utgave nr 5 2
Topp med livet på bånn!
Topp med livet på bånn!
Som en lokal variant av Jules Vernes eventyr om kaptein Nemo og hans fantastiske undervannsbåt Nautilus, har Rune Rørstad i Bodø utviklet sin egen høyst spesielle farkost. Med den vil livet på bånn kunne bli langt mer tilgjengelig for mange av oss.
Tekst: Atle Knutsen
Hvem var vel ikke grepet av den barnlige forestilling om å kunne fly, mange også av lysten til å bevege seg under havflaten i en ubåt? Ytterligere næret ble drømmen da vi i barndommen fikk høre om Kaptein Nemos gigantiske Nautilus, som beveget seg i oseanenes indre. Litt av den samme fascinasjon fikk Rune Rørstad til å utvikle sin egen undervannsbåt. En el-drevet farkost med navnet SS 2000, og som vekker klare James Bond-assosiasjoner.
Livet på bånn
Rune Rørstad, opprinnelig fra Ålesund, tok dykkersertifikat allerede som 15-åring og har opp gjennom årene vært dypt fascinert av livet i fjæra og på havbunnen. Og det var denne interessen, parret med hans kreative sider, som ga ham ideen om å utvikle en undervannsbåt som gir visuell tilgang på mylderet av liv under vannflaten.
-Jeg er nok en liten unge selv, som liker meg godt i og ved vannet. Er ikke så opptatt av fart, nysgjerrigheten har trukket meg mot dypet. Selve ubåten er det jeg vil kalle en semi-undervannsbåt, siden den skal bevege seg i havflaten, med utsikt både under og over vann. Selv om lekelysten har vært en drivende kraft i arbeidet med å skape SS 2000, er midlertid ikke båten en hjemmesnekret Petter Smart-oppfinnelse som jeg selv skal ha det moro med. Idéen er at den skal settes i serieproduksjon og selges til turistrealterte næringer i inn- og utland, forteller Rørstad.
Han har startet firmaet AS Undervannssafari som tilbyr produkter for folk som driver sin hobby i og ved sjøen. Prototypen skal tilbringe sommeren som “testbåt” ved Svinøya Rorbuer i Svolvær.
-I tillegg til rorbuer og campingplasser langs vår egen kyst, vil vi satse på eksport til Middelhavet, og særlig Hellas, opplyser Rune Rørstad.
I produksjon
Ingeniørutdannete Rørstad har sitt daglige virke i Nordland Fylkeskommune, og har viet kveldene på hobbyrommet til å skape undervannsbåten. Prototypen er bygget av Polarsirkel Båt i Mo i Rana, som også skal produsere den.
-Idéen til konseptet fikk jeg da jeg var med en tilsvarende, men mye større, båt som måtte ha fører og passasjersertifikat. Jeg vil gi folk muligheten til selv å legge ut på oppdagelsesferd langs sjøbunnen. Det gir SS 2000 mulighet for, siden den er svært enkel og trygg å håndtere. Båten er bygget i polyetylen og tilfredsstiller alle EU-sikkerhetskrav. Den er godkjent av Det Norske Veritas for to personer. Prototypen er utstyrt med en elektromotor koblet til en trøster. Batteripakken skal holde til ni timers maksdrift og vil trenge femten timers ladetid. Jeg har tenkt utleiebåt under hele prosessen, så både bruk og vedlikehold skal vært mest mulig problemfritt, sier Rørstad.
Kan ubåten være noe for minstemann som har alt? spør vi.
-Det ville vært veldig spennende om noen på privatmarkedet kunne tenke seg en slik båt. Skjønt målet i første omgang er å erstatte alle pedalbåter med en SS 2000, avslutter Rørstad ambisiøst. Selv skulle han gjerne hatt en ubåt, men har ikke båtplass til farkosten som vil koste rundt hundretusen kroner.