sjøforsvaret og det er vårt håp med denne bryllupsgaven er at den nye generasjonen fortsetter den samme positive interessen for båtlivet, sier presidenten i Norges eneste landsomfattende interesseorganisasjon for båtfolk, Torleif Jørgensen.
Optimistklassen er seilsportens viktigste rekrutteringsklasse, og er en glimrende mulighet for de unge til å delta i en spennende sport som ikke koster all verden, samtidig som den gir utøverne en grunnleggende kunnskap i sjømannsskap, sjøvett og sikkerhet i båt.
”Fiskarjenta” døpte
ny redningsskøyte
”Fiskarjenta”, Herborg Kråkevik, var gudmor og døpte Redningsselskapets nyeste fartøy, RS ”Simrad Buholmen”, i Haugesund lørdag.
RS «Simrad Buholmen» er båt nummer tre i ”Simrad – klassen” og en av flere skøyter som danner ryggraden i Redningsselskapets sjøkorpstjeneste. Disse båtene bemannes av frivillige, og er med på å gjøre at selskapets tjenester skal dekke store deler av Norskekysten.
Herborg Kråkevik har tidligere uttalt at hun blir sjøsyk bare av å kjøpe lodd til inntekt for Redningsselskapet, sa likevel at hun var svært beæret over å få lov til å være gudmor for den nye båten som skal stasjoneres i Måløy.
Det 41 fot store fartøyet med dobbel vannjet og topphastighet på 34 knop har fått Simrad - navnet fordi Kongsberg Maritim AS har vært med på å finansiere både denne båten og RS ”Simrad Færder”, som ble døpt av Justisminister Hanne Harlem under Trebåtfestivalen i Risør. Den tredje båten i denne klassen er RS «Sundt» som er stasjonert i Bergen.
Navnet ”Buholmen” kommer fra en fyrholme uten for Stadt, som er en del av den kyststripen båten skal betjene. Området her er så værhardt at glasset i den 34 meter høye lykten ble knust av en kjempebølge for et par år siden.
Nybegynnerkurs under ”Båter i sjøen!
”Båter i sjøen” 2001 arrangeres på Kadettangen i Bærum 6. – 9. september, altså i disse dager. Arrangøren, Sjøen for alle AS og Kongelig Norsk Motorbåtforbund arrangerer under messens tre første dager et intro – kurs for båtlivet. Start torsdag/fredag klokken 18.00 og lørdag klokken 15.00. Det blir en rask innføring om aktuelle båttyper, motor og seil, brukt eller nytt, muligheter, opplæring, båtplass o.s.v. Vi tar en båttur og viser moderne utstyr som i dag gjør båtlivet både enklere og sikrere. Eksperter svarer på spørsmål. Begrenset deltakelse.
Progressive linser praktisk i båt
AV ANNE MARIT KLOKK
Det man kaller for alderssvekket syn oppstår ofte allerede i 40 års alderen. Man har dårlig sikt fremover, spesielt i mørket, og til og med det å lese kart på nært hold kan være vanskelig. CIBA Vision lanserte nylig enganslinser for akkurat denne målgruppen som er verdens første engangslinser for alderssvekket syn. Linsene er et klart alternativ for progressive briller.
Jeg begynte med kontaktlinser for nærsynhet for ti år siden, men ga opp. Det ble for mye styr med rensevæske og i tillegg måtte jeg bruke lesebriller for å kunne se på nærhold. I det øyeblikk jeg hørte om progressive engangslinser, ga jeg dem en ny sjanse og må si at jeg har sagt gledelig adjø til de forhatte kjørebrillene. Nå brukes linser til bilkjøring, båtkjøring, kontorjobbing og når kvelden kommer, er det bare å hive dem i vasken.
Opplysninger: Ciba Vision Nordic AB i Sverige: 0046 31 722 66 00.
Mercury/Mariner:
Som perler på en snor
Marine Power triller ut stadig nye firetaktere med elektronisk bensininnsprøyting. Nå i det lavere effektområdet fra 30 hk. til 60 hk.
Av Hans Due
Det er i følge produsenten helt nye konstruksjoner som nå kommer på løpende bånd. 30 hk, 40 hk, 50 hk og 60 hk. Alle også i "arbeidsversjonen" Bigfoot, bortsett fra 30-hesteren.
30 og 40-hesterne er tresylindrede firetaktere på 747 ccm, bortsett fra Bigfoot-versjonen av 40-hesteren som er firesylindret og på 995 ccm. Elektronisk besininnsprøyting betyr blant annet at motorene er mindre følsomme for temperatursvingninger og forskjellige blandingsforhold bensin/luft om vinteren/sommeren. I følge Marine Power skal motorene oppføre seg på samme måte og gå like jevnt under alle forhold. For de dorgeivrige kan den nye standarden for overføring av data fra motor til instrumenter, Bluetooth eller SmartCraft som Marine Power kaller den, hjelpe til at man kan holde konstant fart i turtallsområdet mellom tomgang og 1.000 omdreininger. Blant annet kan man koble til en GPS som gir helt korrekte fartsdata til et analogt instrument på dashbordet. De nye motorene er også utstyrt med en ny lettvekts innsugingsmanifold samt en vannkjølt bensinpumpe.
Alle disse funksjonene er også å finne på 50 og 60-hesterne, begge firesylindrede firetaktere på 995 ccm.
Ytterligere opplysninger: https://www.marinepower.com
Med Nidelv på store floder
Av Atle Knutsen
«Vannveien gjennom Europa» heter en bok av Tor Egil Førland som ble utgitt på Pax-forlag i sommer. Førland er professor i historie ved Universitetet i Oslo og la sommeren 1997 ut på tur med en nyinnkjøpt Nidelv 26. Turen gikk, som tittelen sier, på vannveien gjennom Europa, på Rhinen, Main og Donau - med strandhugg i Nederland, Tyskland, Østerrike, Slovakia og Ungarn. Foruten å være en humoristisk og lun beskrivelse av de utfordringer som møter skipper, mannskap og båt på en slik tur, byr boken på Førlands kunnskaper som historiker. Boken blir derfor ikke bare en reise i rom, men også i tid - gjennom Europas historie. En litt ualminnelig familietur i en ganske alminnelig båt - med en skipper som betrakter verden og reiseruten gjennom litt andre briller enn mange andre og som evner å få det hele ned på papiret i en morsom og engasjerende form. Boken er en essaysamling, men også en reiseskildring og en turdagbok.
Som fast mannskap på turen hadde Førland med seg billedkunstneren Thale Østbye som har illustrert boken med tegninger og malerier, i tillegg til fotografier.
Boken fås i bokhandelen og koster 338 kroner.
Veiviser i Oslofjorden
Oslofjordens Friluftsråd publiserte i 1998 bind nummer 1 av sin Oslofjord Guide som tok for seg de indre deler av fjorden. Nå foreligger også bind nummer to som er en godt organisert veiviser til friluftsområdene i ytre Oslofjord. Boken er skrevet av Egil Lund og Bjørn Torkildsen som begge har bakgrunn som planleggere i henholdsvis Østfold og Vestfold fylkeskommune. Videre er den godt illustrert med fotografier av Levor Traaen.
Guiden er inndelt i hoveddelene Østfold og Vestfold med detaljerte geografiske, historiske og praktiske opplysninger til stor glede for båtfarende, men også for de som måtte komme landeveien - på en eller annen måte.
Oslofjord Guiden fås kjøpt for 200 kroner hos bokhandlere og turistkontorer, men også via Oslofjorden Friluftsråds kontor på telefon 67 55 49 90.
Fire og fem på firetakt
Suzuki følger opp sin firetaktslinje med påhengsmotorer med en firehester og en femhester. Ny design skal gjøre dem enklere å betjene.
Av Hans Due
Også Suzuki satser på ny design isteden for å lappe på gamle modeller. De to nye småmotorene er ensylindrede forgassermotorer, men med elektronisk tenningssystem som gjør at motorene skal gå jevnere og sikrere. Det er innebygget turtallssperre slik at man ikke skal skade motoren om man skulle kom i skade for enten å miste propellen under gange, eller gis full gass mens gearet står i fri.
Man har også klart å få ned vekten til 25 kg. på motorene. Firetaktere har jo lidd under vektproblemer tidligere, spesielt i dette effektområdet.
For å forbedre betjeningen av motorene, er rorkulten festet på styrebrakett foran motoren framfor rett på motorkåpen. Det fører til mindre vibrasjoner. Nettopp vibrasjoner gjennom rorkulten kan være plagsomt over tid for den som kjører. Motoren kan svinges 90 grader hver vei slik at man faktisk har 180 graders styrevinkel fra borde til borde.
Begge motorene leveres med fast tank på 1,5 liter, men på 5-hesteren er det også montert tilkobling for ekstern tank som standard. Dette er ekstrautstyr på firehesteren. Ekstrautstyr er også en 12 volts, 6 amperes generator.
Slagvolumet på de to motorene er 139 ccm, maks turtall 5000 omdreininger for 4-hesteren og 5500 omdreininger for 5-hesteren. Begge har gir forover, fri og akterover, og eksose ledes gjennom propellen.